Niemniej sytuacja w trzech sektorach biznesowych firmy kształtowała się bardzo różnie. W dziale Środków Piorących i Czystości nadal odnotowano dobre wyniki - sprzedaż organiczna wzrosła o 2,4 procent. W dziale Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych sprzedaż organiczna wzrosła o 3,7 procent, co oznacza jeszcze lepszy wynik niż w ostatnich kwartałach. Wskutek spadku sprzedaży obserwowanej w głównych branżach, w których działają klienci przemysłowi firmy Henkel, w sektorze klejów i technologii dla przemysłu odnotowano spadek sprzedaży organicznej o 7,6 procent. Jednakże był to spadek o połowę niższy niż obserwowany kwartał wcześniej.
Na skutek obciążenia ubiegłorocznego 3-ciego kwartału kosztami restrukturyzacji, zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 51,8 procent, ze 191 mln euro do 290 mln euro. Po skorygowaniu o jednorazowe zyski i koszty oraz koszty restrukturyzacyjne w łącznej wysokości 95 mln euro, skorygowany zysk operacyjny („skorygowany EBIT") spadł w trzecim kwartale tego roku zaledwie o 1,5 procent, z 391 mln euro do 385 mln euro.
Marża EBIT wyniosła 8,3 procent, zaś skorygowana marża EBIT wzrosła z 10,4 procent do 11,0 procent.
W wyniku wzrostu EBIT, zysk netto za kwartał wzrósł o 68,2 procent, ze 107 mln euro do 180 mln euro. Po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych w wysokości 8 mln euro, zysk netto za kwartał wyniósł 172 mln euro (w 3-cim kwartale 2008 r. wynosił 101 mln euro). Skorygowany zysk netto po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych wyniósł 240 mln euro - w porównaniu do 251 mln euro w tym samym kwartale ubiegłego roku. Zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł z 0,23 euro do 0,39 euro. Skorygowany wskaźnik wyniósł zaś 0,55 euro - w porównaniu do 0,59 euro w tym samym kwartale ubiegłego roku.
Dzięki dobrym wynikom w zakresie przepływów pieniężnych, zadłużenie netto znów spadło w porównaniu z końcem 2-giego kwartału 2009 r. o 700 mln euro do 3,2 mld euro. Osiągnięto również znaczny postęp w dziedzinie zarządzania kapitałem obrotowym: w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, stosunek kapitału obrotowego netto do sprzedaży poprawił się z 12,8 procent do 10,3 procent.
Henkel jest pewien swoich możliwości osiągnięcia wyników lepszych niż rynek pod względem organicznego wzrostu sprzedaży (tj. po skorygowaniu o kursy walutowe i przejęcia/wydzielenia). Henkel podjął szereg działań po stronie operacyjnej, które powinny dostarczyć pozytywnych bodźców do dalszego rozwoju. Działania te oraz korzyści wynikające z niższych cen surowców powinny doprowadzić do poprawy zysku operacyjnego (EBIT) oraz zysku na akcję uprzywilejowaną (EPS) - w obu przypadkach skorygowanych o zyski/koszty nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji.
Henkel spodziewa się dalszych dobrych wyników w sektorach dóbr konsumpcyjnych w czwartym kwartale, podobnie jak w pierwszych 9 miesiącach roku - choć przy pewnym spadku tempa wzrostu.
(Maja Święcka)
tagi: Henkel ,
Czas deklaracji się skończył, teraz liczy się działanie...
Inwestycja o wartości ponad 25 milionów euro pozwoliła na...
W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach...
Podrożeć mogą produkty spożywcze...
Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia...
Problemem są też niejasne ich interpretacje...
Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...