Gospodarka

MŚP dostrzegają znaczenie ESG, ale w działania angażuje się tylko część z nich

Wtorek, 22 lipca 2025
Już niemal 60 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że wie, czym jest ESG – wynika z badania zrealizowanego w 2. kwartale br. przez Instytut Keralla Research na zlecenie VanityStyle. Zebrane dane pokazują jednak, że realne działania podejmuje tylko część firm. Między świadomością, a wdrażaniem ESG w sektorze wciąż widoczny jest wyraźny dysonans.
ESG to podejście do biznesu, które uwzględnia nie tylko wyniki finansowe, ale także odpowiedzialność społeczną, etykę działania oraz troskę o otoczenie. Choć przez długi czas kojarzone było ono przede wszystkim z dużymi korporacjami, w ostatnich latach coraz częściej mówi się o nim w kontekście działań podejmowanych przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które często są w ich łańcuchu wartości. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, obecnie 24 proc. przedsiębiorców deklaruje, że zna skrót ESG bardzo dobrze, 34 proc. twierdzi, że raczej dobrze, a 42 proc. nie potrafi go prawidłowo rozwinąć. Akronimu ESG istotnie częściej nie znają przedstawiciele mikroprzedsiębiorstw oraz reprezentanci przedsiębiorstw handlowych i usługowych.

Działania ESG w sektorze MŚP: tylko czy aż?

Według Głównego Urzędu Statystycznego i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości sektor MŚP liczy ponad 2,3 miliona przedsiębiorstw i zatrudnia blisko 7 milionów osób. Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, 48 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich firm zapytanych o realizowane działania z zakresu ESG deklaruje zapewnienie uczciwych warunków pracy, 41 proc. stosuje politykę równych szans, 38 proc. wspiera inicjatywy lokalne i wolontariat, a 37 proc. posiada kodeks etyki. Ponadto 32 proc. przedsiębiorstw prowadzi edukację wewnętrzną z ESG, 27 proc. analizuje wpływ środowiskowy, a 23 proc. posiada cele ESG na poziomie zarządzania.

- Na pierwszy rzut oka liczby te mogą robić dobre wrażenie. Ale w zestawieniu z masą – ponad 2,3 miliona firm w całym sektorze – logika matematyczna każe spojrzeć także na drugą stronę. Jeśli 48 proc. firm deklaruje zapewnienie uczciwych warunków pracy, to około 1,2 miliona przedsiębiorstw takich deklaracji nie składa. A skoro tylko 41 proc. firm wdrożyło politykę równych szans – oznacza to, że blisko 1,4 miliona przedsiębiorstw prawdopodobnie jej nie posiada – zauważa Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. - W praktyce oznacza to, że większość firm z sektora MŚP nadal funkcjonuje poza zorganizowanym podejściem do ESG. Nie ze złej woli, ale często z powodu ograniczeń zasobów, braku formalizacji lub niewiedzy o tym, że część działań już wpisuje się w ramy społecznej odpowiedzialności – dodaje.

Jak zaznacza Joanna Skoczeń, to pokazuje skalę i złożoność wyzwania, które dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale i środowiska wsparcia: edukacji, narzędzi, systemów zachęt.

Realne wsparcie i efektywne wdrażanie ESG

Zebrane dane pokazują, że MŚP są coraz bardziej świadome znaczenia ESG, ale mogą napotkać wyzwania związane z brakiem specjalistycznej wiedzy i zasobów finansowych do jego wdrożenia. Potrzebują zatem łatwego dostępu do informacji, narzędzi, uproszczeń oraz jasno określonych oczekiwań regulacyjnych i edukacji. Pierwsze odpowiedzi na te potrzeby już się pojawiają, chociażby w postaci uproszczonego standardu raportowania VSME, stworzonego z myślą o firmach z sektora MŚP.  Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, już dziś 32 proc.  firm podejmuje pierwsze działania w tym zakresie. Z kolei 28 proc. ankietowanych twierdzi, że posiada wiedzę na temat raportowania ESG, jednak jeszcze nic nie robi w tym kierunku. Wspomniane powyżej wsparcie edukacyjne MŚP pomoże im lepiej zrozumieć nowe regulacje, odpowiednio przygotować się do zmian oraz świadomie planować działania w zakresie ESG.

- Firmy z sektora MŚP są coraz bardziej otwarte na wdrażanie ESG, ale potrzebują szerokiego i praktycznego wsparcia edukacyjnego oraz doradczego, które uwzględnia ich skalę, możliwości oraz codzienne realia. Widzimy to w rosnącym zainteresowaniu warsztatami, zapytaniach o konkretne rozwiązania i potrzebie uporządkowania działań operacyjnych oraz strategicznych. Ważne jest, aby oferowane narzędzia wspierające raportowanie i zarządzanie ESG były proste i intuicyjne oraz łatwo dostępne i w pełni zgodne ze standardami. Pozwolą one MŚP utrzymać swoje pozycje w łańcuchu wartości dużych korporacji, zwiększyć swoją konkurencyjność oraz zdobywać nowe rynki – mówi Marta Mikiewicz, ekspertka od ESG i właścicielka firmy doradczej 2Bsustain.



Źródło: VanityStyle
Fot: mat. prasowe



tagi: MŚP , ESG , biznes , ekonomia , gospodarka , ,