Państwo pobrało od nas już w tym roku wszystkie podatki, od niedzieli zaczynamy pracować na siebie - wskazują ekonomiści z Centrum im. Adama Smitha, którzy od 1994 r. co roku obliczają, kiedy w Polsce przypada Dzień Wolności Podatkowej.
Dzień ten - w tym roku 14 czerwca - to symboliczna granica obrazująca realny poziom obciążeń podatkowych w każdym państwie. To, kiedy dokładnie w poszczególnych latach wypada, zależy od przewidzianego na ten rok udziału wydatków publicznych w PKB kraju. Im następuje wcześniej, tym mniejsze są obciążenia.
Centrum im. Adama Smitha bierze pod uwagę kwoty zawarte w założeniach budżetowych na dany rok. W tym roku okazało się, że całoroczne wydatki budżetu państwa, na który składają się nasze podatki, zostały pokryte przez dochód wypracowywany przez podatników od początku roku - właśnie w niedzielę.
Najgorzej w Polsce w ostatnim piętnastoleciu było pod tym względem w 1995 r. - Dzień Wolności Podatkowej przypadł wtedy 6 lipca. Potem po stopniowej poprawie w 1999 i 2000 r. - do 16 czerwca - w 2003 r. granica ta znów przesunęła się do 28 czerwca. Od tego czasu - z wahaniami - obciążenie podatkowe zmniejsza się.
W porównaniu jednak do 2008 r., choć w tym roku poprawa nastąpiła, jest bardzo niewielka - wówczas dzień ten również przypadł 14 czerwca, jednak był to rok przestępny z większą liczbą dni. W tegorocznej ustawie budżetowej udział wydatków publicznych w PKB ma wynieść prawie 44,85 proc., w ub. roku było to 45,12 procent.
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.