Advertisement

Nieskategoryzowane

Maj ze wzrostem wartości sprzedaży

Poniedziałek, 15 czerwca 2009
Jak wynika z najnowszego Indeksu Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku nt. sprzedaży produktów paczkowanych w tradycyjnych sklepach spożywczych - maj 2009 przyniósł spadek sprzedaży o 0,3 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, ale wartość sprzedaży wzrosła o 8,1 procent.

Przyrost wartości sprzedaży był głównie efektem podwyżek cen kilku kategorii produktowych kluczowych dla obrotów sklepów: papierosów, mocnych alkoholi i piwa. Łącznie te trzy grupy towarowe generują ponad połowę obrotu w tradycyjnych sklepach spożywczych. Pomimo podwyżek cen raportowana sprzedaż alkoholu i papierosów w sklepach małoformatowych była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Kategoriami produktowymi, dla których już kolejny raz zaraportowano spadek wolumenu sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku były między innymi: kawa mielona (-0,8%), kawa cappuccino i mixy (-10,7 proc.), herbata (-0,8 proc.), mleko (-10,8 proc.), batony (-8,1 proc.), tłuszcze (-8,1 proc.).

Sprzedaż deserów mlecznych także ponownie spadła, jednak już o 10,8 proc. - znacząco mniej w porównaniu do kwietnia br. vs kwiecień 2008, kiedy to indeks wyniósł -26,6 procent. Tabliczki czekoladowe odnotowały w maju 2009 vs maj 2008 znaczy spadek o 7,0 proc., podczas gdy sprzedaż w kwietniu br. wskazywała na 4,5 proc. wzrost wolumenu (prawdopodobnie z powodu Wielkanocy). Podobna sytuacja wystąpiła z majonezami (-20,4 proc. w maju w por. do +55,5 proc. w kwietniu w odniesieniu do analogicznych okresów 2008) i zupami (odpowiednio: -6,7 proc. w porównaniu do +5,9 proc.), a także gum do żucia (-1,3 proc. vs 17,6 proc.).

Wolumen sprzedaży udało się za to zwiększyć jogurtom (7 proc.), co w dużej mierze wynika z obniżek cen przeprowadzonych przez głównych producentów, jednak wartość sprzedaży jogurtów wzrosła zaledwie o 2,3 procent. Nadal widać także wzrosty wolumenu sprzedaży chipsów i chrupek (6,6 proc. w maju br. vs maj 2008), piwa (6,3 proc.) oraz wódki i alkoholi mocnych (9,8 proc.).

Jeśli zaś chodzi o wartości sprzedaży, zaobserwowano znaczny spadek cen majonezów w maju br. vs maj 2008 - aż o 14,1 proc., podczas gdy w kwietniu br. odnotowano wzrost o 59,9 proc. oraz tłuszczów (odpowiednio: -9,1 proc. vs -3,6proc.), jak również mleka (-12,3 proc.; -7,8 proc.), deserów mlecznych (-15,4 proc.; -28,1 proc.) i serków homogenizowanych (-5,6 proc.; -7,2 proc.).

Istotne wzrosty sprzedaży zanotowano dla: papierosów (22,3 proc. w maju br. vs maj 2008), wódki i alkoholi mocnych (17 proc.), piwa (13,3 proc.), kawy rozpuszczalnej tradycyjnej (10,2 proc.), chipsów (13 proc.), gumy do żucia oraz lodów (po 6 proc.).

(maj)