Nowoczesny Retail

E-commerce – integracja handlu online i offline

Czwartek, 10 lipca 2025 HURT & DETAL Nr 07/233. Lipiec 2025
W tym odcinku programu Super Sklep eksperci analizują, jak współistnienie kanałów online i offline może realnie wzmacniać pozycję detalistów. Obalają mit o zagrożeniu ze strony e-commerce, pokazując, że to właśnie synergia obu modeli sprzedaży wyznacza kierunek rozwoju handlu. Jak skutecznie zaistnieć w świecie online i jednocześnie nie stracić kontaktu z klientem offline? Dlaczego dziś obecność w sieci to konieczność, a nie opcja?
1751378161.pngProwadzący programu – Piotr Lutek, Marketing Business Partner w Modern Expo – rozmawiał na ten temat z Andrzejem Wierzchoniem, Head of e-Commerce w firmie OCEANIC, oraz Arturem Halikiem, Dyrektorem Sprzedaży w Shoper.

Czy e-commerce zagraża sklepom stacjonarnym?

Według ekspertów detaliści prowadzący sklepy spożywcze nie powinni traktować e-commerce jako zagrożenia, ponieważ obie formy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają.

Współistnienie kanału e-commerce i handlu tradycyjnego to konieczność dzisiejszych czasów – wielu konsumentów ogląda produkty online, a kupuje je stacjonarnie lub odwrotnie. Dzięki temu sklepy maksymalizują dostęp do konsumenta i wykorzystują szansę na zwiększenie zasięgu.

Analitycy wskazują, że jedynym zagrożeniem dla sklepów jest całkowita rezygnacja z kanału online. Te światy się przenikają i pozwalają na skalowanie biznesu. Uważają też, że każdy biznes można dostosować do świata online, choć nie zawsze jest to proste – szczególnie z powodów logistycznych.

Dostosowanie do świata online

Właściciele sklepów powinni zbadać swoje szanse i zagrożenia związane z wejściem w świat online. Wielkoformatowe placówki mają większe zasoby – finansowe i kadrowe – co umożliwia im dotarcie do większej liczby konsumentów.

Z perspektywy małych działalności jest to również możliwe, ale właściciele takich biznesów muszą odpowiednio do tego podejść – ich obecność online umożliwia konsumentom odnalezienie ich także w świecie offline.

Według ekspertów nie tylko duże firmy mają szanse. Potrzeby konsumentów są różne i trzeba umieć na nie odpowiadać.

Jak pojawić się w internecie?

Na początku retailer powinien zastanowić się, jakie potrzeby ma jego klient oraz co może stanowić jego przewagę i szansę na rynku.

Siłą małego biznesu jest możliwość działania dynamicznie i lokalnie – klient może przyjść i odebrać zamówienie, czyli skorzystać z tzw. click and collect. Atutem może być również specjalizacja w konkretnej dziedzinie.

Retailer powinien też dokładnie określić cel swojej obecności w przestrzeni online. Ważne, by wiedział dokładnie, co znajdzie się w jego ofercie.

Do realizacji celów ma do dyspozycji kilka narzędzi, np. marketplace lub własne witryny internetowe. Kluczowe są zdyscyplinowanie, zaangażowanie i gotowość do nauki, bo jak zauważają eksperci, bariera wejścia do internetu jest bardzo niska, ale utrzymanie się w nim wymaga znacznie większego wysiłku.

1751378161.png











tagi: e-commerce , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,