Wywiady

Wywiad z Łukaszem Bartoszewskim, Dyrektorem ds. Sprzedaży i Marketingu, Dębowa Polska

Czwartek, 16 marca 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 03/205. Marzec 2023
Doskonałe receptury będące rodzinnym sekretem przekazywanym z pokolenia na pokolenie oraz nietuzinkowe opakowania – to znak rozpoznawczy firmy oraz wynik ciężkiej pracy, prawdziwej pasji i kreatywności właścicieli. O kultywowaniu tradycji, przyszłości branży alkoholowej, nowościach produktowych oraz ofercie na wielkanocny stół rozmawiamy z Łukaszem Bartoszewskim, Dyrektorem ds. Sprzedaży i Marketingu, Dębowa Polska.
Może na początek – cofnijmy się na chwilę do przeszłości. Proszę opowiedzieć więcej o historii firmy.

W 1982 roku powstała rodzinna firma, prowadzona wtedy przez braci – Jerzego i Leszka Markiewiczów. Aktywność w branży alkoholowej firma rozpoczęła w 1989 roku, organizując import do Polski wermutu Istria. Kolejne kroki w rozwoju działalności to uruchomienie własnego rozlewu oraz w 2001 roku stworzenie marki Dębowa Polska i pakowanie wódki w oryginalne dębowe opakowania, z czego do dziś słynie firma. Produkty tworzone przez właścicieli wyrażają głębokie polskie dziedzictwo wódek smakowych i odwołują się do wielkiej prawdziwej pasji Jerzego Markiewicza i jego fascynacji naturą, pięknem i tajemnicą lasu. Rzadki klejnot – wiekowe lasy zachodniej Polski są gniazdem natury i domem dla dzików i wilków oraz wielu innych zwierząt. To zainspirowało Jerzego Markiewicza do stworzenia receptury wódki o unikalnej kompozycji aromatów wywodzących się z lasu: dębu oraz czarnego bzu.

W dalszej kolejności stworzone i udoskonalone zostały receptury wódek i likierów o kompozycji wiśni, czarnej porzeczki, śliwy oraz orzecha włoskiego wzbogacone nową formułą wódki Dębowa Polska. Szlachetne receptury tych trunków były starannie chronionym rodzinnym sekretem przekazywanym kolejnym pokoleniom w rodzinie Państwa Markiewiczów.

Dzisiaj firma Dębowa Polska kultywuje te tradycje i kunszt tworzenia likierów oraz wódek gatunkowych, cyklicznie wprowadzając na rynek nowe smaki i pakując je w nietuzinkowe dębowe opakowania.

Jaka przyszłość czeka rynek alkoholi mocnych w Polsce? Z jednej strony premiumizacja, z drugiej inflacja… Jak to wygląda z perspektywy producenta?

Jeżeli chodzi o rynek alkoholi mocnych w Polsce, to przewidujemy kontynuację rozwoju branży, gdzie za główny generator wzrostu będzie uznawany trend premiumizacji. W związku z aktualnymi warunkami ekonomicznymi, trudno jednak spodziewać się, żeby rynek premium rozwijał się tak, jak do tej pory.

Galopujące podwyżki cen przerażają konsumentów, a prognozy wskazują, że wiele przed nami i będziemy musieli się zmierzyć z jeszcze większą drożyzną. Ta sytuacja nie nastraja pozytywnie i trzeba się spodziewać, że klienci z najbardziej zasobnymi portfelami raczej nie zrezygnują z zakupów wódki z najwyższej półki, ale pozostali konsumenci będą ostrożnie podejmowali decyzje zakupowe, co spowoduje większe zainteresowanie wódkami z segmentu mainstream.

Biorąc pod uwagę pesymizm na rynku spowodowany sytuacją gospodarczą wprowadzamy wódkę „Ryś” – najwyższej jakości produkt w cenie przystępnej dla konsumenta i planujemy w drugiej połowie roku poszerzyć ofertę o nową linię wódek, w bardzo ciekawych wariantach wizualnych i smakowych.

A co na to konsument? Jak zmieniają się jego nawyki zakupowe w kategoriach alkoholowych? Jaki aspekt poza ceną – decyduje o finalnym zakupie?

Pandemia, galopująca inflacja i wojna zmieniły podejście zakupowe Polaków do wszystkich kategorii alkoholi. Wydatki konsumentów są zaplanowane, a dominująca część kupujących jeszcze bardziej zwraca uwagę na ceny produktów.

Oczywiście stosunek ceny do jakości jest bardzo istotny, co może pomóc dużym, znanym markom dbającym o jakość w budowaniu pozycji. Sprzedaż alkoholi, zwłaszcza niektórych kategorii, w dużej mierze opiera się na sezonowości. Alkohole smakowe i kolorowe – to trunki, których spożycie znacząco wzrasta w okresie letnim i utrzymuje się przy wsparciu korzystnych warunków pogodowych także w kolejnych miesiącach. Ich konsumpcja wciąż rośnie. Nie jest też tajemnicą, że wybór konkretnego alkoholu podyktowany jest w dużej mierze okazją, podczas której ma być spożywany.

Wódka Dębowa od samego początku wyróżniała się na rynku ciekawymi opakowaniami. Czy planujecie jeszcze czymś zaskoczyć polskiego konsumenta?

Dębowa Polska oferuje swoje wyroby alkoholowe również w wyjątkowych i niepowtarzalnych opakowaniach drewnianych, wytwarzanych w dwóch zakładach produkcyjnych należących do rodziny Państwa Markiewiczów. Począwszy od bogatego wzornictwa, poprzez cały proces produkcyjny obróbki drewna, a skończywszy na koncepcji i budowie maszyn przetwórczych – wszystko jest owocem kreatywności właścicieli firmy. Drewniane opakowania, będące małymi dziełami sztuki, są poszukiwane nie tylko przez polskich koneserów, ale znajdują coraz większe uznanie w wielu innych krajach.

Myślę, że nieustannie zaskakujemy naszych konsumentów. Możemy wyprodukować tak naprawdę wszystko – ogranicza nas tylko wyobraźnia. Mamy w ofercie prawie 300 różnych wzorów drewnianych opakowań, z których każdy znajdzie coś dla siebie lub wykorzysta jako doskonały prezent dla bliskiej osoby. Niektóre z nich, jak choćby wódka w kształcie Strzykawki, Gaśnicy, Pocisku czy Beczki, znalazły swoje miejsce w niejednym pakunku prezentowym.

Nieustannie pracujemy nad nowymi projektami, więc na pewno w przyszłości znajdą się na rynku ciekawe i zaskakujące dla naszych konsumentów produkty.

Przed nami Wielkanoc – czas spotkań rodzinnych przy świątecznym stole. A na nim poza najlepszymi potrawami – różnego rodzaju trunki, w tym wódki. Jak Pan wspomniał, Dębowa Polska to także pomysł na świąteczny podarunek. Jak odpowiednio zatowarować placówkę handlową na ten okres?

Dębowa Polska ma w swojej ofercie także likiery, które są doskonałą propozycją na wielkanocny stół. Smak naszej Advocatki, która dzięki wanilii i świeżej śmietanie z lokalnej mleczarni jest coraz bardziej rozpoznawana wśród konsumentów. Nie zabraknie nam także na ten czas pomysłów na prezent, i tutaj aktualnie wdrażamy na rynek kilka nowych projektów. Dębowe opakowania w kształcie granatu, antałka czy likierów zapakowanych w dębowe skrzynki, powinny przypaść do gustu naszym klientom.

Musimy być tam, gdzie jest klient. Stąd ważne dla nas będzie dotarcie z ofertą do jak największej liczby sklepów. Priorytetem dla nas będzie oczywiście zatowarowanie placówek handlowych w TOP produkty z naszej oferty oraz nowości, które na pewno zainteresują finalnego konsumenta.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Dębowa Polska , rynek alkoholi , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,