W tegorocznym rankingu mocy w ponad połowie kategorii wygrały marki znane już przed 1989 rokiem - ich moc to także efekt dobrych wspomnień sprzed lat.
Marki badano pod kątem wartości oraz siły. W rankingu wartościowym dominujący wpływ na pozycję marek ma rozmiar prowadzonej przez firmę działalności, natomiast w rankingu mocy skala biznesu nie jest istotna, mniejsze marki skutecznie konkurują z potentatami.
W ciągu czterech lat, dzielących pierwszy raport od najnowszego, Telekomunikacja Polska S.A. straciła pozycję lidera na rzecz największego w kraju koncernu paliwowego - Orlenu. Pod względem wyceny najwięcej zyskały dwie marki spożywcze - Wedel (sześciokrotne zwiększenie wartości) oraz Tymbark (warta pięciokrotnie więcej niż 4 lata temu). Prawie trzy czwarte wartości straciła w tym czasie marka Hoop. Niewiele mniejsze spadki odnotowały Morliny, Hellena oraz Krosno.
Zdobywcy tytułu „najmocniejsza marka" 2008 w poszczególnych kategoriach:
- Bebiko - produkty spożywcze
- E.Wedel - Słodycze i lody
- Żywiec Zdrój - Napoje bezalkoholowe
- Żywiec - Napoje alkoholowe
- Luksja - Kosmetyki i higiena
W rankingu marek według ich wartości, najwyżej spośród przedstawicieli branży FMCG uplasował się Żywiec (10 miejsce, 767,2 mln złotych). Na 12 miejscu znalazła się, należąca do Jeronimo Martins, Biedronka, warta 693,8 mln złotych, tuż za nią Wedel z 653,7 mln. W pierwszej dwudziestce odnotowano także Mlekovitę (miejsce 17, 594,7 mln złotych).
W klasyfikacji pod względem prestiżu w czołówce uplasowały się Wedel oraz Hortex (mrożonki). Pod względem jakości wyróżnione zostały Wedel oraz Bobovita. Marki najbardziej obecne w świadomości Polaków to Bebiko oraz Biedronka.
Natomiast, według najnowszego rankingu firmy doradczej Interbrand, Coca-Cola jest najdroższą marką na świecie. Jej wartość wycenia się na 67 mld zlotych, o 2 procent więcej niż przed rokiem. Ścisła czołówka tego prestiżowego rankingu od lat pozostaje niezmienna. Coca-Cola już po raz kolejny znalazła się na czołowym miejscu, wyprzedzając IBM, Microsoft, General Electrics oraz Nokię.
Źródło: Rzeczpospolita, 10 grudnia 2008
tagi: rzeczpospolita , marki ,
Profi S.A., jedna z wiodących firm w segmencie produktów...
Subindeks dla tego sektora wyniósł tylko 47,9 pkt., co...
Historyczne wzrosty cen kakao i rosnąca presja kosztowa...
Przepisy wygasają 5 czerwca...
Dwóch na trzech ankietowanych, zaciągając kredyt lub...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...