Wywiady

„Perspektywy są ekscytujące” – 10 lat Orbico Polska

Poniedziałek, 04 grudnia 2023 Autor: Monika Górka,
Z jednej strony strategia firmy od dziesięciu lat pozostaje niezmienna, z drugiej – kierunek rozwoju dopasowywany jest do zmian rynkowych i aktualnych trendów. Liczy się jedno: być partnerem biznesowym z wyboru. O kluczowych inwestycjach, szeroko pojętej cyfryzacji oraz o tym, co przyniesie przyszłość – rozmawiamy z Anną Szpitalny, Dyrektorem Operacyjnym, Członkiem Zarządu.
Jesteście dystrybutorem ponad 50 znanych światowych marek, dostarczacie także pełną gamę usług, nie tylko z zakresu sprzedaży. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom zakres działalności firmy.

W Orbico Polska dostarczamy pełną gamę usług z zakresu sprzedaży, trade marketingu, marketingu i szeroko rozumianej logistyki. Nasza organizacja składa się z 5 oddziałów – FMCG, Beauty, Style, Salon Professional oraz Supply. Paleta oferowanych przez nas produktów jest bardzo szeroka – obejmuje produkty spożywcze, przemysłowe, środki czystości, chemię gospodarczą i profesjonalną, kosmetyki i produkty beauty, obuwie, zabawki, sprzęt elektroniczny czy artykuły przeznaczone do profesjonalnego użytku. Jesteśmy jednak zdecydowanie więcej niż tylko dystrybutorem. Oferujemy kompleksowe usługi, wykraczające poza dystrybucję, bo obejmujące na przykład logistykę (posiadamy własną flotę aut, dwa nowoczesne magazyny, jeden w pełni zautomatyzowany) sprzedaż, wsparcie sprzedaży oraz marketing. Słowem: przejmujemy te aspekty i obszary działalności, w których czujemy się ekspertami… właśnie po to, by nasi partnerzy mogli robić to, w czym sami są najlepsi.

Docieramy z naszymi produktami bardzo szeroko – działamy we wszystkich kanałach dystrybucji, dzięki którym możemy być obecni w dziesiątkach tysięcy punktów w całej Polsce – i obejmuje to zarówno wielkie sieci handlowe, jak i małe, tradycyjne punkty sprzedaży – tak na rynku masowym, jak w kanałach specjalistycznych.

Logistyka w branży FMCG jest mocno uwarunkowana czasem. Również cyfryzacja ma niebagatelny wpływ na ten sektor. Jak udaje Wam się sprostać oczekiwaniom rynku? Proszę opowiedzieć o rozwoju firmy.

Wiemy doskonale, że cyfryzacja to nie przyszłość, tylko teraźniejszość i rzeczywistość, której trzeba umiejętnie stawić czoła już dziś. W samej logistyce proces integracji technologii cyfrowych w procesy biznesowe ma różne oblicza i „wyraża się” u nas na różne sposoby: poprzez wysoko rozwinięte zaplecze, wykorzystanie urządzeń wchodzących w skład automatyki magazynowej, ale również inteligentnego oprogramowania – WMS, WCS, TMS czy OMS.

Logistyka to nie wszystko. W czerwcu 2021 roku udostępniliśmy naszym klientom platformę B2B, za pomocą której mogą dokonywać zakupów 24/7. Nieustannie ją udoskonalamy, by jeszcze lepiej odpowiadała na potrzeby klientów, a oni sami mieli dostęp do spersonalizowanych promocji. Inwestycja w platformę to z jednej strony ukłon w stronę klientów, a z drugiej – odpowiedź na szereg zmian, trudności i wyzwań, jakich doświadczył szeroko pojęty świat biznesu w dobie pandemii. Rozwojem platformy pokazujemy, że zakupy w Internecie – również w segmencie B2B – są wartościową i bezpieczną alternatywą, która może nieść pozytywne doświadczenia.

Kluczową inwestycją firmy w centralnej Europie jest centrum logistyczne w Teresinie pod Warszawą – proszę opowiedzieć o nim więcej.

To magazynowa ekstraklasa, doskonale zlokalizowana i wyposażona w zaawansowane zaplecze automatyki magazynowej, m.in. regały typu shuttle. Koncepcja przystosowania magazynu w Teresinie była odpowiedzią na potrzeby biznesów prowadzonych przez Orbico oraz klientów zainteresowanych współpracą w zakresie logistyki 3PL. Główną myślą projekcji zagospodarowania magazynu była optymalizacja wielu złożonych indywidualnych procesów w jednej lokalizacji. Magazyn jest wyposażony, oprócz standardowych rozwiązań, w zaawansowaną automatykę do obsługi zamówień e-commerce oraz operacji na mniejszych pojedynczych SKU, rozwiązania do obsługi oraz składowania towarów dla branż odzieżowo-obuwniczych oraz w dwie niezależne komory zapewniające kontrolę temperatury w zakresie 5-15o. Cała powierzchnia obiektu to 46 tys. mkw.

CD w Teresinie zostało zbudowane w 2020, natomiast jego rozbudowa o dodatkową powierzchnię zakończyła się w czerwcu 2023. Warto dodać, że za logistykę odpowiada nasz oddział Orbico Supply, który w Polsce posiada dwa nowoczesne Centra Dystrybucyjne: w Robakowie (pod Poznaniem) oraz we wspomnianym Teresinie.

W 2023 roku Orbico świętuje 10-lecie obecności w Polsce. Czego spodziewacie się w najbliższych latach?

10-lecie Orbico to okazja nie tylko do wspólnego celebrowania, ale również podziękowania wszystkim, którzy towarzyszyli i towarzyszą nam podczas tej wyjątkowej podróży – dostawcom, klientom, partnerom czy pracownikom. To nasze wspólne święto i chcę to bardzo wyraźnie podkreślić.

A co przyniesie przyszłość? Perspektywy są ekscytujące i interesujące, a stojące przed nami wyzwania – ambitne. Nasza strategia pozostaje niezmienna: być partnerem biznesowym z wyboru oraz preferowanym dostawcą rozwiązań dla naszych kontrahentów w wybranych kategoriach produktowych i pomagać im w zwyciężaniu w walce o konsumenta. Konsekwentnie podążamy tą drogą, dostosowując jej kierunek do zmian rynkowych i aktualnych trendów. Nasza misja, wizja i wyznawane wartości również pozostają niezmienne. To one pozwoliły nam znaleźć się w miejscu, w którym jesteśmy dziś i wierzymy, że to one pozwolą nam wygrywać również w przyszłości.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka




tagi: Orbico Polska , sprzedaż , trade marketing , innowacje , marketing , handel , rynek spożywczy , przemysł spożywczy , rynek FMCG ,