Naukowcy biją na alarm. Jeśli nie zmieni się podejście do wykorzystania zasobów morskich na bardziej zrównoważone i odpowiedzialne, większość znanych dziś gatunków ryb może niedługo wyginąć. Krytyczna sytuacja światowych łowisk doprowadziła do tego, że coraz częściej świadomi konsumenci chcą kupować produkty, które powstały z zachowaniem zasad zrównoważonego wykorzystania zasobów. O tym, jak ważny dla przyszłości świata jest to problem, informują statystyki Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
Zgodnie z danymi, większość łowisk uważa się obecnie za wyczerpane, nadmiernie eksploatowane albo uszczuplone. Na skutek drastycznych technik połowów, 89% światowych łowisk jest eksploatowana w pełni lub na granicy wyczerpania zasobów, 7% jest już przetrzebionych, a tylko 3% nie jest w pełni eksploatowanych. Bardzo często nielegalne i niekontrolowane połowy wiążą się z dewastacją rozległych raf koralowych oraz innych siedlisk przy dnach mórz wraz z całym bogactwem podwodnego ekosystemu.
Dużą rolę w poprawie sytuacji żywych zasobów morskich może odegrać rynek, a przede wszystkim wielcy przetwórcy i dystrybutorzy produktów rybnych. Coraz częściej mówi się o powszechnym wprowadzeniu zrównoważonych strategii pozyskiwania ryb i produktów rybnych w sieciach detalistów, które są w Polsce najistotniejszym kanałem sprzedaży tych produktów.
Lidl został liderem drugiej edycji rankingu działających na terenie Polski detalistów w sektorze wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych. Celem tej klasyfikacji jest przedstawienie sytuacji na polskim rynku pod kątem jakości pozyskiwania i wprowadzania do obrotu ryb i produktów rybnych. W opracowaniu tym omówione są również główne kwestie związane z rybołówstwem komercyjnym i akwakulturami.
Do wzięcia udziału w rankingu zostały zaproszone wszystkie sieci sprzedaży detalicznej w Polsce. Źródłem informacji dla badaczy były odpowiedzi udzielone przez detalistów na specjalnie w tym celu przygotowany zestaw pytań. W przypadku odmowy udzielenia odpowiedzi, informacje na temat strategii pozyskiwania ryb i produktów rybnych były sprawdzane przez pracowników oraz wolontariuszy Greenpeace bezpośrednio w sklepach, na stronach internetowych oraz w innych dostępnych publikacjach.
Praktycznie w każdej kategorii rankingu obejmującego m.in. identyfikowalność pochodzenia produktów, ich jasne, czytelne i jednoznacznie informujące o źródle pochodzenia oznakowanie oraz zastosowanie i promocję praktycznych rozwiązań przy wdrażaniu zasad „odpowiedzialnej strategii", sieć zdobyła najwięcej punktów. Łączna liczba 180 punktów zapewniła jej skok na pozycję lidera z drugiego miejsca zdobytego w rankingu za rok 2009.
Tylko Lidl oraz Kaufland (pozycja nr 2) zostały ocenione dobrze. Pozostałe sieci otrzymały ocenę „średnią" oraz „złą". Wyróżniająca pozycja Lidla wynika z pionierskich w kraju działań, m.in. monitoringu wstecznego produktów oraz opracowania wytycznych dla dostawców w kwestii pozyskiwania produktów rybnych. Ponadto na stronie internetowej firmy oraz w gazetkach reklamowych można uzyskać informacje o produktach rybnych pozyskiwanych w ramach zrównoważonej polityki rybnej.
A zatem smaku i jakości wigilijnego karpia można być pewnym.
(Maja Święcka)
tagi: Lidl ,
Bolt ogłasza powołanie Łukasza Turczyńskiego na stanowisko...
W kwietniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio...
49,1% Polaków przyznaje, że ich obecna sytuacja finansowa...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...