Pytania kierują: Krzysztof Badowski - Partner Zarządzający Roland Berger Strategy Consultants oraz Tomasz Pańczyk - Redator Naczelny miesięcznika HURT & DETAL.
[Tomasz Pańczyk]
Jaka jest obecnie pozycja Carlsberg Polska na polskim rynku piwa?
[Paweł Piwowar]
- Udziały rynkowe Carlsberg Polska kształtują się obecnie na poziomie 14%. Firma Carlsberg Polska sprzedała w I półroczu 2008 roku ponad 2,23 mln hl piwa, co jest wynikiem zbliżonym do ubiegłorocznego. Jednocześnie przychody ze sprzedaży Spółki wzrosły o 8% do poziomu 488,2 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 33 mln zł, czyli o 32% więcej niż w roku ubiegłym. Wyższa rentowność jest wynikiem dynamicznego zwiększania sprzedaży marek z segmentu premium (Carlsberg i Okocim) oraz dalszej poprawy efektywności działania spółki.
[Krzysztof Badowski]
Jakie zmiany zaobserwował Pan na rynku piwa w ostatnich latach?
[Paweł Piwowar]
- Branża piwowarska jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Polska już od kilku lat uważana jest za jeden z najszybciej rosnących rynków piwnych na świecie pod względem wolumenu sprzedaży. Nasz kraj plasuje się na czwartym miejscu w Europie i w pierwszej dziesiątce na świecie pod względem wolumenu sprzedaży. Spożycie piwa w Polsce, w 2007 roku wyniosło 93l na głowę. Piwo jest najczęściej spożywanym alkoholem w Polsce.
Konsumpcja piwa w Polsce, a także w Europie Wschodniej i Centralnej w ostatnich latach sukcesywnie rosła, podczas gdy w Europie Zachodniej i Północnej stopniowo spadała.
W tym roku cała nasza branża musiała zmierzyć się z rosnącymi cenami surowców do produkcji piwa i jego opakowań, z powodu których nieuniknione okazały się podwyżki cen produktów. Miało to negatywny wpływ na konsumpcję piwa w Polsce - sprzedaż po 11 miesiącach tego roku ukształtowała się na poziomie bardzo niewielkiej dynamiki wzrostu.
[Tomasz Pańczyk]
Czy rok 2008 był udany dla firmy Carlsberg Polska pod względem wyników finansowych?
[Paweł Piwowar]
- Carlsberg Breweries jest spółką giełdową, dlatego nasze wyniki finansowe przedstawiamy wtedy, kiedy publikowane są one przez naszą spółkę matkę.
Nie chcielibyśmy na tym etapie nawet wstępnie komentować wyników za cały rok, gdyż w naszej branży kluczowy dla czwartego kwartału jest wynik drugiej połowy grudnia, ze względu na zwiększoną konsumpcje piwa w tym okresie.
[Krzysztof Badowski]
Jakie jest znaczenie marki Premium dla rozwoju Carlsberg Polska?
[Paweł Piwowar]
- Naszym priorytetem pozostaje wysoka jakość naszych marek i ciągłe podnoszenie ich wartości w oczach konsumentów. Z roku na rok sukcesywnie zwiększamy sprzedaż naszych marek z segmentu premium, czyli Carlsberg i Okocim. Pierwsze półrocze dla spółki Carlsberg Polska upłynęło pod znakiem UEFA EURO 2008TM, najważniejszego wydarzenia europejskiego futbolu tego roku, którego Sponsorem Głównym była marka Carlsberg. Liczne działania promocyjne nawiązujące do UEFA EURO 2008TM pozwoliły zwiększyć udział wartościowy marki Carlsberg w rynku do 2,5% i ugruntować jej pozycję jako najsilniejszego gracza w segmencie piw międzynarodowych (international premium) na polskim rynku.
[Tomasz Pańczyk]
Jaki wpływ na rynek piwa będzie miało bardzo poważne zwiększenie podatku akcyzowego?
[Paweł Piwowar]
- Podwyżka akcyzy na piwo spowoduje kolejne już podwyżki cen, co może z kolei znacznie osłabić popyt na piwo. Obecna wysokość akcyzy w Polsce już i tak bardzo duża, powoduje, że znaczną część piwa stanowią obciążenia podatkowe. W większości krajów unijnych akcyza jest dwukrotnie niższa. Planowana podwyżka akcyzy byłaby poważną barierą dla rozwoju branży piwnej, może wpłynąć na obniżenie sprzedaży produktów krajowych browarów i osłabić ich pozycję konkurencyjną po wejściu do UE.
[Tomasz Pańczyk]
Marka Harnaś z portfela Carlsberg Polska - podczas europejskich targów browarniczych Brau Bievale w Norymberdze - odebrała Srebrny Medal przyznany podczas piątej edycji konkursu „European Beer Star 2008". To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów piwnych w Europie i jeden z najważniejszych na świecie.
W jaki sposób uzyskiwane tytuły i nagrody przekładają się na sprzedaż piwa z porftolio Carlsberg Polska?
[Paweł Piwowar]
- Informacje o nagrodach wykorzystujemy w naszej komunikacji z konsumentami - np. poprzez umieszczenie informacji na etykiecie, czy przekazanie informacji mediom. Jest to jeden z elementów budowania wiarygodności i siły naszych marek. Ten rok obfitował w wiele prestiżowych nagród dla naszych marek, jak np.:
złote godło Chmielaki Krasnostawskie i srebrny medal w międzynarodowym prestiżowym konkursie European Beer Star dla Harnasia - największej marki z portfela Carlsberg Polska;
trzy medale (Chmielaki Krasnostawskie, Otwarty Konkurs na Jesiennym Spotkaniu Browarników, Laur Konsumenta) dla marki regionalnej Piast;
złoty medal dla marki Bosman w Otwartym Konkursie na Jesiennym Spotkaniu Browarników;
złoto dla marki Okocim i brąz dla marki Kasztelan podczas Chmielaków Krasnostawskich;
nagroda Premium Brand dla marki Carlsberg.
[Tomasz Pańczyk]
Jakie znaczenie dla Carlsberga ma sponsoring imprez i klubów sportowych?
[Paweł Piwowar]
- Carlsberg i jego marki silnie angażują się w ważne wydarzenia sportowe i kulturalne, zarówno regionalne jak i ogólnopolskie. Działania sponsoringowe stały się elementem strategii budowy wizerunku wszystkich naszych marek. Szczególnie długą tradycję angażowania się w sponsoring sportowy na wysokim, miedzynarodowym poziomie ma marka Carlsberg. Jest prawdopodobnie jednym z najbardziej doświadczonych i najbardziej zaangażowanych sponsorów piłki nożnej, wspierającym tę dyscyplinę od blisko 30 lat we wszystkich niemal częściach świata.
Korzyści, które odnosimy w wyniku sponsoringu to przede wszystkim pozytywne skojarzenia dotyczące zaangażowania i obecności naszych marek na imprezach ważnych dla naszych konsumentów. One z kolei wpływają na ostateczną decyzję konsumentów o wyborze naszych produktów w miejscu zakupu.
[Krzysztof Badowski]
Jak obecna sytuacja rynkowa wpływa na pozycję i plany Carlsberga w Polsce? Jak polski rynek znosi kryzys w porównaniu z rynkami zagranicznymi?
[Paweł Piwowar]
- Spadek konsumpcji piwa jest widoczny w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak: Anglia, Francja, a nawet Niemcy. Jest to jednak trend zauważalny już od dłuższego czasu i prawdopodobnie wiąże się on nie tyle z pogarszającą się sytuacją gospodarczą, co z wprowadzeniem ustawy o zakazie palenia w lokalach kanału HoReCa, który na zachodzie Europy jest silnym kanałem sprzedaży piwa.
Zawirowania na globalnych rynkach mają naturalnie wpływ także na rynek polski i przekładają się na polską gospodarkę, a więc i na konsumenta. Cała nasza branża musiała zmierzyć się z rosnącymi cenami surowców do produkcji piwa i jego opakowań, z powodu których nieuniknione okazały się podwyżki cen produktów.
Bacznie obserwujemy jednak sytuację rynkową w Polsce, tak by dostosować naszą strategię sprzedaży do spodziewanych w przyszłym roku trudniejszych warunków rynkowych.
[Krzysztof Badowski]
Posiadacie liczne siły sprzedaży. Jakie działania powodują coraz większą ich efektywność?
[Paweł Piwowar]
- Siły sprzedaży to ogromnie ważna część naszej organizacji, odpowiada ona za implementację naszej strategii rynkowej. Efektywny dział sprzedaży - to skuteczni ludzie wyposażeni w perfekcyjnie dobrane narzędzia rynkowe. Dlatego stawiamy na rozwój kompetencji oraz procesu dostosowania narzędzi rynkowych w dziale sprzedaży, który pozwoli nam realizować założenia strategiczne w punktach sprzedaży.
[Tomasz Pańczyk]
Jakie działania podejmujecie w celu zwiększenia sprzedaży w roku 2009?
[Paweł Piwowar]
- Pod koniec 2008 roku wprowadziliśmy na rynek nowy wariant piwa z rodziny Karmi - alkoholowe piwo Karmi Black o 4 proc. zawartości alkoholu. Nowe Karmi to odpowiedź na zapotrzebowanie konsumentek na lekkie alkoholowe piwo smakowe. Alkoholowe Karmi Black jest pierwszym piwem Karmi dostępnym w puszce 0,5l. Nowa, subtelna puszka została zaprojektowana z myślą o kobietach. Jej kobiecy charakter podkreśla kolorystyka i niezwykle przyjemna w dotyku, satynowa faktura. Mamy nadzieję, że Karmi Black zaspokoi gusta najbardziej wymagających klientów i dodatkowo wzmocni portfolio naszej firmy. Obecnie przygotowujemy się do działań sprzedażowych i marketingowych na przyszły rok. Jesteśmy w trakcie „zamykania planów i budżetów". Szykujemy dla naszych konsumentów kilka bardzo interesujących nowości i innowacji. Dla Carlsberg Polska rok 2009 będzie kolejnym rokiem konsekwentnego budowania silnej pozycji marek.
Dziękujemy za rozmowę.
Paweł Piwowar jest absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Ukończył szereg międzynarodowych szkoleń kierunkowych m.in. Leadership for Market Excellence „LME" w USA i Programme for Management Excellence „Excel" w International Institute for Management Development w Szwajcarii. Ma ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu siecią sprzedaży i dystrybucji w sektorze FMCG. W latach 1992 - 2003 pracował w strukturach Coca - Cola Bottlers w Warszawie. W latach 2003 - 2006 był dyrektorem sprzedaży Bols Sp z o.o.
Stanowisko Wiceprezesa Zarządu ds. Sprzedaży i Dystrybucji w Carlsberg Polska piastuje od stycznia 2007 roku.
tagi: Paweł Piwowar , Carlsberg Polska , Tomasz Pańczyk , Krzysztof badowski ,
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9...
W I kw. 2025 r. stwierdzono 9,3 tys. przestępstw kradzieży w...
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok potwierdzający...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...