Wywiady

Rozmowa z Arturem Kawą

Poniedziałek, 25 października 2010
Rozmowa z Arturem Kawą, Prezesem Zarządu Emperia Holding S.A.
Pytania kierują: Krzysztof Badowski – Partner Zarządzający Roland Berger Strategy Consultants oraz Tomasz Pańczyk – Redaktor Naczelny miesięcznika HURT & DETAL.

Panie Prezesie, proszę o komentarz dotyczący doniesień związanych z planami połączenia Emperii i Eurocashu. Z Państwa działań popartych przez obecnych akcjonariuszy wynika, że nie po drodze Wam z ofertą Eurocashu…

Zarząd Emperii wyraził swoją opinię na temat propozycji Eurocash następnego dnia po jej otrzymaniu. Znając szczegóły oferty Eurocash zaprezentowane w prospekcie emisyjnym tej spółki, zdecydowanie podtrzymujemy nasze stanowisko. Uważamy, że propozycja złożona przez Eurocash jest rażąco niekorzystna dla akcjonariuszy Emperii, zarówno pod względem parytetu wymiany akcji, jak i pozostałych warunków transakcji. Ponadto, w naszej opinii, forma realizacji tej transakcji przejęcia Emperii może być krzywdząca dla wielu mniejszościowych akcjonariuszy.
Parytet transakcji, zaproponowany przez Eurocash w żadnym wypadku nie odzwierciedla realnej wartości akcji naszej spółki. Przed nami czas intensywnego wzrostu i osiągania realnych korzyści z przeprowadzonych zmian.
Grupa Dystrybucyjna Tradis oraz Supermarkety Stokrotka/Delima mają ogromny potencjał rozwoju. Planujemy wykorzystać potencjał wszystkich trzech dywizji biznesowych Grupy Handlowej Emperia. Nasza strategia obejmuje upublicznienie Tradisu – w pierwszym kwartale przyszłego roku, a także wprowadzenie na giełdę supermarketów Stokrotka/Delima – w pierwszej połowie 2013 roku.
Pozwoli to na pokazanie realnej wartości ekonomicznej tych spółek. Bierzemy także intensywny udział w konsolidacji polskiego rynku FMCG.

NWZA Emperii z dnia 13 października zakończyło się zwycięstwem koncepcji zarządu. Przyjęto wszystkie trzy kluczowe dla przyszłości spółki uchwały. Do każdej z nich sprzeciw zgłaszał jeden z przedstawicieli Eurocashu. Nie przeszła też poprawka zgłoszona przez Aviva OFE. Czy to oznacza, że z ewentualnego „wrogiego przejęcia” wychodzicie obronna ręką?

Jest zbyt wcześnie, aby ostatecznie wyrokować w tej sprawie. NWZA, które odbyło się 13 października, nie dotyczyło bezpośrednio kwestii propozycji przejęcia przez Eurocash. Jesteśmy jednak dobrej myśli – wyniki głosowania nad uchwałami pokazały, że nasi akcjonariusze – w sposób niemal jednomyślny – popierają propozycje zarządu. Teraz skupiamy się na realizacji – ogłoszonej przez nas niedawno – strategii rozwoju Grupy na lata 2010-2012.

Jakie inne kroki będziecie podejmować w celu zminimalizowania ryzyka przejęcia przez Eurocash – poza wymienionymi wcześniej? Akcjonariat Emperii jest bardzo rozproszony – inwestorzy indywidualni są w posiadaniu nieco ponad 70% akcji. Jest to swojego rodzaju zachęta do wezwania akcjonariuszy Emperii przez Eurocash.

Jak pokazały wyniki głosowania nad uchwałami NWZA z 13 października – zarząd Emperii ma pełne poparcie najważniejszych akcjonariuszy spółki. W najbliższym czasie skupimy się na realizacji przedstawionej przez nas strategii rozwoju Grupy Handlowej Emperia. Zamierzamy pokazywać efekty ponad dwuletniego programu restrukturyzacji oraz zwiększonych inwestycji, które w najbliższych kwartałach przyniosą widoczną poprawę wyników całej Grupy. Ten wzrostowy trend, zapoczątkowany już w 2 kwartale będzie przybierał na sile w miarę upływu kolejnych okresów raportowania wyników.

Emperia konsekwentnie realizuje dotychczasowe plany. Ze strategii wynika, że w 2010 roku spółka ma osiągnąć przychody na poziomie 6 mld zł, a w 2011 roku 134 mln zł zysku netto oraz 7,1 mld zł sprzedaży. To bardzo ambitne plany, ale czy realne?

Ogłoszone przez nas prognozy są zdecydowanie możliwe do zrealizowania. Zakończyliśmy z sukcesem kilkuletni, unikalny na polskim rynku FMCG, bardzo skomplikowany i kosztochłonny proces restrukturyzacji podmiotów wchodzących w skład naszej Grupy. Przed nami czas intensywnego wzrostu i osiągania realnych korzyści z przeprowadzonych zmian. Wyodrębnienie trzech dywizji biznesowych zapewni Grupie pełną transparentność, ułatwi wycenę i podwyższy zdolność akwizycyjną. Zgodnie z planami na najbliższe lata – Grupa Dystrybucyjna Tradis oraz Supermarkety Stokrotka/Delima osiągną pozycję lidera w segmentach, w których działają na rynku polskim. Planowane przez nas upublicznienie tych spółek – Tradis w pierwszym kwartale przyszłego roku i Supermarkety Stokrotka/Delima w pierwszej połowie 2013 – pozwolą na pokazanie realnej wartości ekonomicznej firmy.
Jednocześnie konsekwentnie realizujemy nasze plany w zakresie konsolidacji polskiego rynku FMCG. W tym roku w struktury Emperii włączyliśmy już Lewiatan Kujawy i Lewiatan Brda.
Podsumowując – nasi akcjonariusze mogą być spokojni o realizację przedstawionych przez nas prognoz, które mają silne uzasadnienie w podejmowanych i planowanych przez nas działaniach.

Proszę opowiedzieć więcej naszym czytelnikom na temat nowej strategii Emperii, obejmującej podział na trzy dywizje biznesowe.

Strategię Grupy na lata 2010-2012 przygotowaliśmy wspólnie z zespołem niezależnych doradców. Nad jej projektem pracowaliśmy przez wiele miesięcy.
Wyodrębnienie trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima oraz Nieruchomości pozwoli wyspecjalizować działalność poszczególnych obszarów, poprawić ich efektywność i wzmocnić zdolność do dokonywania kolejnych fuzji i przejęć. Na rynku finansowym będzie to skutkowało większą przejrzystością i lepszą wyceną spółek. Pozwoli nam to również osiągnąć większą transparentność i efektywniej zarządzać Grupą.
Dywizja dystrybucyjna – Grupa Dystrybucyjna Tradis prowadzi dystrybucję artykułów FMCG poprzez magazyny Cash & Carry i Centra Dystrybucji rozlokowane w całej Polsce. Szeroki asortyment artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych, korzystne warunki handlowe, nowoczesny system informatyczny i logistyczny oraz ciągła praca nad zaspokajaniem oczekiwań klientów czynią z niej wiodącego partnera handlowego dla ponad 50 tysięcy polskich sklepów.
Grupa Dystrybucyjna Tradis skupia spółki: Tradis Sp. z o.o., Ambra Sp. z o.o., DEF Sp. z o.o., a także działalność franczyzową. Działalność operacyjna spółek dystrybucyjnych została uporządkowana geograficznie bądź funkcjonalnie w ramach ośmiu makroregionów. Łącznie spółki dywizji dystrybucyjnej dysponują 73 oddziałami w postaci centrów dystrybucji, serwisów i magazynów cash&carry o łącznej powierzchni ok. 306 tys. mkw.
Wspólnie z polskimi kupcami Grupa Dystrybucyjna Tradis organizuje sieci franczyzowe sklepów i supermarketów o różnorodnych formatach, dających możliwość wyboru konceptu optymalnie dopasowanego do oczekiwań, potrzeb i możliwości kupców. Tradis jest również strategicznym partnerem spółdzielni Społem i wraz z nimi współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce.
Dywizję Dystrybucyjną Tradis tworzy 4 138 placówek (stan na 1 września 2010 r.), w tym sieci: Groszek, Milea, Lewiatan Podlasie, Lewiatan Śląsk, Lewiatan Zachód, Lewiatan Orbita, Lewiatan Wielkopolska, Lewiatan Północ, Lewiatan Opole, Lewiatan Kujawy, Lewiatan Brda, Euro Sklepy, PSD.
Dywizja Supermarkety Stokrotka/Delima – skupia supermarkety zlokalizowane na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Placówki handlowe dywizji detalicznej Emperii mają od 300 do 1 600 mkw powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 20 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci. Na dzień 1 września w skład dywizji supermarketów wchodzą 173 sklepy Stokrotka i 8 sklepów Delima.
Stokrotka Sp. z o. o. jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych w Polsce. W 2010 roku planowane jest otwarcie minimum 40 nowych Stokrotek, a w kolejnych latach 40-50 nowych placówek tej sieci rocznie.
Dywizja Nieruchomości – odpowiada za nieruchomości Grupy Handlowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty z obszaru supermarketów, hal cash & carry, centrów dystrybucyjnych i mini galerii handlowych. Dywizja zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską.

Co zyska Emperia po przejęciu spółki Lewiatan Brda, co zmieni się w rozwoju zarówno sieci Handlowej Lewiatan, jak i Grupy Handlowej Emperia?

Jest to krok zbliżający do siebie dwie polskie organizacje handlowe: Lewiatana i Emperię. Nasza współpraca opiera się na tradycji i wzajemnym zaufaniu. Dzięki temu połączeniu umacniamy pozycje polskich sieci na rynku. Możemy też skuteczniej bronić polskich kupców przed wielkopowierzchniową i dyskontową konkurencją.

Panie Prezesie, informowali Państwo ostatnio o planach związanych z uruchomieniem nowej sieci handlowej Gama. Kiedy dokładnie zostaną otwarte pierwsze sklepy pod tą marką?

Sieć handlowa Gama rozpocznie działalność wiosną przyszłego roku. Stworzą ją placówki 56 spółdzielni współpracujących obecnie w ramach Partnerskiego Serwisu Detalicznego (PSD) wchodzącego w skład Grupy Dystrybucyjnej Tradis.
Będzie to sieć o ogólnopolskim zasięgu, której podstawą będzie ponad 500 istniejących już sklepów spółdzielczych. Jest to kompletny projekt handlowy, w którym zakupy i sprzedaż powiązane są w jeden system. W tej chwili, na pół roku przed rozpoczęciem działalności przez sieć, zostało wybrane logo. Prace związane z uruchomieniem projektu trwają.
PSD to spółka powołana w ramach Grupy Emperia do pracy na rzecz Spółdzielni Społem. Działa w aspekcie handlowym, operacyjnym i marketingowym. W imieniu uczestniczących w projekcie spółdzielni PSD zawiera umowy z dostawcami i producentami, przynosząc Spółdzielcom korzyści w postaci bezpieczeństwa dostaw, poprawy warunków handlowych, nowoczesnych rozwiązań informatycznych czy obniżenia dodatkowych kosztów działalności. Pakiet działań operacyjnych między PSD i spółdzielniami ma charakter nieobligatoryjny. Spółdzielcy sami wybierają te elementy, które uznają za przydatne. Dodatkowo, umowa daje dowolność funkcjonowania placówek i możliwość wyjścia z projektu bez konsekwencji. W zamian Spółdzielcy zobowiązują się, że ich głównymi dostawcami będą spółki dystrybucyjne Grupy Handlowej Emperia.

Jakie są plany spółki na najbliższą przyszłość, w jaki sposób będą Państwo zwiększać swoje zdolności operacyjne i umacniać pozycję lidera na rynku dystrybucji artykułów FMCG?

Grupa Dystrybucyjna Tradis – należąca do Grupy Handlowej Emperia – zamierza zdobyć pozycję lidera polskiego rynku dystrybucji FMCG, w ciągu najbliższych kilku lat. Głównym założeniem strategii prezentowanej przez spółkę jest intensywny rozwój organiczny i aktywny udział w konsolidacji rynku handlu hurtowego. Do końca marca 2011 roku Tradis planuje zadebiutować na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Działanie to zapewni spółce pełną transparentność i podwyższy jej zdolność akwizycyjną. Pozwoli także na zaprezentowanie realnej wartości ekonomicznej firmy.
Wyodrębnienie Dywizji Dystrybucyjnej nastąpi wskutek wydzielenia ze struktur Emperii obszaru zarządzania segmentem dystrybucyjnym i wniesienia go do oddzielnej, specjalnie w tym celu zawiązanej spółki kapitałowej. Akcje nowej spółki obejmą dotychczasowi akcjonariusze Emperii. Plan podziału, oparty o wyniki III kwartału 2010 roku, powstanie do końca października.
Niezależność Grupy Dystrybucyjnej Tradis zapewni spółce pełną transparentność i podwyższy jej zdolność akwizycyjną. Przyszłoroczny debiut na GPW pozwoli na pokazanie realnej wartości ekonomicznej firmy.
Tradis jest także strategicznym partnerem Spółdzielni Społem i współorganizuje nowoczesny handel spółdzielczy w Polsce. W jego strukturach znajduje się PSD – Partnerski Serwis Detaliczny dedykowany tym odbiorcom. W ramach PSD już wiosną przyszłego roku rozpocznie działalność nowa sieć handlowa GAMA. Stworzą ją placówki 56 spółdzielni. Sieć będzie miała zasięg ogólnopolski i podstawą jej stanie się ponad 500 istniejących już sklepów spółdzielczych.
Grupa Dystrybucyjna Tradis planuje intensyfikację działań handlowych skierowanych do sklepów przy stacjach benzynowych w Polsce. Od czerwca 2010 roku jest dostawcą słodyczy, napojów i piwa do ponad 1 400 stacji benzynowych PKN ORLEN. Umowa z PKN ORLEN to przykład wykorzystania skali Tradisu do współpracy z dużymi podmiotami, prowadzącymi działalność detaliczną na terenie całego kraju. Ogromne znaczenie ma tu nowoczesny system elektronicznych zamówień, który Tradis wykorzystuje już od kilku lat oraz doświadczenie w obsłudze serwisowej, z dowozem do klienta. Ponadto, na podstawie deklaracji, jakie zostały przekazane w ostatnich dniach przez PKN ORLEN S.A., współpraca między firmami będzie dynamicznie rozwijana. Nowy zakres kooperacji dotyczyć może innych kategorii produktowych, a także udziału Tradis w projektach rozwoju sprzedaży ORLEN.
Nową strategię rozwoju przygotowywaliśmy już od wielu miesięcy. Mamy świetny serwis, perfekcyjnie skomponowaną ofertę i – co najważniejsze – doskonałe rekomendacje od partnerów. Ponadto, dołączenie do prestiżowego grona spółek giełdowych zwiększy naszą transparentność. Dzięki upublicznieniu uzyskamy realną, rynkową wycenę spółki. Jesteśmy przekonani, że najbliższe lata na rynku dystrybucji FMCG będą należały do Tradisu.

Informowali Państwo o prowadzonych rozmowach dotyczących ewentualnych dalszych konsolidacji z innymi firmami, z czego zapewniał Pan, że do końca roku kilka zostanie sfinalizowanych. Za nami przejęcie Lewiatana, kiedy możemy spodziewać się kolejnych akwizycji?

Od wielu lat jesteśmy aktywnym uczestnikiem procesu konsolidacji polskiej branży FMCG. Nasze akwizycje planujemy z wyprzedzeniem i bardzo szczegółowo, zarówno pod kątem finansowania, jak i synergii z Grupą. Cały czas prowadzimy rozmowy z kolejnymi podmiotami zainteresowanymi dołączeniem do Grupy Dystrybucyjnej Tradis i Dywizji Supermarketów Stokrotka/Delima. Efekty tych działań będą widoczne w najbliższym czasie.

Czy Państwa obecna strategia zakłada ekspansję zagraniczną?

W chwili obecnej skupiamy się na pełnym wykorzystaniu możliwości naszych trzech dywizji biznesowych: Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima i nieruchomości. Jak mówiłem wcześniej – planujemy ich bardzo intensywny rozwój. Ekspansja zagraniczna nie znajduje się na liście naszych priorytetów na najbliższe lata.

Dziękujemy za rozmowę.

tagi: FMCG ,