Advertisement

Nieskategoryzowane

Mercedes-Benz Econic rocznik 2010 - bezpieczniejszy, wygodniejszy i przyjazny dla środowiska

Wtorek, 23 lutego 2010
Model rocznikowy  2010 Mercedes-Benz Econic ma jeszcze lepsze silniki, jest bezpiecznijszy i bardziej komfortowy. Od roku 2002 Econic z napędem na gaz ziemny spełnia najostrzejsze aktualnie wymagania normy emisji spalin EEV. Obecnie w produkcji seryjnej znalazły się również pojazdy Econic z silnikiem wysokoprężnym wyposażonym w innowacyjną technologię BlueTec EEV. W porównaniu z normą Euro 5, wartości emisji cząstek stałych określone normą EEV są o ok. 33 procent niższe. W ten sposób również Econic z napędem dieslowskim staje się pojazdem przyjaznym dla środowiska, dbającym o czystość miast i atmosfery.

Dysponując certyfikatem najbardziej wyśrubowanej obecnie normy emisji spalin UE EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), silniki Diesla już dziś emitują mniej zanieczyszczeń niż wymaga tego norma Euro 5 i tylko w nieznacznym stopniu ustępują wymogom normy   Euro 6, która zacznie obowiązywać od roku 2014. Econic może więc być wykorzystywany do przewozów w strefach ekologicznych (tzw. Umwelt­zonen). Na obszarach o szczególnie rygorystycznych wymaganiach dotyczących ochrony środowiska niezastąpiony będzie wyjątkowo cichy Econic z silnikiem napędzanym gazem ziemnym.

W Econicu z napędem gazowym również zastosowano nowe rozwiązania: zespół napędowy oraz proces spalania zostały zoptymalizowane w takim stopniu, że uzyskano wzrost osiągów i zmniejszenie zużycia silnika. Oznacza to przede wszystkim redukcję kosztów przeglądów i napraw. Silnik napędzany gazem ziemnym jest najbardziej ekologicznym podzespołem pracującym w Econicu. Silnik M 906 LAG o pojemności skokowej 6,9 l uzyskuje moc 205 kW (279 KM). Nie emituje on praktycznie żadnych pyłów ani cząstek stałych. Dodatkową zaletą napędu gazowego jest bardzo cicha praca silnika.

Wyższy poziom bezpieczeństwa w wyposażeniu seryjnym - system pomiaru obciążenia osi, ASR, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach

Zadbano także o pasażerów zmodernizowanego Econica: w pojeździe tym będą zamontowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach (2. półrocze 2010). Ponadto będzie on fabrycznie wyposażony w system pomiaru obciążenia osi oraz system zapobiegający poślizgowi kół napędowych (ASR). System pomiaru obciążenia osi skutecznie zapobiega przeładowaniu , rejestrując masę całkowitą pojazdu i pokazując kierowcy odpowiednie informacje na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym; system zapobiegający poślizgowi kół napędowych dba natomiast o stabilność jazdy. Obydwa systemy są szczególnie przydatne przy usuwaniu odpadów komunalnych. Podczas wywozu śmieci istnieje bowiem niebezpieczeństwo przypadkowego przeładowania pojazdu, co szkodzi zarówno podwoziu, jak i bezpieczeństwu eksploatacji. System ASR natomiast eliminuje wszelkie problemy związane z eksploatacją w warunkach zimowych czy na śliskiej nawierzchni. Już wcześniej Econic był seryjnie wyposażany w blokadę mechanizmu różnicowego na osi napędzanej i oś ze zwolnicami planetarnymi - której zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego oddawanego na koła. Wszystkie wymienione wyżej elementy konstrukcyjne zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne Econica, szczególnie doceniane przez klientów właśnie teraz, w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych.

Już obecnie we wszystkich wariantach Econica dostępny jest w ramach wyposażenia seryjnego  mechanizm podnoszenia i opuszczania ramy, który pozwala na jej podniesienie  maksymalnie o 200 mm lub obniżenie o 60 mm - ułatwia to na przykład wymianę zabudowy. Elementem tego wyposażenia jest także zamykany schowek pod dachem kabiny do przechowywania narzędzi lub odzieży roboczej. Wysoki poziom komfortu i optymalne bezpieczeństwo wszystkich pasażerów zapewniają trzy wygodne pojedyncze siedzenia. Ponadto samochód jest fabrycznie wyposażony w wydajny alternator 28 V/100 A, zapewniający zasilanie całej instalacji elektrycznej pojazdu oraz akumulatorów, a także rezerwę mocy dla dodatkowych odbiorników.

Jako typowy pojazd specjalny do transportu komunalnego, i dystrybucyjnego, Econic Mercedes-Benz prezentuje te właściwości, jakich oczekuje się od pojazdów wykorzystywanych w różnych branżach: gospodarce odpadami, straży pożarnej, obsłudze naziemnej portów lotniczych, transporcie paliw, mebli, mleka czy dystrybucji oleju opałowego . Econic to pojazd specjalny do wszelkich zadań, a ostatnio zadebiutował w roli  ciągnika siodłowego  z naczepą chłodnią, przeznaczonego  do dystrybucji żywności.

9000 egzemplarzy wyprodukowanych w ciągu jedenastu lat zapewniło Econicowi doskonałą pozycję na rynku, czyniąc zeń od dawna standard w rodzinie pojazdów z kabiną niskopodłogową. Zdaniem kierownictwa zakładu w Wörth, 20 procent klientów decyduje się na wybór wersji z napędem gazowym. Z uwagi na wzrost produkcji oraz duże zainteresowanie nabywców wersją Econica z silnikiem napędzanym gazem ziemnym, w roku 2009 przeniesiono całość produkcji do zakładu pojazdów specjalnych w Wörth nad Renem. Wcześniej pojazd ten był wytwarzany w Kompetenz­zentrum für emissionsfreie Mobilität (KEM) w  Mannheim.

Econic jest wyposażony w wysokoprężny silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym serii 900 albo silnik napędzany gazem ziemnym - obydwa rozwiązania spełniają wymogi normy emisji spalin EEV. W silnikach Diesla zastosowano innowacyjną technologię BlueTec. Dzięki technologii SCR i optymalizacji spalania, uzyskano obniżenie zarówno poziomu emisji spalin, jak i zużycia paliwa. Oprócz silnika OM 906 LA w klasach mocy 175 kW (238 KM) i 210 kW (286 KM) w Econicu montuje się także OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM). Silniki wysokoprężne serii 900 mogą być zasilane także biopaliwem, bez konieczności dokonywania zmian w instalacji paliwowej pojazdu. Wszystkie modele Econica z silnikiem Diesla są wyposażone w aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 200 litrów oraz 25-litrowy zbiornik na AdBlue.

W pierwotnych założeniach Econic był pojazdem przeznaczonym do wywozu odpadów komunalnych i jako taki został po raz pierwszy zaprezentowany na targach ochrony środowiska Entsorga w Kolonii w maju 1998 roku, wówczas jeszcze bez wersji z silnikiem napędzanym gazem ziemnym. W pojazdach tego typu, podczas prac przy usuwaniu śmieci zachodzi konieczność częstego, 200-250-krotnego wsiadania i wysiadania w ciągu dnia. Z tego względu konstruktorzy opracowali wersję pojazdu z kabiną niskopodłogową, z szerokimi stopniami i automatycznymi, składanymi drzwiami od strony pasażera, znanymi z konstrukcji autobusów.

(Maja Święcka)

tagi: Mercedes ,