W całym procesie zaopatrzeniowym niezwykle istotna jest fundamentalna w logistyce „zasada trzech" - tj. na czas, w dobrej cenie i w dobrej jakości - tak, aby zapewnić maksymalną efektywność procesu logistycznego. Zwłaszcza teraz, gdy tak ważne jest, aby dostarczyć klientom towar w możliwie najatrakcyjniejszej cenie, to właśnie logistyka może wpływać na obniżenie cen w sklepach i w dużej mierze decydować o sukcesie firmy.
„System logistyczny firmy Carrefour, z uwagi na zastosowane w nim nowoczesne rozwiązania, wyznacza pewne standardy - zarówno dla sieci handlowych jak i dla całego biznesu. Nasza firma jest pionierem wielu rozwiązań logistycznych, które właśnie pojawiają się na świecie" - mówi Tomasz Sączek, Senior Manager odpowiedzialny za operacje logistyczne w firmie Carrefour.
Carrefour Polska to ponad 300 sklepów w różnych formatach handlowych: hipermarkety, supermarkety i osiedlowe sklepy franczyzowe. Dzięki rozbudowanemu i zaawansowanemu systemowi logistycznemu firma jest w stanie zorganizować dostawy towarów do wszystkich sklepów należących do sieci Carrefour, a także do 200 placówek należących do jednej z wiodących sieci stacji benzynowych.
Carrefour opiera swój system logistyczny na długofalowej współpracy z partnerami zewnętrznymi, a centrala firmy odpowiedzialna jest za koordynację transportu i zarządzanie całym procesem zamówień. Tego typu rozwiązanie ma na celu przede wszystkim optymalizację kosztów oraz usprawnienie procesu zarządzania flotą transportową. W sytuacji, gdy nie ma zapotrzebowania na tego typu usługi, Carrefour nie musi bowiem ponosić nakładów finansowych na utrzymanie floty. Daje to sieci dużo większą elastyczność oraz pozwala lepiej zorganizować dostawy towarów do sklepów podczas szczytów handlowych i wszelkich wahnięć sezonowych. Dzięki swojej specjalizacji i możliwości współpracy z kilkoma partnerami, zewnętrzna firma transportowa jest w stanie zapewnić Carrefourowi dużo bardziej konkurencyjne warunki cenowe w stosunku do tego ile kosztowałoby użycie własnej floty transportowej. Wynika to również z faktu, że partnerzy Carrefour, chcąc być konkurencyjni w stosunku do innych firm, dbają o jak najefektywniejszą organizację transportu oraz optymalizację kosztów.
Celem wszystkich działań logistycznych jest jak najlepsze zaspokojenie zapotrzebowania sklepów, a co za tym idzie, klientów kupujących finalny produkt. Istotne jest więc, aby asortyment był świeży, dobrej jakości, dostarczony na czas oraz w najniższej cenie. Równie ważne jest zapewnienie ciągłości dostaw, dlatego też firma Carrefour wdrożyła projekt dostaw gwarantowanych, opracowany na potrzeby sieci na całym świecie. Ma on na celu usprawnienie procesów magazynowych, a także zapewnienie najwyższych standardów jakości dostaw. System ten wyróżnia sieć Carrefour spośród innych firm na rynku. W ramach systemu opracowano 27 kluczowych czynników sukcesu, które mają zapewnić wysoką jakość obsługi placówek handlowych. Pracując ze swoimi partnerami logistycznymi Carrefour wymaga więc spełnienia wszystkich 27 kryteriów. Zasady te są bardzo restrykcyjne i kontrolowane w drodze audytu przeprowadzanego przez niezależną międzynarodową jednostkę certyfikującą. Magazyny, które spełniają 27 kryteriów określonych przez Carrefour otrzymują certyfikat dostaw gwarantowanych. Obecnie w Polsce certyfikaty zostały nadane dwóm magazynom, a trzeci ubiega się o jego przyznanie (na świecie jest mniej niż 100 magazynów, które spełniają te wygórowane kryteria). System sprawia, że poprzez samo ubieganie się o przyznanie certyfikatu sprawia, firmy stawiają na rozwój i doskonalenie oraz podnoszenie poziomu usług.
Obsługa samych sklepów przez certyfikowane, partnerskie firmy logistyczne jest dla nich z pewnością korzystnym rozwiązaniem - sklepy mają bowiem niemal stuprocentową gwarancję najwyższej jakości usług - tj. najlepszej jakości produktów, dostarczonych we właściwym czasie przy najniższych kosztach. Sieć Carrefour wprowadziła bardzo wygórowane wymagania wobec firm współpracujących, jednak z uwagi na to, że swoją działalność opiera na zasadach partnerstwa i budowaniu długotrwałych relacji, wspiera je w dążeniach do spełnienia tych kryteriów. „Nastawienie na współpracę oraz partnerskie podejście stanowią podstawę systemu logistycznego grupy Carrefour. Z jednej strony Carrefour narzuca swoim partnerom dużo wymogów, z drugiej jednak, dba o najwyższe standardy współpracy" - mówi Tomasz Sączek. Charakter działalności logistycznej wymaga kredytowania i ponoszenia pewnych kosztów związanych z organizacją logistyki dla sieci (np. leasing samochodów), dlatego też niezmiernie ważne jest terminowe regulowanie zobowiązań przez Carrefour, z czego firma wywiązuje się sumiennie. Przykładem partnerskiego podejścia do współpracy może być uruchomienie specjalnych korytarzy przy rampach rozładunkowych. Służą one do zachowania ciągu chłodniczego podczas rozładunku towaru od lokalnych dostawców, którzy z reguły korzystają z samochodów dostawczych, niedostosowanych do standardowych ramp.
System logistyczny Carrefour to także wykorzystanie nowoczesnych technologii. Na uwagę zasługuje z pewnością system voice picking, który wprowadzono już w jednym z magazynów, a w dwóch kolejnych zostanie wkrótce wprowadzony. Przede wszystkim optymalizuje on pracę w magazynie, niweluje pomyłki podczas preparacji palet, podnosi produktywność pracowników magazynu, oszczędza czas i obniża koszty związane z obsługą administracyjną. Dzięki systemowi pracownik dokładnie wie skąd ma zabrać konkretny towar i w jakich ilościach. Za każdym razem pracownik potwierdza słownie pobranie asortymentu. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania magazynier pracuje w bardziej efektywny sposób, co więcej, nie musi nic zapisywać, a obie ręce ma wolne od notowania. Voice picking to obecnie jedno z najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych w logistyce.
Systemy logistyczne sieci handlowych muszą zapewnić skuteczne i efektywne funkcjonowanie skomplikowanej grupy wzajemnie ze sobą powiązanych podmiotów. Dlatego tak ważny jest innowacyjny proces zaopatrzeniowy, uwzględniający zachowanie trzech podstawowych zasad - na czas, w dobrej cenie i w dobrej jakości. Istotnym aspektem prawidłowo działającego systemu logistycznego jest również długofalowa współpraca ze spełniającymi najwyższe standardy partnerami zewnętrznymi oraz dbałość o optymalizację kosztów. Poprzez zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań logistycznych, partnerskie podejście do firm współpracujących oraz zachowanie najwyższych standardów jakości dostaw, firma Carrefour pozostaje niekwestionowanym liderem w dziedzinie logistyki.
(Maja Święcka)
tagi: Carrefour ,
W kwietniu ceny w sklepach wzrosły rdr. średnio o 5,6%, czyli...
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9...
W I kw. 2025 r. stwierdzono 9,3 tys. przestępstw kradzieży w...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...