Na rynku Małpka Expres istnieje już od niemal dwóch lat. Jak mógłby Pan podsumować ten czas?
Od początku istnienia Małpka Express charakteryzuje się dynamicznym rozwojem. Był czas kiedy otwieraliśmy nawet kilkanaście sklepów tygodniowo. Debiut pierwszego sklepu Małpka Express na rynku miał miejsce w marcu 2012 roku, w Szczecinie. Od początku 2013 roku do dziś, w całej Polsce powstało już 200 nowych placówek. Do końca 2014 roku ich liczba podwoi się. Tak dynamiczny rozwój sieci zawdzięczamy ciężkiej pracy wszystkich departamentów Małpka Express. To dwa lata pracy wielu doświadczonych osób i wspólny sukces firmy oraz naszych Partnerów, czyli osób na co dzień zarządzających sklepami. Dzięki temu dziś jesteśmy najbardziej innowacyjną i najnowocześniejszą siecią convenience w Polsce. Nasze plany zakładają, że w 2015 roku sieć będzie liczyła ok. 700 sklepów.
Czy planowane są nowości w asortymencie oraz dodatkowych usługach?
To co wyróżnia koncept naszych sklepów, to ich innowacyjny wizerunek – nowoczesny i przyjazny wystrój, klarownie ułożony asortyment oraz przejrzysta i spójna komunikacja marketingowa. Cały czas jesteśmy otwarci na zapotrzebowanie naszych klientów, badamy ich opinie na temat usług. Naszą przewagą jest to, że tworzymy ofertę, która jest uzupełniana w oparciu o potrzeby rynku. Niedawno testowaliśmy wprowadzenie półki wędlinowo serowej, a niedługo później wprowadziliśmy również możliwość opłacenia rachunków. Oczywiście na bieżąco analizujemy również część non-foodową. Niedawno dołączyliśmy do Grupy Kapitałowej Czerwona Torebka, czego wynikiem jest współpraca z Merlin.pl. Nowością jest możliwość zamówienia produktów w sklepie internetowym Merlin.pl i bezpłatnego odebrania ich w wybranym sklepie Małpka Express. Chcemy również, aby sklepy sieci Małpka Express zapadały w pamięć jako idealne miejsce na szybkie i wygodne codzienne zakupy, o wyjątkowo przyjaznej atmosferze. Nasi Partnerzy i ich współpracownicy zachęcani są do codziennego witania swoich klientów słowami - „Miło Cię widzieć!”.
Rynek detaliczny charakteryzują liczne konsolidacje. Czy przejęcie innej sieci jest w planach Małpki Polska?
Nie wykluczamy przejęć, choć na tę chwilę model ekspansji sieci opieramy o własne pozyskiwanie nieruchomości. Trwa kampania „Droga do zysku”, której celem jest nabywanie nowych, atrakcyjnych lokalizacji.
Na czym polega ta kampania?
Kierujemy ją do osób prowadzących działalność handlową, które są zainteresowane odstąpieniem lokalu (średnia powierzchnia sklepu powinna wynosić 117 mkw., a sala sprzedaży mierzyć 84 mkw.) lub chciałyby prowadzić swój biznes pod szyldem naszej sieci. Ci, którzy są zainteresowani odstąpieniem lokalu, otrzymują stałe źródło dochodów oraz stabilnego i długoterminowego najemcę.
Osoby, które zdecydują się zaś zostać Partnerem Prowadzącym Sklep, mogą liczyć na wsparcie ekspertów sieci i uczestnictwo w profesjonalnym systemie szkoleń. Współpraca z naszą siecią jest jedną z możliwości walki z konkurencją. Zapewniamy dostęp do lepszych cen i stałej dostępności produktów, oferujemy pakiety szkoleniowe, dajemy możliwość zarządzania asortymentem regionalnym, ponadto wynagradzamy również w systemie prowizyjnym za wyniki prowadzenia sklepu i realizacje naszych kampanii sprzedażowych czy marketingowych.
Które rejony są obecnie priorytetowe do zagospodarowania?
Wystartowaliśmy z województwa zachodniopomorskiego, ściana zachodnia Polski była nam naturalnie bliższa. Tam prowadzi działalność współpracujący z nami operator logistyczny. Nasz plan zakłada ekspansję w całej Polsce, obecnie w każdym z województw pozyskujemy nowe lokalizacje.
Jaka kwota zostanie przeznaczona na cel rozwoju i z jakich środków będzie finansowany projekt dalszej dynamicznej ekspansji?
Na tym etapie zakładamy finansowanie własne. Niedawno dołączyliśmy do Grupy Kapitałowej Czerwona Torebka, która jest naszym stabilnym inwestorem. Dzięki temu mamy zapewnione środki na bieżącą działalność i finansowanie. Do końca 2021 roku planujemy inwestycje na poziomie 600 mln złotych.
Sklepy Małpka Express prowadzone są na zasadach systemu partnerskiego. Jakie korzyści wynikają z tego tytułu i jak odbywa się proces rekrutacyjny?
System partnerski w sieci Małpka Express oznacza współpracę między przedstawicielami firmy, a Partnerami Prowadzącymi Sklepy. We wszystkich rozmowach strony są partnerami. Głównym elementem, który wyróżnia nas na rynku, to fakt, że to my pozyskujemy lokal, jest on własnością Małpki Express. Od Partnerów nie wymagamy dużego wkładu własnego. Jedynym zobowiązaniem jest inwestycja w przygotowanie systemu fiskalnego, materiałów biurowych i środków czystości oraz zdobycie koncesji monopolowych. Jest to inwestycja rzędu około 5 tys. złotych. Dalej lokal zostaje poddany pracom remontowym, dostosowujemy go do standardów naszej sieci, czyli wyposażamy w regały, kasy, systemy informatyczne, itp. Dopiero w momencie, w którym lokal jest już gotowy i wyposażony od a do z, szukamy Partnera. Osoby zainteresowane współpracą z nami zobowiązane są przejść kilka etapów kwalifikacyjnych. Pierwszym krokiem jest rozmowa wstępna. Na spotkaniu dowiadujemy się, czy i ewentualnie na jakim poziomie kandydat posiada doświadczenie w handlu. Następnie oferujemy dwa etapy szkoleń – teoretyczne i praktyczne. Na każdym z tych etapów weryfikowane są wiedza, umiejętności i zaangażowanie kandydatów. Kursy teoretyczne składają się z modułów marketingowych, merchandisingowych, sprzedażowych, księgowych, a także nawet personalno-kadrowych. Każdy z tych kursów kończy się ocenieniem zdobytej wiedzy. Pozytywne przejście przez ten etap gwarantuje możliwość udziału w ostatnim szkoleniu, na które składa się trening w funkcjonującym już sklepie. Tutaj przekazujemy wiedzę, nasz know-how, w praktyce wyjaśniamy między innymi kwestie związane z towarowaniem półek, planowaniem zakupów. Pierwszy, teoretyczny etap trwa ok. 1 tygodnia, ten praktyczny uzależniony jest zaś od indywidualnych możliwości każdego kandydata. Przejście wszystkich etapów szkolenia umożliwia podpisanie umowy – Partnerzy otrzymują od nas propozycję lokalizacji sklepu, najczęściej znajdującego się blisko miejsca zamieszkania. Dodatkowo, każdy Partner ma możliwość wprowadzenia produktów regionalnych. Jeśli o nie chodzi, dajemy dowolność w poszczególnych kategoriach. Zachęcamy do współpracy! Warto skorzystać z możliwości, jakie daje przyłączenie się do ogólnopolskiej sieci sklepów Małpka Express, prowadzenie sklepu pod silną marką oraz wsparcie profesjonalistów daje wiele korzyści.
Dziękuję za rozmowę.
Kasia Ogonowska