Dysponując certyfikatem najbardziej wyśrubowanej obecnie normy emisji spalin UE EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), silniki Diesla już dziś emitują mniej zanieczyszczeń niż wymaga tego norma Euro 5 i tylko w nieznacznym stopniu ustępują wymogom normy Euro 6, która zacznie obowiązywać od roku 2014. Econic może więc być wykorzystywany do przewozów w strefach ekologicznych (tzw. Umweltzonen). Na obszarach o szczególnie rygorystycznych wymaganiach dotyczących ochrony środowiska niezastąpiony będzie wyjątkowo cichy Econic z silnikiem napędzanym gazem ziemnym.
W Econicu z napędem gazowym również zastosowano nowe rozwiązania: zespół napędowy oraz proces spalania zostały zoptymalizowane w takim stopniu, że uzyskano wzrost osiągów i zmniejszenie zużycia silnika. Oznacza to przede wszystkim redukcję kosztów przeglądów i napraw. Silnik napędzany gazem ziemnym jest najbardziej ekologicznym podzespołem pracującym w Econicu. Silnik M 906 LAG o pojemności skokowej 6,9 l uzyskuje moc 205 kW (279 KM). Nie emituje on praktycznie żadnych pyłów ani cząstek stałych. Dodatkową zaletą napędu gazowego jest bardzo cicha praca silnika.
Wyższy poziom bezpieczeństwa w wyposażeniu seryjnym - system pomiaru obciążenia osi, ASR, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach
Zadbano także o pasażerów zmodernizowanego Econica: w pojeździe tym będą zamontowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach (2. półrocze 2010). Ponadto będzie on fabrycznie wyposażony w system pomiaru obciążenia osi oraz system zapobiegający poślizgowi kół napędowych (ASR). System pomiaru obciążenia osi skutecznie zapobiega przeładowaniu , rejestrując masę całkowitą pojazdu i pokazując kierowcy odpowiednie informacje na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym; system zapobiegający poślizgowi kół napędowych dba natomiast o stabilność jazdy. Obydwa systemy są szczególnie przydatne przy usuwaniu odpadów komunalnych. Podczas wywozu śmieci istnieje bowiem niebezpieczeństwo przypadkowego przeładowania pojazdu, co szkodzi zarówno podwoziu, jak i bezpieczeństwu eksploatacji. System ASR natomiast eliminuje wszelkie problemy związane z eksploatacją w warunkach zimowych czy na śliskiej nawierzchni. Już wcześniej Econic był seryjnie wyposażany w blokadę mechanizmu różnicowego na osi napędzanej i oś ze zwolnicami planetarnymi - której zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego oddawanego na koła. Wszystkie wymienione wyżej elementy konstrukcyjne zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne Econica, szczególnie doceniane przez klientów właśnie teraz, w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych.
Już obecnie we wszystkich wariantach Econica dostępny jest w ramach wyposażenia seryjnego mechanizm podnoszenia i opuszczania ramy, który pozwala na jej podniesienie maksymalnie o 200 mm lub obniżenie o 60 mm - ułatwia to na przykład wymianę zabudowy. Elementem tego wyposażenia jest także zamykany schowek pod dachem kabiny do przechowywania narzędzi lub odzieży roboczej. Wysoki poziom komfortu i optymalne bezpieczeństwo wszystkich pasażerów zapewniają trzy wygodne pojedyncze siedzenia. Ponadto samochód jest fabrycznie wyposażony w wydajny alternator 28 V/100 A, zapewniający zasilanie całej instalacji elektrycznej pojazdu oraz akumulatorów, a także rezerwę mocy dla dodatkowych odbiorników.
Jako typowy pojazd specjalny do transportu komunalnego, i dystrybucyjnego, Econic Mercedes-Benz prezentuje te właściwości, jakich oczekuje się od pojazdów wykorzystywanych w różnych branżach: gospodarce odpadami, straży pożarnej, obsłudze naziemnej portów lotniczych, transporcie paliw, mebli, mleka czy dystrybucji oleju opałowego . Econic to pojazd specjalny do wszelkich zadań, a ostatnio zadebiutował w roli ciągnika siodłowego z naczepą chłodnią, przeznaczonego do dystrybucji żywności.
9000 egzemplarzy wyprodukowanych w ciągu jedenastu lat zapewniło Econicowi doskonałą pozycję na rynku, czyniąc zeń od dawna standard w rodzinie pojazdów z kabiną niskopodłogową. Zdaniem kierownictwa zakładu w Wörth, 20 procent klientów decyduje się na wybór wersji z napędem gazowym. Z uwagi na wzrost produkcji oraz duże zainteresowanie nabywców wersją Econica z silnikiem napędzanym gazem ziemnym, w roku 2009 przeniesiono całość produkcji do zakładu pojazdów specjalnych w Wörth nad Renem. Wcześniej pojazd ten był wytwarzany w Kompetenzzentrum für emissionsfreie Mobilität (KEM) w Mannheim.
Econic jest wyposażony w wysokoprężny silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym serii 900 albo silnik napędzany gazem ziemnym - obydwa rozwiązania spełniają wymogi normy emisji spalin EEV. W silnikach Diesla zastosowano innowacyjną technologię BlueTec. Dzięki technologii SCR i optymalizacji spalania, uzyskano obniżenie zarówno poziomu emisji spalin, jak i zużycia paliwa. Oprócz silnika OM 906 LA w klasach mocy 175 kW (238 KM) i 210 kW (286 KM) w Econicu montuje się także OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM). Silniki wysokoprężne serii 900 mogą być zasilane także biopaliwem, bez konieczności dokonywania zmian w instalacji paliwowej pojazdu. Wszystkie modele Econica z silnikiem Diesla są wyposażone w aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 200 litrów oraz 25-litrowy zbiornik na AdBlue.
W pierwotnych założeniach Econic był pojazdem przeznaczonym do wywozu odpadów komunalnych i jako taki został po raz pierwszy zaprezentowany na targach ochrony środowiska Entsorga w Kolonii w maju 1998 roku, wówczas jeszcze bez wersji z silnikiem napędzanym gazem ziemnym. W pojazdach tego typu, podczas prac przy usuwaniu śmieci zachodzi konieczność częstego, 200-250-krotnego wsiadania i wysiadania w ciągu dnia. Z tego względu konstruktorzy opracowali wersję pojazdu z kabiną niskopodłogową, z szerokimi stopniami i automatycznymi, składanymi drzwiami od strony pasażera, znanymi z konstrukcji autobusów.
(Maja Święcka)
tagi: Mercedes ,
Czas deklaracji się skończył, teraz liczy się działanie...
Inwestycja o wartości ponad 25 milionów euro pozwoliła na...
W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach...
Podrożeć mogą produkty spożywcze...
Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia...
Problemem są też niejasne ich interpretacje...
Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...