Czy rok 2006 zakończył się dla firmy Mieszko sukcesem?
[M.Moczulski]
- Rok 2006 był rokiem dalszej poprawy sytuacji finansowej firmy. Jeszcze nie publikowaliśmy oficjalnych wyników, ale mogę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony. Mimo znacznych inwestycji
w marki, mimo niekorzystnych kursów walutowych (wzmocnienie złotówki – mniejsza marża na eksporcie), wynik za 2006 będzie dużo lepszy niż ten z roku 2005. Staliśmy się bardzo innowacyjną firmą: 35% obrotu stanowią nowe produkty i nie są to gwiazdy jednego sezonu. Wszystkie wprowadzane nowości odnoszą duży sukces rynkowy, np. bombonierka Amoretta, która pojawiła się na rynku pod koniec marca 2006 roku. Jest ona bardzo elegancka, o wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Wprowadzając nowy produkt celujemy w pewne nisze, wypełniamy luki. Podobnie było przy wprowadzaniu bombonierki Cherrissimo. Wcześniej mieliśmy wiśnie w likierze, a oprócz tego ostatnio doszła do naszej oferty kolejna nowość - elegancka, dwuwarstwowa bombonierka „Cherrissimo”. W sprzedaży wiśni w likierze jesteśmy liderem (wynik za 11 m-cy 2006). Rozpoznawalność wspomagana marki Mieszko kształtuje się na poziomie ok. 65%. Jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni. Nowe bombonierki: Amoretta i Cherrissimo, postrzegane są jako nowoczesne i bardzo eleganckie.
Rzadko się zdarza aby nowość, szczególnie innowacyjna od razu znalazła się na pierwszym miejscu w sprzedaży danej firmy, a jednocześnie w pierwszej 10 wszystkich bombonierek w Polsce (dane bez ptasiego mleczka).
W 2006 roku poprawiliśmy nie tylko wyniki finansowe, ale również pozycję rynkową. Zazwyczaj, jeżeli firma poprawia sytuację rynkową, to musi się liczyć z gorszym wynikiem finansowym. Nam udało się odnieś sukces na obu płaszczyznach. Większy wzrost wartościowy niż ilościowy to nasz kolejny sukces.
Które kategorie produktów stanowią trzon sprzedaży firmy Mieszko?
[B.Niewiadomski]
- W wyrobach czekoladowych najlepiej sprzedają się: bombonierki i Michaszki, w karmelkach trzonem niewątpliwie są Zozole, które są na rynku numerem 1 wśród cukierków musujących.
W przypadku bombonierek pracujemy jeszcze nad rozpoznawalnością. Spontaniczna rozpoznawalność wynosi ok. 12%, a wspomagana - ponad 65%!
Porozmawiajmy o Zozolach – największym hicie ostatniego roku. Skąd wziął się pomysł na cukierki musujące? Czy firma Mieszko planuje podobny hit dla starszej grupy dzieci?
[M.Moczulski]
- Kategoria „cukierki musujące” istnieje od dawna. My tego nie wymyśliliśmy, my tylko je odpowiednio ubraliśmy. W 1999 roku nasza agencja reklamowa stworzyła super nazwę – łatwą do wymówienia, wpadającą w ucho. A już w 2004 roku Zozole stały się marką kultową i sukcesywnie ją umacniamy. To nie sam karmelek decyduje o sukcesie, ale atrakcyjność opakowania, ciekawe działania marketingowe promujące markę oraz niezwykłe postacie Zozoli. Bardzo ważne było też rozszerzenie tej kategorii o inne produkty, takie jak lizaki, gumy, żelki, kule „Boom Boom” – nasza zeszłoroczna nowość. Dzieciakom trzeba stwarzać ciągle okazje do obcowania nie tylko z cukierkami, ale też z innymi produktami, z którymi coś się dzieje w buzi (musują, strzelają, kolorują).
[B.Niewiadomski]
Nasza grupa docelowa w tym segmencie rośnie nie tylko ilościowo, ale również wiekowo. Zozole rosną razem z nimi. Aktualnie wprowadzamy Zozole dla młodzieży. Pojawią się nowe opakowania. Postacie na opakowaniach będą miały nowe gadżety, które są teraz bardzo „trendy”. Zozole dorastają: korzystają z ipodów, rolek, deski, discmana, laptopa. Muszą być bardziej nowoczesne, muszą być bliżej swojej grupy – dlatego też grają w piłkę, jeżdżą na rowerze, chodzą do szkoły. Strona www.zozole.pl skierowana jest także do starszych dzieci. Jest też bogatsza w informacje i powoli staje się najpopularniejszą stroną internetową na rynku adresowaną do młodszych i starszych dzieci. Znalazła się ona w pierwszej dziesiątce portali dziecięcych, odwiedza ją około miliona osób miesięcznie. Adresujemy ją do grupy: 8-12 lat.
Nowe postacie na opakowaniach pojawiły się od 1 stycznia 2007 roku. Temu wydarzeniu będzie towarzyszyć bardzo duża kampania reklamowa. Zozol będzie wypełniał czas poza szkołą, będzie obecny na szkolnych przerwach – będzie w każdym momencie życia dziecka.
[M.Moczulski]
Mało jest postaci „Ambasadorów” – Zozol jest taką postacią. Dzieci chętnie z nim rozmawiają wszędzie gdzie się pojawia, wyzwala pozytywne emocje.
Który smak Zozoli sprzedaje się najlepiej?
[B.Niewiadomski]
Pomarańczowo-cytrynowy i Cola wśród karmelków, a wśród napoi truskawka. W każdej kategorii są 2-3 wiodące smaki. Kolejnym hitem rynkowym są Zozole „Boom Boom” – musujące i strzelające w buzi kule w dwóch smakach: owocowym i czekoladowym. Od momentu wprowadzenia ich na rynek, nie nadążamy z ich produkcją. Przeprowadziliśmy sampling Zozoli „Boom Boom” z czasopismem dla dzieci „Kaczor Donald”, który w tym okresie zarejestrował najwyższy nakład w całym 2006 roku. Sampling był wspomagany w tym czasie kampanią telewizyjną.
Jakie nowości firmy Mieszko pojawiły się na rynku w ostatnim czasie a jakie pojawią się niebawem?
[M.Moczulski]
2006 rok minął pod znakiem Amoretty, Cherrissimo, pralin Delice, Zozoli “Boom Boom”.
Praliny Delice – to produkt świąteczny - bożonarodzeniowy. Niektóre produkty Mieszko będą wprowadzane sezonowo.
W najbliższym czasie pojawią się np. bombonierki walentynkowe, na święta wielkanocne itd. Przygotowane są już plany nowych produktów praktycznie na cały rok, ale nie możemy o nich mówić z dużym wyprzedzeniem. Mimo, że mamy wszystko prawnie zastrzeżone to i tak niektórzy producenci próbują nas naśladować. W 2007 roku podpiszemy kolejne umowy o współpracy z firmami zainteresowanymi licencją na nasz produkt.
Jak ocenia Pan efekty współpracy z firmą Lambertz Polonia ?
[M.Moczulski]
Pierniki firmy Lambertz to bardzo dobry produkt o przystępnej cenie, zaakceptowany przez konsumenta. Korzyść jest dla obu firm a nasz przedstawiciel handlowy może zaproponować szerszą ofertę, która nie jest dla produktów Mieszko konkurencyjna.
Jakie są główne plany na 2007r. – Kierunki rozwoju? Na co zostanie położony większy nacisk na rozwój rynku krajowego czy eksport?
[M.Moczulski]
Nasze plany wynikają z naszej pozycji rynkowej i naszego asortymentu. Chcemy docierać tam, gdzie są nisze, a nie walczyć ze wszystkimi naraz. Przykładem takich działań są omawiane bombonierki. Skoncentrujemy się głównie na działaniach w kraju, ponieważ my produkujemy w złotówkach, a sprzedajemy w euro czy dolarach i wtedy powinniśmy podnosić ceny, a to jest trudne. Reklamujemy nasze produkty głównie w Polsce, chociaż ostatnio reklama Zozoli emitowana była na Słowacji i w Czechach. Rok 2007 to również dalszy rozwój marki Mieszko. Mamy nadzieję że będzie to kolejny rok lepszy od poprzednich. Mamy znakomite produkty i wyśmienitych ludzi w marketingu i sprzedaży, w pozostałych pionach oczywiście również.
To musi być sukces.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zozole - Fakty
- Marka powstała w 1999 roku – cukierki Zozole
- Pierwsza marka musująca cukierków
- Marka nr 1 cukierków wśród dzieci
- Lider segmentu musującego
- Wprowadzenie pierwszego wariantu lizaków – 2004 rok
- Wprowadzenie żelków, gum i 2 dodatkowych wariantów lizaków – 2005 rok
- Wprowadzenie Zozoli Boom Boom – czekoladowe, strzelające kulki – 2006 rok
- Wprowadzenie napojów musujących Zozole – licencja – 2006 rok
- www.zozole.pl – jedna z czołowych polskich stron internetowych dla dzieci
- ok. 70 000 Zozoklubowiczów
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marka Zozole
- Zozole karmelki (luz, torebki) - Numer 1 wśród cukierków, najwyższa świadomość spontaniczna i wspomagana, lider cukierków musujących
- Zozole lizaki - druga najwyższa świadomość marki, druga marka względem udziałów na rynku
- Zozole żelki – trzecie najwyższe wskazanie marki przez konsumentów
- Zozole gumy - druga znana marka na rynku
- Zozole Boom Boom - innowacja w kategorii wyrobów czekoladowych
- Zozole napoje - wejście Zozoli w nową kategorię
tagi: mieszko , moczulski , niewiadomski , zozole ,
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na wysokich cłach stracą obie strony...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...