Kategorie produktów

Żelki - rynkowy hit

Niedziela, 18 czerwca 2006 Fischer Detal Nr 1 (2) / 2006
Wartość polskiego rynku słodyczy dla dzieci w 2005 roku była szacowana na około 200 milionów złotych. W ciągu ostatniego roku zanotowano wzrost zarówno wartościowy, jak i ilościowo rynku o ok. 14% (źródło: Nestlé za AC Nielsen, porównując MAT ON 2004r. do MAT ON 2005).

Powiększająca się oferta żelków świadczy o dynamicznym rozwoju tego segmentu słodyczy w Polsce. Jak będzie się rozwijał rynek żelków w Polsce?

Rzeczywiście, rynek żelków w Polsce od kilku lat przechodzi prawdziwy boom. Obserwujemy roczne przyrosty rzędu 20-30 % i to robi wrażenie - mówi Maria Kochalska, członek zarządu HARIBO Sp. z o.o. Poszerza się liczba graczy obecnych na rynku i rozwija oferta produktowa. Jednak Polska jest wciąż daleko w tyle za Europą, jeśli chodzi o statystyczną konsumpcję żelków. Możemy się pochwalić marnym wynikiem rzędu 0,03 kg na osobę, podczas gdy średnia europejska wynosi 0,93 kg, a rekordowe roczne spożycie w Danii to prawie 3 kg na osobę! Mamy więc co gonić…

Rok 2005 był dla rynku żelków szczególnie łaskawy - podkreśla Patrycja Giurko, brand manager Mieszko S.A. Segement cukierków dynamicznie się rozwinął – w okresie letnim żelki podniosły swoje udziały wartościowe o 6pp względem tego samego okresu z roku poprzedniego (ACN JJ2005). Dodatkowo warto nadmienić, że jest to segment niezmiernie atrakcyjny, który ciągle ewoluuje. Wciąż pojawiają się nowe smaki i kształty. Producenci mają nie tylko nieograniczone pole do popisu, ale też bardzo wdzięczną grupę docelową. Jesteśmy przekonani, że żelki to ta grupa produktów, która będzie się nadal rozwijała, ściśle odpowiadając na potrzeby żądnych atrakcji konsumentów. Dlatego też firma Mieszko, posiadająca w swoim asortymencie markę Zozole, nie mogła przejść obojętnie obok żelków. Mamy świadomość, że Zozole to odpowiedź na oczekiwania klientów.

W porównaniu do innych rynków europejskich segment ten jest w Polsce jeszcze stosunkowo niewielki i z całą pewnością ma przed sobą bardzo duże perspektywy - uważa Magdalena Górka, junior brand manager firmy STORCK. Pojawienie się nowych produktów spowodowało, że w wielu sklepach wyodrębnieno półki, na których są one eksponowane. W ten sposób klient może bez trudu znaleźć żelki wśród innych produktów. Rozwiązanie to jest najczęściej stosowane w sklepach handlu nowoczesnego i dużych sklepach tradycyjnych. Myślę jednak, że pojawienie się nowych produktów w tej kategorii spowoduje wyodrębnienie miejsca dla żelek również w mniejszych sklepach.

Jaka jest oferta Państwa firmy w tym segmencie słodyczy?

Obecnie HARIBO posiada w swojej ofercie około 50 rodzajów żelków, pianek i gum rozpuszczalnych w wielu smakach, kolorach i kształtach, w opakowaniach o zróżnicowanej gramaturze. Bardzo uważnie obserwujemy rynek, preferencje konsumentów i na tej podstawie wprowadzamy do naszego portfolio coraz to nowe produkty.
Z pewnością każdy znajdzie w ofercie HARIBO coś w sam raz dla siebie - dodaje Maria Kochalska.

W ofercie cukierków dla dzieci firmy Nestlé znajdują się dwie marki: Jojo - cukierki w formie żelków i pianek i Smarties - czekoladowe drażetki w kolorowych, chrupiących skorupkach.
Obie marki należą do grona liderów na rynku cukierków dla dzieci - mówi Marzena Maciąg-Urbańska, brand manager w firmie Nestlé Polska. Marka Jojo oferuje obecnie najmłodszym 10 rodzajów żelków i pianek. W zeszłym roku wprowadziliśmy do sprzedaży trzy nowe produkty Jojo: Jojo Cola - superżelki o smaku orzeźwiającej Coli, Jojo Vexta - magiczne żelki w czterech owocowych smakach oraz najnowsze (z listopada zeszłego roku) Jojo Tarantule - superżelki w kształcie zabawnych pająków koloryzujące język. W marcu br. wprowadzamy na rynek zupełnie nowy produkt z kategorii pianek. Będzie to absolutna nowość na rynku - Jojo Choco Marshmallow - przepyszne pianki Marshmallow o czekoladowym smaku. Po sukcesie owocowych pianek Marshmallow wierzymy, że pianki o czekoladowym, tak lubianym przez dzieci smaku przypadną im do gustu. A już niedługo planujemy kolejne niespodzianki.

Żelki Zozole to produkty pod silną marką, która ma ugruntowaną pozycje na rynku i bardzo wysoką świadomość wśród konsumentów, zwłaszcza w grupie docelowej (61% dzieci w wieku 6-14 lat wymieniało spontanicznie Zozole, wg badania IQS Qant Group) - mówi Patrycja Giurko z firmy Mieszko S.A. Marka Zozole to produkty, które bawią, zaskakują, dostarczają radości. Mają atrakcyjne kształty i selektywnie wybrane smaki, a dodatkowo są wzbogacone o proszek musujący. Żelki Zozole produkowane są w trzech wariantach (opakowanie 80g) - Cola, Sport i Zozolka. Produkty te różnią się smakami, kształtami, kolorami oraz grafiką opakowań. Mieszko posiada też w swojej ofercie żelki Gumini. Są to produkty bardziej tradycyjne, których atutem jest atrakcyjna cena.

Naszym przedstawicielem w tym segmencie są Nimm2 Śmiejżelki. Produkt ten został wprowadzony na polski rynek w maju 2004. Od początku sprzedaż Śmiejżelków jest wspierana reklamą TV, akcjami w miejscach sprzedaży skierowanymi do konsumentów oraz specjalnymi materiałami POS, które zachęcają do zakupu produktu - dodaje Magdalena Górka z firmy STORCK.

tagi: żelki , pianki ,