Advertisement

Nieskategoryzowane

Henkel po trzecim kwartale

Piątek, 13 listopada 2009
W 3-cim kwartale 2009 r. Henkel odnotował sprzedaż na poziomie 3,485 mld euro. We wciąż trudnych warunkach rynkowych, oznacza to spadek o 7,3 procent w porównaniu do tego samego kwartału ub. r. Sprzedaż organiczna była wyższa niż w poprzednich dwóch kwartałach tego roku i zaledwie o 2,5 procent niższa niż w trzecim kwartale 2008 r.

Niemniej sytuacja w trzech sektorach biznesowych firmy kształtowała się bardzo różnie. W dziale Środków Piorących i Czystości nadal odnotowano dobre wyniki - sprzedaż organiczna wzrosła o 2,4 procent. W dziale Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych sprzedaż organiczna wzrosła o 3,7 procent, co oznacza jeszcze lepszy wynik niż w ostatnich kwartałach. Wskutek spadku sprzedaży obserwowanej w głównych branżach, w których działają klienci przemysłowi firmy Henkel, w sektorze klejów i technologii dla przemysłu odnotowano spadek sprzedaży organicznej o 7,6 procent. Jednakże był to spadek o połowę niższy niż obserwowany kwartał wcześniej.

Na skutek obciążenia ubiegłorocznego 3-ciego kwartału kosztami restrukturyzacji, zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 51,8 procent, ze 191 mln euro do 290 mln euro. Po skorygowaniu o jednorazowe zyski i koszty oraz koszty restrukturyzacyjne w łącznej wysokości 95 mln euro, skorygowany zysk operacyjny („skorygowany EBIT") spadł  w trzecim kwartale tego roku  zaledwie o 1,5 procent, z 391 mln euro do 385 mln euro.

Marża EBIT wyniosła 8,3 procent, zaś skorygowana marża EBIT wzrosła z 10,4 procent do 11,0 procent.

W wyniku wzrostu EBIT, zysk netto za kwartał wzrósł o 68,2 procent, ze 107 mln euro do 180 mln euro. Po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych w wysokości 8 mln euro, zysk netto za kwartał wyniósł 172 mln euro (w 3-cim kwartale 2008 r. wynosił 101 mln euro). Skorygowany zysk netto po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych wyniósł 240 mln euro - w porównaniu do 251 mln euro w tym samym kwartale ubiegłego roku. Zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł z 0,23 euro do 0,39 euro. Skorygowany wskaźnik wyniósł zaś 0,55 euro - w porównaniu do 0,59 euro w tym samym kwartale ubiegłego roku.

Dzięki dobrym wynikom w zakresie przepływów pieniężnych, zadłużenie netto znów spadło w porównaniu z końcem 2-giego kwartału 2009 r. o 700 mln euro do 3,2 mld euro. Osiągnięto również znaczny postęp w dziedzinie zarządzania kapitałem obrotowym: w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, stosunek kapitału obrotowego netto do sprzedaży poprawił się z 12,8 procent do 10,3 procent.

Henkel jest pewien swoich możliwości osiągnięcia wyników lepszych niż rynek pod względem organicznego wzrostu sprzedaży (tj. po skorygowaniu o kursy walutowe i przejęcia/wydzielenia). Henkel podjął szereg działań po stronie operacyjnej, które powinny dostarczyć pozytywnych bodźców do dalszego rozwoju. Działania te oraz korzyści wynikające z niższych cen surowców powinny doprowadzić do poprawy zysku operacyjnego (EBIT) oraz zysku na akcję uprzywilejowaną (EPS) - w obu przypadkach skorygowanych o zyski/koszty nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji.

Henkel spodziewa się dalszych dobrych wyników w sektorach dóbr konsumpcyjnych w czwartym kwartale, podobnie jak w pierwszych 9 miesiącach roku - choć przy pewnym spadku tempa wzrostu.

(Maja Święcka) 

tagi: Henkel ,