Wywiady

Ustronianka umacnia pozycję na rynku

Wtorek, 19 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/216. Marzec 2024
Sezon wiosenno-letni dla producentów napojów to czas zwiększonej sprzedaży. Najwięcej zyskają marki spełniające oczekiwania klientów. O konstrukcji portfolio, działaniach komunikacyjnych, preferencjach konsumentów i planach na przyszłość opowiada Ryszard Czopik, Prezes Zarządu Grupy ZMB Capital sp. z o.o. i Ustronianka sp. z o.o.
Przed nami sezon wiosenno-letni, w którym wraz z rosnącą temperaturą będzie rosła sprzedaż wód mineralnych i napojów. Jak do tego okresu przygotowuje się Ustronianka?

Przygotowania do sezonu wiosenno-letniego odbywają się na kilku kluczowych płaszczyznach, po to, aby maksymalnie wykorzystać rosnący popyt na wody mineralne i napoje w okresie wzrastających temperatur. Celem zapewnienia wystarczającej ilości napojów, nasz zespół monitoruje prognozy sprzedaży, utrzymując optymalny poziom zapasów magazynowych i dostosowując produkcję do estymowanego popytu. Niezmiernie ważna jest także konstrukcja portfolio. Ustronianka to nie tylko czysta woda mineralna. To także woda w owocowych wariantach, o smaku cytryny, jabłka, truskawki, maliny i mango. Latem, smaki te stanowią idealną alternatywę dla czystej wody. Podczas upałów świetnie sprawdzają się wody wzbogacone o jod, magnez i cynk – idealnie uzupełniają niedobory minerałów. Kolejnym ważnym elementem są działania komunikacyjne. Wraz z rozpoczęciem sezonu rusza zasięgowa kampania marketingowa. Wierzymy, że spójność działań marketingowych, dbałość o ekspozycję produktów na półce sklepowej oraz promocje w punktach sprzedaży wpłyną na zwiększenie świadomości marki, a to jeden z kluczowych wyznaczników sukcesu.

Czego obecnie oczekują konsumenci od marek napojów i wód mineralnych? Czy liczy się wyłącznie sam produkt, jego skład, opakowanie?

Polscy konsumenci patrzą na produkt holistycznie, szukając kompleksowego doświadczenia, uwzględniającego jakość produktu, wygląd, pochodzenie, ale także wartości społeczne, jakie reprezentuje sobą producent. Konsumenci coraz bardziej doceniają naturalność i zdrowotne korzyści płynące z produktów, które spożywają. Zatem produkty o naturalnym składzie, bez dodatków, sztucznych barwników czy konserwantów są bardziej atrakcyjne dla konsumenta. W naszym portfolio idealnym produktem dla tego typu klientów są wody witaminowe Arctic+. Uwagę przyciągają innowacyjne smaki, składniki czy funkcjonalności. Klienci doceniają także opakowania łatwe w użyciu i przechowywaniu. Ważna jest również tradycja marki, to co sobą reprezentowała w przeszłości i jakie wartości promuje obecnie. Niezmiennie konsumenci oczekują szerokiej dostępności napojów swoich ulubionych marek. Istotnym czynnikiem przy wyborze produktów napojowych nadal pozostaje cena.

Na rozwoju, których marek skupicie się szczególnie w obecnym roku? Jakie działania są zaplanowane?

W 2024 roku spółka będzie się koncentrowała na rozwoju swoich topowych marek, jakimi są Ustronianka, Hoop Cola czy Arctic+. Wartym zauważenia jest fakt, że nasze topowe marki reprezentują kilka odrębnych kategorii na rynku napojów bezalkoholowych: wody, napoje typu cola, wody witaminowe, napoje gazowane oraz syropy, dlatego też działania zaplanowane dla każdej z nich są dopasowane do oczekiwań konsumentów. Planujemy kampanie adekwatne do potrzeb naszych odbiorców, nieustająco poszerzamy dystrybucję, chcąc być bliżej klientów.

Oficjalne przejęcie Hoop Polska nastąpiło dopiero wraz z początkiem roku, natomiast już od dawna pełnią Państwo wszelkie prawa i obowiązki tej firmy. Jak to połączenie wpłynęło na Państwa potencjał i pozycję na rynku?

 Wraz z przejęciem Hoop Polska zyskaliśmy nowoczesny zakład produkcyjny oraz tradycyjne i znane, polskie marki. Dzięki decyzji o połączeniu Ustronianka sp. z o.o. i Hoop Polska sp. z o.o. zyskaliśmy nowe możliwości rozwoju i umocniliśmy naszą pozycję na rynku. Do portfolio Ustronianki dołączyły napoje Hoop Cola, woda witaminowa i izotoniki marki Arctic+ oraz syropy owocowe Paola. Wprowadzając do portfolio powyższe marki, poszerzyliśmy ofertę o kolejne kategorie napojów bezalkoholowych. Połączenie zasobów zwiększyło potencjał spółki Ustronianka, i wierzę, że przyczyni się znacznie do jeszcze lepszej obsługi naszych klientów.

Czy w planach są kolejne przejęcia? Jaka strategia jest przewidziana na obecny rok?

Celem na najbliższe lata jest dynamiczny rozwój, podejmowanie działań zgodnych z trendami rynkowymi oraz elastyczne dostosowywanie oferty do zmieniających się potrzeb odbiorców. Pracujemy ciągle w podwyższonym reżimie kosztowym i ryzyku nieplanowanych zmian, jednocześnie ze zrównoważonym podejściem do inwestycji zwiększających konkurencyjność naszych wyrobów. W ramach dbałości o środowisko naturalne przygotowujemy się też do pojawienia się w Polsce systemu kaucyjnego, co w ramach rozszerzonej odpowiedzialności producenta przyczyni się do zwiększenia poziomu zbiórki odpadów opakowaniowych.

Nasze plany skoncentrowane są na dalszej poprawie efektywności w sferze produkcyjno-logistycznej i, co może najważniejsze, na rozwoju topowych marek z portfolio, doskonaleniu produktów i usług, aby móc zaspokajać oczekiwania konsumentów oraz utrzymywać silną pozycję na rynku.

Możliwości rozwoju firmy są duże i w przyszłości nie wykluczamy ani kolejnych przejęć, ani innych inwestycji zwiększających konkurencyjność oraz pozycję rynkową spółki Ustronianka.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: Ustronianka , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,