Advertisement

Technologia

Innowacje i światowe doświadczenie w ramach nowej linii Basic Line od TOMRA

Środa, 11 czerwca 2025
Już 1 października tego roku zwrócimy pierwsze opakowania za kaucją. Na sklepowych półkach zaczną pojawiać się napoje z logo systemu kaucyjnego, a każda placówka handlowa oferująca kaucjonowane napoje powyżej 200 mkw. powierzchni będzie miała obowiązek przyjąć puste opakowania i zwrócić, zapłaconą przy zakupie, kaucję. W części sklepów stanęły już pierwsze recyklomaty.
Sprzedawcy, którzy są w trakcie przygotowań mogą zapoznać się z szeroką ofertą doświadczonego producenta w najnowszym, warszawskim showroomie TOMRA Collection.

Od jesieni bieżącego roku każdy sklep o powierzchni od 200 mkw. będzie zobowiązany do przyjmowania opakowań objętych kaucją - po napojach w puszkach, butelkach plastikowych oraz szklanych zwrotnych. Sklepy poniżej tego metrażu będą mogły w zakresie zbiórki pustych opakowań dołączyć do systemu kaucyjnego dobrowolnie. Co najmniej jeden punkt zbiórki powinien pojawić się w każdej gminie, a jak szacuje Kaucja.pl, na polskim rynku powstanie około 100 tysięcy punktów zwrotu.

Zarówno duże sklepy, jak i te najmniejsze mają możliwość doboru najlepiej dopasowanych do swoich potrzeb rozwiązań do odbierania opakowań. TOMRA niedawno wprowadziła na polski rynek linię Basic Line - przystępną cenowo gamę wolnostojących maszyn opracowanych specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb mniejszych sklepów, przy zachowaniu wysokiej jakości i niezawodności, z której znana jest marka.

Jak podkreśla Konrad Robak, dyrektor zarządzający TOMRA Collection Polska: - Nasze recyklomaty, jak TOMRA B5, jak i TOMRA B7 udowadniają, że małe sklepy nie muszą iść na kompromis w zakresie możliwości. Te modele łączą oszczędność miejsca z zaawansowaną technologią, oferując kompletne rozwiązanie do przyjmowania i przechowywania opakowań, które jest proste w obsłudze dla personelu sklepu i łatwe w użyciu dla konsumentów. Jest to idealne rozwiązanie dla sklepów w miastach, ale też w placówkach, w których przestrzeń jest na wagę złota, ale oczekiwania dotyczące jakości i niezawodności pozostają wysokie.

Linia Basic Line obejmuje modele takie jak TOMRA B5, który z powodzeniem działa na rynku irlandzkim od lutego 2024 roku. Zajmuje zaledwie 0,8 mkw. i jest przeznaczony dla sprzedawców detalicznych, którzy chcą przyjmować od swoich klientów plastikowe butelki i puszki. Kolejnym modelem w ramach tej linii jest TOMRA B7, który swoją premierę miał w Polsce na początku tego roku. Wyróżnia się jako najbardziej kompaktowy recyklomat w portfolio TOMRA, zajmując 1,3 mkw. powierzchni i obsługując trzy różne rodzaje materiałów: puszki, butelki plastikowe i szklane.

Dla większych placówek handlowych, takich jak hipermarkety czy sklepy typu cash & carry, TOMRA oferuje zaawansowane rozwiązania typu multi-feed, takie jak TOMRA R1. To wysokowydajne urządzenie umożliwia jednoczesny zwrot ponad 100 opakowań, co znacząco przyspiesza cały proces i poprawia komfort zakupów. Z rozwiązania korzysta już m.in. Selgros, który wybrał model R1 ze względu na jego efektywność w obsłudze dużych wolumenów.

Technologia, która zapewnia bezpieczeństwo

Technologia TOMRA do identyfikacji opakowań wykorzystuje połączenie precyzyjnego skanowania kodów kreskowych, rozpoznawania kształtu opakowań poprzez kamery, czujników wagi i wykrywania metalu. Ta zaawansowana, wieloatrybutowa weryfikacja zapewnia, że każdy zwrot jest przetwarzany z wysokim stopniem dokładności, skutecznie minimalizując błędy i próby oszustwa.

- Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu we wspieraniu systemów kaucyjnych na całym świecie, TOMRA oferuje rozwiązania, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i systemów określonych przez każdy rynek. Polska zostanie drugim co do wielkości rynkiem kaucyjnym w Europie, dlatego potrzebuje solidnych standardów do zapewnienia płynnego i przejrzystego działania systemu. Recyklomaty muszą dawać pewność, że każde zwrócone opakowanie zostanie dokładnie rozpoznane i sklasyfikowane, a każda kaucja prawidłowo rozliczona. Jako technologia, która zamyka obieg opakowania, maszyna ma zagwarantować wiarygodne dane i dostarczyć wysokiej jakości surowce gotowe do recyklingu - dodaje Konrad Robak.

Każda butelka i puszka jest rejestrowana w jednej transakcji, a kaucja może zostać zwrócona za pomocą różnych form - wydrukowanego kuponu, aplikacji mobilnej lub integracji z programami lojalnościowymi sklepów - oferując sprzedawcom detalicznym elastyczność w wyborze rozwiązania, które najlepiej pasuje do ich działalności.

Technologia w praktyce. Kluczowe doświadczenia z pilotażu

Kilka sieci detalicznych w Polsce nawiązało już współpracę z firmą TOMRA w ramach pilotażu przed uruchomieniem system kaucyjnego. Na przykład Społem Kielce zainstalowało w swoich 23 sklepach dwa modele w oparciu o wielkość sklepu i przewidywaną liczbę zwrotów: kompaktowy TOMRA B7 i wysokowydajny model TOMRA T70 TriSort. Oba modele są przystosowane do przyjmowania wszystkich trzech typów materiałów i wyposażone w technologię SoftDrop™, która zapewnia delikatne obchodzenie się ze szklanymi butelkami, minimalizując ryzyko ich stłuczenia podczas zwrotu.

- Testy pilotażowe w Społem Kielce jasno pokazały, że zarówno TOMRA B7, jak i TOMRA T70 TriSort sprawdzają się bardzo dobrze i doskonale pasują do potrzeb sklepu. Są niezawodne i wydajne, co potwierdzają zarówno pracownicy, jak i klienci, którzy podkreślali łatwość obsługi i szybkość całego procesu zwrotu. W kontekście wprowadzenia do polskiego systemu kaucyjnego butelek szklanych wielokrotnego użytku, warto już teraz rozważyć rozwiązania, które obsługują także ten rodzaj opakowań. Przykładem może być Społem Kielce, które zdecydowało się na TOMRA B7 i TOMRA T70 TriSort, aby już na starcie zbierać plastikowe butelki, puszki i szkło zwrotne - unikając konieczności dodatkowych inwestycji w przyszłości - mówi Agnieszka Pokładek, dyrektorka sprzedaży TOMRA Collection Polska.

Dodaje również: - To realny dowód na to, że technologia TOMRA jest nie tylko gotowa na wsparcie wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce, ale także stanowi długoterminową wartość dla detalistów, niezależnie od wielkości sklepu. Im wcześniej zapadnie decyzja o inwestycji, tym więcej czasu na dostosowanie logistyki, przeszkolenie personelu i sprawne wdrożenie system, a tym samym mniejsze ryzyko problemów na ostatnią chwilę, takich jak kolejki do automatów po wejściu systemu w życie.

A jak pokazują badania konsumenckie TOMRA z kilku europejskich rynków kaucyjnych, konsumenci priorytetowo traktują szybki, bezpieczny i higieniczny proces zwrotu butelek i puszek. Wydajność jest dla nich najważniejsza, a 31% respondentów wskazało, że wybrałoby inny sklep, gdyby stanęli w obliczu długich kolejek lub przestojów w maszynach.

TOMRA posiada dwie przestrzenie prezentacyjne w Polsce - w Dąbrowie Górniczej oraz najnowszy w Warszawie. Sprzedawcy detaliczni mogą w nich przetestować każdy model z szerokiego portfolio i skorzystać z kompleksowego doradztwa w zakresie doboru odpowiedniej maszyny.




Źródło: TOMRA
Fot: mat. prasowe




tagi: TOMRA , innowacje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,