Jak podkreślają autorzy raportu firmy Colliers International zmniejszyła się liczba realizowanych centrów handlowych. Powód? Braki transakcji na rynku inwestycyjnym i kłopoty z uzyskaniem finansowania.
Całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wynosi obecnie nieco ponad 6,8 milionów mkw. W I kwartale 2009 roku na rynek trafiło 133 000 mkw powierzchni handlowej. Największym projektem, którego otwarcie miało miejsce w minionym kwartale, jest poznańska Galeria Malta firmy Neinver (54 000 mkw GLA). Analitycy spodziewają się jednak, że w całym 2009 roku podaż nowych powierzchni może być mniejsza i spadnie poniżej poziomu z 2008 roku.
Warszawa nadal pozostaje głównym rynkiem handlowym w Polsce z nieco ponad 1mln 300 tys. mkw. Drugie miejsce zajmuje Aglomeracja Śląska (885 tys. 500 mkw), a trzecie rynek trójmiejski (518 tys. mkw). Następne w kolejności to Wrocław (blisko 500 000 mkw) i Poznań (490 tys. mkw).
Pod względem nasycenia rynku Poznań z 863 mkw powierzchni handlowej przypadającymi na 1000 mieszkańców zajmuje pierwsze miejsce. Następna jest Warszawa z 805 mkw na 1000 mieszkańców. Zaraz za nią plasuje się Wrocław z 783 mkw na 1000 mieszkańców.
Eksperci Colliers International spodziewają się, że aktywność inwestorów skupi się w mniejszych miejscowościach. - W II kwartale 2009 nastąpi otwarcie galerii Cuprum Arena w Lubinie (35 tys. mkw GLA) - największej dotychczas galerii (w Polsce) w mieście poniżej 100 000 mieszkańców. W drugiej połowie roku mają zostać otwarte kolejne tak duże projekty w mniejszych miastach - Ostrowie Wielkopolskim i Piotrkowie Trybunalskim.
(maj)
tagi: centra handlowe ,
Startujący niedługo system kaucyjny nie jest gotowy do...
Analiza 91 tys. cen detalicznych pokazała, że w lipcu...
To pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku, a dla...
Rozmowę kwalifikacyjną warto traktować jak dialog...
Zdaniem ekspertów, dane pokazują coraz większą...
W obliczu narastających napięć geopolitycznych i...
To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego...
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter...