Dodatkowo, kodeks nie zezwala na reklamę żywności na terenie szkół podstawowych. Ograniczenia reklamy produktów żywnościowych nie dotyczą produktów, które spełniają określone kryteria żywieniowe oparte na zaakceptowanych i udokumentowanych dowodach naukowych i/lub narodowych oraz międzynarodowych zaleceniach żywieniowych.
W praktyce oznacza to znaczące ograniczenie w telewizyjnych blokach reklamowych, czasopismach oraz stronach internetowych skierowanych do dzieci, ilości reklam produktów, których spożycie w nadmiarze może przyczynić się do nadwagi lub otyłości.
Kodeks PFPŻ ZP wpływa również na treść reklam żywności skierowanych do dzieci. Między innymi zabrania propagowania niezdrowych nawyków żywieniowych, dyskredytowania w przekazach reklamowych znaczenia urozmaiconej i zrównoważonej diety oraz aktywności fizycznej.
Proponowane przez PFPŻ ZP rozwiązania zostały oparte na wprowadzonym w roku 2007, europejskim kodeksie samoregulącyjnym o nazwie EU Pledge. Większość firm sygnatariuszy polskiej wersji kodeksu jest również sygnatariuszem EU Pledge i stosuje zawarte w nim ograniczenia już od 2008 roku. Monitoring mediów przeprowadzony przez niezależną firmę badawczą Accenture Media Management w pięciu krajach UE: Polsce, Francji, Niemczech, Irlandii i Hiszpanii wskazuje, że w roku 2009 aż 99,8% reklam żywności firm stosujących kodeks spełniało jego założenia.
Firmy, które wprowadziły ograniczenia w reklamie do dzieci poniżej 12 roku życia wynikające z EU Pledge: (wg. kolejności alfabetycznej): Coca Cola, Danone, Mars, Frito Lay, Kraft Foods (wraz z LU Polska), Nestle, PepsiCo, Ferrero, Unilever, Żywiec Zdrój SA.
„Kodeks reklamy żywności skierowanej do dzieci" ma formułę otwartą. Przystąpienie do kodeksu jest dobrowolne i bezpłatne. PFPŻ ZP wspólnie z Federacją Konsumentów Polskich będzie prowadzić działania mające na celu promocję zasad Kodeksu w Polsce, tak aby przyjęte ograniczenia w reklamie żywności znacząco wsparły prowadzone działania na rzecz prewencji nadwagi i otyłości w Polsce.
(Monika Dawiec)
tagi: PFPŻ ,
W kwietniu ceny w sklepach wzrosły rdr. średnio o 5,6%, czyli...
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9...
W I kw. 2025 r. stwierdzono 9,3 tys. przestępstw kradzieży w...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...