60 proc. przedstawicieli handlu planuje wdrożenie sztucznej inteligencji
Środa, 24 stycznia 2024
Wraz z postępującą zmianą wokół sztucznej inteligencji – od informacyjnego szumu po praktyczne wdrożenia – firmy z sektora handlu coraz bardziej się do tej technologii przekonują. Według Nvidii, ponad 60 proc. firm z branży handlowej planuje zwiększyć inwestycje w sztuczną inteligencję (AI) w najbliższych 18 miesiącach. Co stoi za tym rosnącym zainteresowaniem?
Ponad 60 proc. przedstawicieli branży handlowej planuje zwiększyć inwestycje w AI w ciągu najbliższych 18 miesięcy, podaje Nvidia, czołowy producent chipów. Skąd tak duże zainteresowanie tą technologią? Przede wszystkim oferuje ona pomoc w radzeniu sobie z wyzwaniami i zwiększaniu wydajności. Kierownictwo firm dostrzega w AI potężne narzędzie, które może zrewolucjonizować komunikację z klientami i całkowicie odmienić ich doświadczenia zakupowe.
Również badanie Gartnera, obejmujące strategie dotyczące technologii przedstawicieli sektora handlu w 9 krajach, potwierdza ten trend. Handlowcy poszukują rozwiązań AI, które poprawią zrozumienie i spełnienie oczekiwań klientów, zwłaszcza w marketingu i sprzedaży.
Inteligentne narzędzia
– Sprzedawcy cały czas starają się wypracować i utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku. Sztuczna inteligencja jest dla nich szansą na rozwiązanie szeregu problemów, z którymi obecnie się zmagają, jak zmieniające się preferencje klientów, niedobory siły roboczej czy wsparcie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem – mówi Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, szczecińskiej firmy specjalizującej się w rozwiązaniach dla handlu, która ma już spore doświadczenie w rozwiązaniach opartych na AI. Dodaje: – AI to już nie tylko mrzonka, coraz więcej firm korzysta dziś z rozwiązań wykorzystujących inteligentne algorytmy. Przykład z naszego podwórka to rozwiązanie automatyzujące merchandising, które wykorzystuje rozpoznawanie obrazu i sztuczną inteligencję. Według naszych klientów działa ono z niemal 100-proc. skutecznością. Nasze obecnie realizowane projekty dla sektora handlu świadczą o tym, że sztuczna inteligencja może dać naprawdę dobre efekty, zwłaszcza pod kątem efektywności czy optymalizacji pewnych procesów.
Potwierdza to badanie Nvidii, które jasno wykazuje, że sztuczna inteligencja już zmieniła zasady gry na rynku handlu. 69 proc. ankietowanych sprzedawców zadeklarowało wzrost przychodów związanych z wdrożeniem sztucznej inteligencji a 72 proc. spadek kosztów operacyjnych. Najbardziej popularne obszary w jakich są obecnie wykorzystywane inteligentne algorytmy to: analiza danych, personalizacja rekomendacji dla klientów, marketing czy zarzadzanie zapasami.
Analitycy Nvidii zbadali również stopień zaawansowania firm z sektora handlu w rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji. Okazuje się, że coraz więcej firm handlowych dynamicznie wdraża zaawansowane aplikacje AI, aby skutecznie redukować straty i rewolucjonizować doświadczenia klientów, wykorzystując potencjał generatywnej sztucznej inteligencji.
Innowacje dla sklepów
30 proc. respondentów uważa, że obszarem, w którym AI mogłaby się najbardziej wykazać, są sklepy, które mogą dzięki nowym rozwiązaniom zapewnić nowy poziom wygody i personalizacji. To jednocześnie miejsca, które dziś są dla marek niezbędnym uzupełnieniem sprzedaży wielokanałowej. Zastosowanie w salonach sprzedaży innowacyjnych rozwiązań staje się dla handlowców wizerunkowym niezbędnikiem.
AI może także wspierać w automatycznej segmentacji punktów sprzedaży, która pozwala łatwiej i sprawniej docierać do konsumentów ze ofertą. – Taka segmentacja może przebiegać np. według wzorców zachowań zakupowych. Sztuczna inteligencja jest tu wykorzystywana właśnie do rozpoznawania tych wzorców i potrafi zauważyć prawidłowości, które człowiekowi mogą umknąć – wyjaśnia Grzegorz Dembicki.
Wyzwania
Analiza przeprowadzona przez Google Cloud wykazała, że aby branża mogła rozwijać inteligentne narzędzia, potrzebuje specjalistów. Ponad połowa zarządzających z sektora handlu detalicznego przewiduje wzrost zatrudnienia na stanowiskach technicznych. Najbardziej poszukiwani będą analitycy danych (wskazywało to 77 proc. ankietowanych), inżynierowie uczenia maszynowego (69 proc.) oraz specjaliści ds. sztucznej inteligencji (78 proc.). Szczególne potrzeby wskazuje właśnie handel detaliczny, bo ankietowani spodziewają się, że w tym obszarze zatrudnienie analityków danych wzrośnie w 2024 roku o 10 proc.
Prawie co drugi szef pracuje co najmniej 10 godzin dziennie...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.