Wywiady

Ferrero – marka z wieloletnią tradycją

Czwartek, 10 lipca 2025 HURT & DETAL Nr 07/233. Lipiec 2025
Ferrero jest globalnym producentem słodyczy czekoladowych, będąc trzecią największą na świecie firmą, oferującą tego typu wyroby. Na polskim rynku gości już od ponad 30 lat. O wyzwaniach, sukcesach firmy oraz innowacjach w branży słodyczy opowiada Enrico Bottero, Dyrektor Generalny w Ferrero Polska, w rozmowie z Wojciechem Szelągiem – gospodarzem programu Gabinet Spożywczy – oraz Michałem Siwkiem, Head of Decarbonization & Biodiversity Product w BNP Paribas Bank Polska.
Ferrero to globalna, rodzinna firma z 30-letnim doświadczeniem na polskim rynku. Jakie były kluczowe momenty w historii marki w Polsce i jak oceniacie jej rozwój w tym kraju?

Muszę przyznać, że odnieśliśmy wielki sukces. Pierwszym, kluczowym momentem rozwoju firmy w Polsce było rozpoczęcie jej działalności w 1997 roku. Obecnie posiadamy fabrykę w Belsku, która z roku na rok silnie się rozwija, będąc obecnie trzecią największą wytwórnią na świecie. Tylko w zeszłym roku wyprodukowano w niej ponad 200 tys. ton wyrobów, z czego niemal 80% przeznaczono na eksport. Za sprawą tak wielkiego sukcesu postrzegamy Polskę jako nasz drugi dom.

Po 14 latach obecności w Polsce można z bliska obserwować, jak zmieniał się krajowy rynek słodyczy. Jakie trendy konsumenckie dały się zauważyć w tym czasie?

Uważam, że polski rynek jest jednym z najbardziej wymagających, ponieważ działa na nim wiele międzynarodowych marek oraz silnych, lokalnych producentów. W ciągu ostatnich lat oczekiwania polskich konsumentów znacząco wzrosły – są otwarci na nowości i chętnie sięgają po innowacyjne produkty. Mam również wrażenie, że polski konsument jest bardzo przywiązany do marek, dlatego wybiera te dobrze znane, które gwarantują mu wysoką jakość.

Czy widoczny jest trend na produkty premium, o obniżonej zawartości cukru czy produkty funkcjonalne?

Tak, w ostatnich latach obserwujemy rosnące zainteresowanie tego typu produktami. Podobnie jak inni producenci, Ferrero również prowadzi wewnętrzne dyskusje na ten temat, by tworzyć ofertę odpowiadającą na potrzeby współczesnych konsumentów. Jednocześnie nie jesteśmy firmą, która idzie wyłącznie w tym kierunku. Zainteresowanie produktami premium i funkcjonalnymi stale ewoluuje. Planujemy rozwijać portfolio w taki sposób, by sprostać oczekiwaniom nie tylko polskich, ale i europejskich konsumentów.

Czy zauważalna jest różnica pomiędzy polskimi konsumentami a tymi z innych europejskich krajów? Które produkty Ferrero wybierają najczęściej?

W Europie mamy kilka marek, które są powszechnie rozpoznawalne i odnoszą ogromne sukcesy. Zaliczają się do nich takie produkty, jak Nutella, Kinder Bueno, Kinder Surprise czy Kinder Chocolate – wszystkie cieszą się dużym powodzeniem w niemal całej Europie. W naszym portfolio znajdują się także produkty bardziej specyficzne, które zyskują popularność w zależności od regionu. Przykładem jest Raffaello, które odniosło ogromny sukces w Europie Środkowo-Wschodniej i Północnej, m.in. w Polsce i Niemczech. Jednocześnie w krajach południowych Raffaello notuje znacznie mniejsze zainteresowanie. Mimo tych różnic można powiedzieć, że aż 80% marek Ferrero cieszy się silnym popytem w całej Europie.

W Polsce od kilku lat obserwujemy silną inflację, rosną też ceny surowców. Jak firma Ferrero sobie z tym radzi i jak wpływa to na Waszą strategię cenową?

Ostatnie lata przyniosły wiele trudności w globalnym łańcuchu dostaw – pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie znacząco utrudniły płynny transport surowców. To prawdziwe wyzwanie dla wszystkich firm, ponieważ jesteśmy zmuszeni dostosowywać naszą politykę cenową do dynamicznych i często bardzo wysokich spekulacji na rynku. W związku z tym musimy podnosić ceny, ale jednocześnie staramy się nie robić tego w sposób nadmierny, aby nie „karać” konsumentów. Pracujemy także nad ograniczaniem ryzyka związanego z niektórymi surowcami – zarówno w kontekście ich dostępności, jak i gwałtownych wzrostów cen.

Jakie kroki podejmujecie w zakresie transformacji zrównoważonego rozwoju i adaptacji do zmian klimatu?

Największy nacisk kładziemy na działania w obszarze surowców. Przykładowo, w sposób zrównoważony wykorzystujemy w 100% certyfikowany olej palmowy, pozyskiwany bez udziału w procesach wylesiania. Równolegle prowadzimy projekty związane z innymi surowcami, aby zapewnić ich odpowiedzialne źródła pochodzenia.

Intensywnie pracujemy również nad rozwojem opakowań – między innymi dla produktów Ferrero Rocher. Naszym celem jest zastąpienie wszystkich elementów plastikowych materiałami nadającymi się do ponownego wykorzystania. Wprowadzamy także zmiany w pojedynczych opakowaniach, dążąc do maksymalnego ograniczenia zużycia plastiku. Coraz więcej naszych opakowań produkowanych jest z materiałów wielokrotnego użytku lub z kartonu.

Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV oraz na portalu wiadomoscispozywcze.pl




tagi: Ferrero , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,