Nieskategoryzowane

Centra handlowe – czas na małe miasta

Poniedziałek, 01 czerwca 2009
W pierwszym kwartale 2009 roku rynek powierzchni handlowych w Polsce zaczął odczuwać skutki globalnego kryzysu.

Jak podkreślają autorzy raportu firmy Colliers International  zmniejszyła się liczba realizowanych centrów handlowych. Powód? Braki transakcji na rynku inwestycyjnym i kłopoty z uzyskaniem finansowania.

Całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wynosi obecnie nieco ponad 6,8 milionów mkw. W I kwartale 2009 roku na rynek trafiło 133 000 mkw powierzchni handlowej. Największym projektem, którego otwarcie miało miejsce w minionym kwartale, jest poznańska Galeria Malta firmy Neinver (54 000 mkw GLA). Analitycy spodziewają się jednak, że w całym 2009 roku podaż nowych powierzchni może być mniejsza i spadnie poniżej poziomu z 2008 roku.

Warszawa nadal pozostaje głównym rynkiem handlowym w Polsce z nieco ponad 1mln 300 tys. mkw. Drugie miejsce zajmuje Aglomeracja Śląska (885 tys. 500 mkw), a trzecie rynek trójmiejski (518 tys. mkw). Następne w kolejności to Wrocław (blisko 500 000 mkw) i Poznań (490 tys. mkw).

Pod względem nasycenia rynku Poznań z 863 mkw powierzchni handlowej przypadającymi na 1000 mieszkańców zajmuje pierwsze miejsce. Następna jest Warszawa z 805 mkw na 1000 mieszkańców. Zaraz za nią plasuje się Wrocław z 783 mkw na 1000 mieszkańców.

Eksperci Colliers International spodziewają się, że aktywność inwestorów skupi się w mniejszych miejscowościach. -  W II kwartale 2009 nastąpi otwarcie galerii Cuprum Arena w Lubinie (35 tys. mkw GLA) - największej dotychczas galerii (w Polsce) w mieście poniżej 100 000 mieszkańców. W drugiej połowie roku mają zostać otwarte kolejne tak duże projekty w mniejszych miastach - Ostrowie Wielkopolskim i Piotrkowie Trybunalskim.

(maj)

tagi: centra handlowe ,