Wywiady

Wedel – tradycyjne receptury w parze z nowoczesnością

Czwartek, 10 lipca 2025 Autor: Katarzyna Jastrzębska , HURT & DETAL Nr 07/233. Lipiec 2025
Wedel to firma znana od pokoleń, której produkty towarzyszyły i wciąż towarzyszą Polakom przy różnych okazjach. O nowoczesnych rozwiązaniach, nieustannym rozwoju oraz planach na przyszłość opowiada Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej i ESG w firmie Wedel.
Wedel dynamicznie się rozwija, inwestując w nowe projekty i technologie, a jednocześnie od pokoleń towarzyszy Polakom w codziennych chwilach. Jak udaje się łączyć tak bogatą tradycję z nowoczesnością i nieustannym rozwojem?

Nasza siła tkwi w tym, że niezmiennie, od początku istnienia firmy, dążymy do innowacyjności, starając się nie tylko podążać za aktualnymi trendami, ale nawet je wyprzedzać. Od pokoleń towarzyszymy Polakom w najważniejszych momentach życia – od codziennych przyjemności po wyjątkowe wydarzenia. Czerpiemy z naszego bogatego dziedzictwa i nieustannie patrzymy w przyszłość, inwestujemy w rozwój – zarówno w zakresie produktów, jak i nowoczesnych technologii. Przykładem tego podejścia jest m.in. otwarcie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, które nie tylko prezentuje bogatą historię marki, ale także angażuje odwiedzających w interaktywne doświadczenia związane z produkcją czekolady.

Równocześnie intensywnie rozwijamy nasz dział badań i rozwoju (R&D), który odpowiada za tworzenie nowych smaków, formatów i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Nasze inwestycje w tym obszarze pozwalają tworzyć trendy konsumenckie i wprowadzać produkty, które otwierają nowe segmenty rynku.

Trwa sezon wakacyjny. Jak marka E.Wedel przygotowała się do tego czasu, szczególnie pod kątem letnich nowości i współprac?

Tegorocznego lata szczególnie zachęcamy do odkrywania pianek Ptasie Mleczko® w zupełnie nowej odsłonie – jako mrożonej przekąski. Wystarczy włożyć pianki do zamrażarki, by cieszyć się orzeźwiającą słodkością w upalne dni. Na lato przygotowaliśmy limitowane warianty smakowe, takie jak Mango Shake, Ananas Kokos Shake czy Jagodowy Shake. Ponadto kontynuujemy współprace licencyjne, jak choćby z marką MiniMelts, tworząc zupełnie nowe smaki kuleczkowych lodów inspirowane naszą kultową czekoladą. To połączenie uwielbianych, wedlowskich smaków z nowoczesną technologią mrożenia, które przeniesie miłośników słodkości w niezapomnianą podróż smakową.

Wasza firma jest znana nie tylko w Polsce, ale też w 60 innych krajach. Czy planujecie jeszcze mocniej rozbudować dystrybucję swoich produktów?

Stale analizujemy możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych i jesteśmy otwarci na nowe kierunki eksportu. Z naszą ofertą staramy się docierać do jak najdalszych zakątków świata. Główne rynki eksportowe to kraje, w których są duże skupiska polonijne. Regularnie prezentujemy nasze nowości i flagowe produkty na międzynarodowych targach branżowych, takich jak ISM w Kolonii, co pozwala nam budować relacje z partnerami i zwiększać rozpoznawalność marki na świecie.

Od stycznia tego roku w produkcji waszych słodyczy wykorzystujecie wyłącznie jaja z chowu ściółkowego. Czy planujecie wdrażanie kolejnych celów społeczno-środowiskowych?

Zrównoważony rozwój jest dla nas kluczowym elementem strategii biznesowej i stanowi fundament naszych codziennych działań.

W obszarze środowiskowym koncentrujemy się na odpowiedzialnym pozyskiwaniu kluczowych surowców niezbędnych do produkcji, wprowadzaniu materiałów o zwiększonej recyklowalności oraz systematycznie ograniczamy wykorzystanie tworzyw sztucznych. Ponadto analizujemy i optymalizujemy nasz łańcuch dostaw oraz procesy produkcyjne, by ograniczać ślad węglowy – zarówno poprzez inwestycje w energooszczędne technologie, jak i szersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

W wymiarze społecznym skupiamy się na pracownikach, konsumentach, partnerach biznesowych i społecznych, troszcząc się o dobre relacje ze wszystkimi grupami interesariuszy. Pracujemy obecnie nad rewizją naszej strategii zrównoważonego rozwoju, w której chcemy zaadresować najważniejsze kwestie związane z naszym wpływem na otoczenie środowiskowe i społeczne.

Naszym celem jest nie tylko dostarczanie wyjątkowych produktów, ale także inspirowanie.

Jakie są Wasze plany i strategie rozwojowe na najbliższy czas?

Nasza strategia opiera się na nieustannym rozwoju i otwartości na zmiany. Inwestujemy w nowe technologie, rozbudowujemy moce produkcyjne naszego zakładu w Warszawie, rozwijamy portfolio produktowe oraz umacniamy pozycję na rynkach zagranicznych. Kluczowe jest dla nas odpowiadanie na potrzeby konsumentów.

Jednym z filarów realizacji tej strategii są nieoczywiste współprace z markami spoza branży spożywczej, które pozwalają nam docierać do nowych grup odbiorców i tworzyć unikalne doświadczenia. Przykładem jest współpraca z marką Gatta, dzięki której połączyliśmy świat czekolady z modą, oferując klientom zupełnie nowe, zaskakujące produkty i kampanie. Nasze inicjatywy pokazują, że łączenie sił z innymi brandami otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju oraz wzmacnia rozpoznawalność marki Wedel w różnych segmentach rynku.

Dziękuję za rozmowę.
Katarzyna Jastrzębska




tagi: Wedel , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,