Wywiady

Rozmowa z dr. Adamem Mokryszem, Prezesem Grupy Mokate oraz dr Katarzyną Mokrysz, Dyrektor Generalną.

Środa, 13 lipca 2022 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 07/197. Lipiec 2022
dr Adam Mokrysz, dr Katarzyna Mokrysz
W ciągu 30 lat Grupa Mokate stała się jednym z największych producentów kawy i herbaty w Europie Środkowej, z ponad miliardem złotych przychodu. Jest również jednym z liderów na rynku specjalistycznych surowców dla przemysłu spożywczego. Mokate obsługuje dzisiaj ponad 70 rynków zagranicznych i zdecydowanie należy do czołówki, jeśli chodzi o rynek mleczno-tłuszczowych baz w proszku, tj. zabielacze do kawy, śmietanki w proszku, bazy tłuszczowe. Stworzone przez Mokate aplikacje są szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym na całym świecie. Współczesne oblicze firmy to ponad 20 linii napojów kawowych (miksów kawowych, cappuccino), kaw ziarnistych, a także herbat czarnych, zielonych, owocowych i ziołowych. Uzupełnieniem oferty są wafle, ciastka i pierniki własnej produkcji.
Mokate jest firmą rodzinną. Jako czwarte już pokolenie, dr Adam Mokrysz wraz z żoną, dr Katarzyna Mokrysz, z sukcesem zarządzają firmą. Ich celem od wielu lat jest tworzenie markowego, międzynarodowego przedsiębiorstwa. Siłę Mokate chcą budować na solidnych fundamentach, wartościach takich jak: praca, odpowiedzialność, wiedza i umiejętności, a także otwartość, wiarygodność i życzliwość. Mokate od wielu lat goszcząc na międzynarodowych rynkach zyskało sobie grono lojalnych konsumentów, dla których udoskonala produkty, tworzy innowacje, a także wspiera rodzime marki działaniami strategicznymi w zakresie marketingu. Do najbardziej znanych marek Mokate należą: Mokate, Loyd, Minutka, NYCoffee, Marilla, Marizzi, Mokate Ingredients, Alpino, Babcia Jagoda.

Według detalistów z Polski Minutka to nr 1 pod kątem sprzedaży na rynku w kategorii herbat czarnych, w herbatach owocowych Loyd znalazł się również na wysokiej pozycji. Czy uzyskane nagrody potwierdzają pozycję na rynku? Jak ważne są nagrody w konkursie Zloty Paragon - Nagroda Kupców Polskich 2022?

Adam Mokrysz: Cały nasz asortyment przygotowywany jest z dużą starannością. Chcemy, aby nasi klienci otrzymywali produkty najwyższej jakości, które polubią i po które będą często sięgać. Nagroda Kupców Polskich ma dla nas szczególne znaczenie, potwierdza bowiem, że konsumentom smakuje nasza herbata Minutka, chętnie ją kupują, a tym samym nasze starania zostały docenione.

Katarzyna Mokrysz: Minutka jest jednym z liderów sprzedaży w kategorii herbat w Polsce. Cieszy nas jej wysoka pozycja w rankingu. Z roku na rok popularność zyskuje również nasza herbata Loyd, która systematycznie zwiększa swoje udziały rynkowe. Minutka i Loyd to ścisła czołówka pod względem pozycji na rynku, wysokiej jakości i bogatego asortymentu.

Ostatni czas to okres wielu nagród dla Mokate: poza Złotym Paragonem odebraliście także statuetkę dla Najlepszej Firmy Rodzinnej Roku, wręczaną podczas corocznego Kongresu firm Rodzinnych organizowanego przez magazyn Forbes oraz Poland's Best Employers 2022 w kategorii produkcja dóbr konsumpcyjnych i nietrwałych. Czemu zawdzięczacie ten sukces?

A.M.: Firma rodzinna Mokate to nie tylko przedsiębiorstwo należące do rodziny, ale przede wszystkim organizacja, w której panuje przyjazna i budująca atmosfera, a nasza kadra jest wielką rodziną". Mokate to obecnie międzynarodowa grupa firm z zespołem liczącym ponad 1300 osób. Dla nas ludzie są najważniejsi, ich zaangażowanie i pracowitość są motorem rozwoju naszego biznesu. To wykwalifikowani współpracownicy z pasją, których praca w naszym zespole motywuje do podejmowania nowych wyzwań. Wzajemnie czerpiemy od siebie energie i wymieniamy się doświadczeniem. Jesteśmy dumni z naszych pracowników i z naszych marek.

K.M.: Sukces i nagrody zawdzięczamy naszym zespołom, wspaniałym ludziom, z którymi pracujemy i innowacyjnym produktom. Od wielu lat konsekwentnie i cierpliwie budujemy naszą pozycję na międzynarodowym rynku. Zarówno w fabryce w Ustroniu. w Żorach, jak i w czeskich Voticach oraz w innych naszych lokalizacjach na świecie zatrudniamy bardzo zróżnicowaną społeczność. Myślę, że właśnie ta różnorodność jest jednym z ważniejszych czynników wyzwalających potencjał i wspierających dynamiczny rozwój naszej firmy.

A.M.: Warto podkreślić, że podczas tegorocznego Kongresu Firm Rodzinnych Roku debatowaliśmy nad tym, jak zachować ciągłość tradycji podmiotów rodzinnych w szybko zmieniającym się, cyfrowym świecie. Uważam, że to jedno z kluczowych wyzwań. Dla mnie osobiście to fascynujące, jak historia rodziny przenika się z rozwojem biznesu, który stał się nieodzowną częścią naszej familijnej tożsamości. Umiejętność połączenia tradycji z nowoczesnością, lokalnego rodowodu produktów z ich światową jakością to fundament naszej codziennej pracy.

Co stoi za międzynarodowym sukcesem Grupy Mokate!

K.M.: Mokate to firma elastyczna w działaniu, potrafi umiejętnie dostosować się do zmieniających się potrzeb konsumenckich i warunków rynkowych. Prezentujemy postawę zwinności, w naszej ofercie ciągle pojawiają się innowacje i nowe produkty eksplorujemy i poszukujemy nowych i atrakcyjnych rynków, współpracujemy z rzetelnymi partnerami biznesowymi. Inwestycje w nowe technologie i w nasze zakłady to dla nas priorytet. Praca zespołowa, wytrwałość i konsekwencja w podejmowanych decyzjach, a także umiejętność dobrego liczenia to ważne elementy, dzięki którym możemy się dynamicznie rozwijać.

A.M.: W Mokate staramy się działać i budować wzrost oparty na 3 filarach: wizji, odwadze i działaniu. Odważnie mierzymy się z wyzwaniami, stawiamy na pracę w zespołach i współpracę z ekspertami, wyznaczamy sobie ambitne cele i realizujemy je krok po kroku ze wspaniałymi ludźmi. A przede wszystkim lubimy pracować i robimy to z wielką pasją.

Jakie inwestycje firma zrealizowała w ostatnim czasie?

A.M.: Mokate nieustannie się rozwija, zwiększając moce produkcyjne swoich fabryk i inwestując w najnowsze technologie. Właśnie zakończyliśmy proces rozbudowy fabryki produktów instant w Żorach. Powstał kolejny nowoczesny zakład produkujący wysoko wyspecjalizowane produkty i surowce dla przemysłu spożywczego, które będą eksportowane na cały świat.

K.M.: Rozwijanie tak dynamicznego biznesu jak Mokate to droga ewolucji i konsekwentnego budowania wartości przedsiębiorstwa. Chcemy rozwijać i skalować biznes, ale zawsze pielęgnować najważniejsze wartości firmy rodzinnej.

Co jest dla firmy najtrudniejsze w tym pocovidowym i jednocześnie naznaczonym wojną czasie?

A.M.: W tych trudnych czasach możemy liczyć na naszych partnerów biznesowych, dostawców, którzy pomimo wielu trudności nie zawiedli nas. Przed nami oczywiście wiele wyzwań związanych z rosnącymi kosztami surowców, opakowań, energii, frachtów, ale taka jest dzisiejsza rzeczywistość i należy umiejętnie się w niej odnaleźć. W obliczu tragedii i wojny na Ukrainie, jednoczymy nasze siły i wraz z zaprzyjaźnionymi firmami wspieramy naszymi produktami obywateli Ukrainy.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek





tagi: Mokate , przemysł spożywczy , kawa , herbata , produkty spożywcze , rynek spożywczy , rynek FMCG , sprzedaż , handl , produkcja ,