Advertisement

Drogeria

Chemia gospodarcza i kosmetyki – branżowe trendy

Piątek, 19 marca 2021 Autor: Anna Pańczyk,
To, że higiena i bezpieczeństwo stały się motywem przewodnim współczesnych zakupów nikogo nie dziwi. Szczególnie jeśli chodzi o kategorie chemii gospodarczej i kosmetyków. Jak obecnie wygląda oferta producentów? Jest pełna nowości, które powinny znaleźć się w każdym sklepie.
W ostatnim czasie na trendy zakupowe duży wpływ miała zmiana sposobu życia codziennego konsumentów. Większa ilość czasu spędzanego w domach, nacisk na utrzymanie kondycji zdrowotnej i dbałość o zwiększenie odporności to zjawiska, które sprawiły, że konsumenci zaczęli poszukiwać produktów charakteryzujących się przede wszystkim pozytywnym wpływem na zdrowie, a cała kategoria chemii gospodarczej i kosmetyków do higieny zanotowała wzrost wartości sprzedaży. Na znaczeniu zyskały preparaty pielęgnacyjne oraz środki czystości gwarantujące higieniczną czystość bez chemicznych dodatków. Coraz silniejszy trend eko zyskał drugie, obok neutralnego wpływu na środowisko, znaczenie prozdrowotne.

Temat przewodni, czyli zdrowie

Na trendy obserwowane na rynku duży wpływ miał przewodni temat roku 2020, czyli zdrowie. Pandemia, lockdown, zamrażenie różnych gałęzi gospodarki – wszystkie te wydarzenia przewartościowały dotychczasowe priorytety. Obawa o zdrowie swoje oraz najbliższych wpłynęła również na nawyki zakupowe konsumentów. Płyny do dezynfekcji, mydła do rąk o działaniu antybakteryjnym oraz produkty pakowane bezdotykowo okazały się niezwykle ważne w tym czasie. Znaczenie nabrała też możliwość bezkontaktowych zakupów.

Silnie zakorzeniony w świadomości konsumenckiej trend eko zaczął wiązać się już nie tylko z odpowiedzialnym wpływem na środowisko naturalne, ale również z pozytywnym oddziaływaniem na indywidualne zdrowie. Bezpieczeństwo i higiena stały się nierozdzielnymi wartościami, a regularne porządki w domu miały już nie tylko gwarantować czystość, ale także dokładną dezynfekcję. Pojawiły się nowe rytuały codzienne, takie jak większa częstotliwość mycia rąk czy regularne dezynfekowanie klamek oraz, oczywiście, noszenie maseczek. Każde działanie podszyte było dbałością o higienę, która ma gwarantować bezpieczeństwo.

Na potrzeby te odpowiadają także producenci dóbr szybkozbywalnych. Nie bez powodu na rotacji istotnie zyskały mydła, na których etykietach pojawiła się informacja o działaniu antybakteryjnym czy produkty o dodatkowych właściwościach prozdrowotnych. Olbrzymią szansę otrzymali również producenci profesjonalnych, certyfikowanych środków czystości, o które szczególnie w pierwszym kwartale ubiegłego roku ubiegali się konsumenci.

Trend eko jeszcze silniejszy

Etykiety środków czystości na przestrzeni lat przeszły istną transformację ekologiczną. „Hipoalergiczne”, „o delikatnej formule”, „organiczne”, „naturalne składniki”, „eko” – to tylko część z haseł, które konsumenci widzą na etykietach produktów chemii gospodarczej. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, a co za tym idzie, przy półce sklepowej analizują i porównują składy oraz właściwości środków czystości i kosmetyków. Szukają odzwierciedlenia haseł widocznych na opakowaniach w składach danych preparatów. Coraz częściej to właśnie naturalność staje się determinantą wyboru danego produktu.

Większa świadomość własnego stanu zdrowia i wzmacnianie odporności umocniły jeszcze bardziej trendy bio i eko. Produkty o krótkich składach opartych na składnikach pochodzenia naturalnego od zawsze kojarzą się z naturą, a ta z kolei z dobrym zdrowiem – które obecnie staje się najważniejszą wartością.

Ekologiczne, o naturalnych składach i dodatkowych właściwościach prozdrowotnych – to cechy produktów, które w 2021 roku będą kusiły konsumentów. Pandemia zachwiała nie tylko nawykami Polaków, ale również priorytetami, którymi kierują się na co dzień. Troska o zdrowie oraz dbałość o odporność i higienę wyszły na prowadzenie. Zaś produkty naturalne, pozbawione syntetycznych składników, utożsamiane ze zdrowszymi, wpływającymi pozytywnie na kondycję organizmu – szczególnie w kategorii chemii gospodarczej, która bardzo często kojarzona jest z silnymi detergentami – zawitały na stałe na półkach sklepowych.

Detaliści, szczególnie teraz, muszą zadbać o ekspozycję produktów, które przyciągną uwagę konsumentów stawiających na pierwszym miejscu zdrowie swoje oraz najbliższych. Wraz z rosnącym w sile trendem na produkty ekologiczne zmieniają się również oferty producentów. Ekologiczne płyny do mycia naczyń, hipoalergiczne preparaty do prania, ale także oparte na naturalnych wyciągach preparaty do toalet czy powierzchni – lista rozwiązań w portfoliach marek wydłuża się o kolejne pozycje, które gwarantują dokładne oczyszczenie wraz z neutralnym wpływem na zdrowie oraz środowisko.

Zrównoważone życie produktu

Poza zwrotem ku zdrowej kondycji organizmu nie możemy zapominać o trendzie eko, który nie dotyczy już jedynie produktu wyjściowego, po który sięga klient, ale całego łańcucha jego produkcji, dostawy oraz utylizacji. Już nie tylko składy i opakowania, ale cała linia produkcyjna, sposób pozyskiwania surowców i dostawa towaru są elementami, na które świadomi konsumenci zwracają uwagę. Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych, wytwarzanie opakowań z recyklatu, minimalizowanie śladu węglowego, zastosowanie surowców pochodzących z wtórnego obiegu… To jedynie część z działań, które wdrażają kolejne firmy. I nie chodzi tutaj jedynie o odpowiedź na rosnący na popularności trend eko lub zero waste, ale o społeczną odpowiedzialność biznesu.

Kolejni producenci zwracają uwagę na całe życie produktu, a więc także sposób jego utylizacji lub ponownego wykorzystania. W czerwcu 2020 roku marka OnlyBio w łódzkiej drogerii sieci Rossmann otworzyła pierwszą w Polsce automatyczną stację refill, gdzie konsumenci mogą napełniać butelki wielokrotnego użytku kosmetykami oraz środkami czystości producenta. Zaś we wrześniu tego samego roku automat do uzupełniania opakowań produktami kosmetycznymi marki Yope pojawił się w sklepie Carrefour na warszawskim Bemowie.

Trend eko już dawno rozrósł się w rozmiarach i zagnieździł w świadomości konsumenckiej, a co za tym idzie nadal będzie jednym z wiodących – szczególnie na rynku kosmetycznym oraz w segmencie chemii gospodarczej.

Półka z chemią gospodarczą

Pandemia sprawiła, że większą uwagę przywiązujemy nie tylko do dbałości o własne zdrowie, ale także otoczenie, w którym przyszło nam spędzać w ostatnich miesiącach zdecydowanie więcej czasu. Dostosowanie przestrzeni do home office czy zajęć zdalnych, porządkowanie tła widocznego w kamerce… Zmiana codziennego planu dnia i rutynowych nawyków przełożyła się na zmiany wartości sprzedaży kategorii chemii gospodarczej i kosmetyków do higieny, które zgodnie z danymi CMR, w 2020 roku odnotowały 9% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.

Jak wynika z analizy CMR, klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. w 2020 roku mogli znaleźć produkty z działu chemii gospodarczej w niemalże każdej placówce. Średni asortyment na sklep wynosił 40 różnych produktów. Najszerszą półką charakteryzowały się detergenty do prania oraz środki do mycia naczyń i środki do toalet. Zaś pod względem udziałów w wartości sprzedaży najważniejszymi kategoriami w 2020 roku były kolejno detergenty do prania, płyny do płukania tkanin, środki do mycia naczyń oraz środki do toalet.

„Liderem wśród producentów był w tym czasie Procter & Gamble, który odpowiada m.in. za marki Fairy, Vizir czy Lenor i uzyskał w analizowanym czasie około 20% udziałów w wartości sprzedaży chemii gospodarczej. Na drugiej pozycji w okresie styczeń-październik 2020 r. znalazł się Henkel z takimi markami jak Bref, E oraz Persil, natomiast na trzecim miejscu uplasował się Unilever m.in. z markami Domestos, Coccolino oraz Cif” – informuje Ewa Pikuła z CMR.

Szeroka półka z produktami do prania

Produkty do prania oraz płyny do płukania tkanin, zgodnie z danymi CMR, w 2020 roku były najważniejszymi kategoriami pod względem udziałów w wartości sprzedaży spośród wszystkich kategorii chemii gospodarczej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. W tym czasie charakteryzowały się także szeroką półką. Klienci mogą wybierać spośród około 9 różnych detergentów do prania oraz 7 opakowań płynów do płukania tkanin. Jest to kategoria, której nie może zabraknąć na półce sklepowej.

Po jakie produkty szczególnie chętnie sięgają klienci? Jakie cechy powinny posiadać preparaty do prania? Przede wszystkim muszą trafiać w gust konsumenta. Dlatego tak ważne jest, aby klient przy półce sklepowej miał wybór – nie może zabraknąć uniwersalnych proszków lub płynów do prania oraz środków do płukania tkanin. Warto, aby w ofercie znalazły się również rozwiązania takie jak wielofunkcyjne kapsułki, które stale zyskują na popularności, ale także innowacyjne dodatki, jak chusteczki zapobiegające wyblaknięciu kolorów tkanin czy wybielacz.

Sezonowo, szczególnie wiosną, warto postawić na produkty specjalistyczne do prania firan. Nie może zabraknąć także opcji hipoalergicznych, po które sięgną nie tylko alergicy, ale również konsumenci ceniący sobie delikatność detergentów oraz pozytywny wpływ na zdrowie.

Rozwiązań w kategorii środków do prania jest wiele, stale pojawiają się również innowacyjne nowości, które jeszcze bardziej ułatwiają proces prania. Nie bez powodu półka z chemią gospodarczą w sklepach do 300 mkw. najszersza jest właśnie w kategorii środków do prania. Są to produkty niezbędne, które znajdują się na listach rutynowych zakupów zdecydowanej większości Polaków. Konsumenci porównują i wybierają najkorzystniejsze rozwiązania, które godzą w sobie doskonałe właściwości oraz atrakcyjną cenę.

Kosmetyczne priorytety

W 2020 roku sprzedaż detaliczna kosmetyków w Polsce spadła o blisko 6% – dowiadujemy się z raportu dot. przemysłu kosmetycznego zrealizowanego przez Santander. Czas pełen niepewności i spędzania czasu w domach skłonił Polaków do oszczędności.

„Podczas pandemii istotnie zmalała sprzedaż kosmetyków kolorowych (o 13%), ale największy spadek zanotowały kosmetyki super premium, segment w Polsce skurczył się w zeszłym roku o 17%. Jednak z prognoz wynika, że w kolejnych latach będzie on rósł szybciej od rynku, średnio rocznie o 7%” – informuje Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. sektora spożywczego i FMCG w Santander Bank Polska. W 2021 roku sytuacja zdaje się stabilizować. Jak wskazują prognozy Euromonitor International, w bieżącym roku obroty w kanale detalicznym mają wrócić do wartości sprzed kryzysu.

W raporcie wśród najważniejszych trendów w branży kosmetycznej pojawiły się m.in. rosnąca świadomość ekologiczna czy zakupy online, ale również „domocentryzm”, czyli spędzanie większej ilości czasu w domach. Rezultatem tego zjawiska jest zwiększona rola pielęgnacji indywidualnej oraz domowego spa w miejsce malowania i kosmetyków kolorowych. Ta druga grupa produktów wskoczyła natomiast w rolę zakupu impulsowego, „poprawiacza humoru” w czasie pandemii.

Ważnym trendem jest także rosnąca rola celebrytów i influencerów na rynku kosmetycznym. „W branży kosmetycznej będą rozszerzać się wpływy beauty influencerek i kreowanie licznych trendów pielęgnacyjnych właśnie poprzez platformy online. Social media i kanały e-commerce podczas pandemii zyskały jeszcze większe wpływy, a rynek beauty bardzo chętnie koncentruje się właśnie na przestrzeni digitalowej” – informuje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency. Influencerzy i celebryci stają się autorytetem dla obserwujących ich w sieci internautów. Nie tylko windują swoimi nazwiskami produkty, ale coraz częściej tworzą własne marki kosmetyczne.

Rynek chemii gospodarczej i kosmetyków w 2020 roku był wyczulony na zmiany zachowań konsumenckich. Zmiana sposobu życia codziennego Polaków istotnie wpłynęła na koszyki zakupowe. W tym czasie najważniejsza będzie odpowiednia ekspozycja topowych produktów. Na półce z chemią gospodarczą nie może zabraknąć produktów do prania, po które najchętniej sięgają klienci sklepów małoformatowych oraz, w dobie prymatu higieny, podstawowych środków czystości. Zaś na półce drogeryjnej warto, aby klienci nadal z łatwością znaleźli preparaty do dezynfekcji dłoni, jak również środki pielęgnacyjne, które umożliwią zafundowanie sobie domowego spa. W obu kategoriach nie może zabraknąć produktów ekologicznych.

Anna Pańczyk
Redaktor



tagi: chemia gospodarcza , kosmetyki , branżowe trendy , drogeria , sprzedaż , handel , konsument ,