Rok 2013 dobiega końca. Był to czas wielkich zmian dla firmy Jutrzenka Colian. Jakie efekty wejścia FC Solidarność do Grupy Colian widać już teraz, a co jeszcze jest przed Wami?
Z powodzeniem zakończyliśmy proces akwizycji Solidarności, dzięki któremu uzupełniliśmy ofertę GK Colian o silną markę pralinową. Dysponujemy kompletnym portfolio świetnych jakościowo i doskonale rozpoznawalnych słodyczy. Pierwsze efekty połączenia już są widoczne. W ostatnim okresie wzrosły nasze udziały rynkowe. Zwiększyliśmy przychody na rynku polskim oraz na rynkach eksportowych. ktualnie koncentrujemy się na wykorzystaniu potencjału Solidarności i dywizji słodkiej, poprawie efektywności całej organizacji oraz procesach integracyjnych. Konsolidujemy produkcję w Bydgoszczy w jednym zakładzie. Rozpoczęliśmy inwestycje w Lublinie w celu usprawnienia procesów technologicznych. Realizujemy kilkuletni program inwestycyjny, który ma na celu wdrożenie innowacyjnych produktów o wysokiej jakości. Reasumując, konsekwentnie inwestujemy w rozwój i wspieramy najsilniejsze brandy, m.in. te spod znaku Solidarności.
Jakie miejsce na rynku słodyczy ma obecnie Jutrzenka Colian, a jakie są aspiracje na kolejne lata?
Jutrzenka Colian jest jednym z liderów na polskim rynku słodyczy. Naszym strategicznym celem jest stworzenie silnej organizacji, z nowoczesnym parkiem maszynowym, będącej wiodącym podmiotem na rynku. Zgodnie z przyjętą strategią, systematycznie inwestujemy w udoskonalanie infrastruktury i zmiany organizacyjne. Projekty, które realizujemy przyczyniają się do zwiększenia naszej efektywności. Pomimo coraz trudniejszych warunków na rynku, chcemy podnosić naszą konkurencyjność.
Rynek słodyczy w Polsce obecnie boryka się z wciąż drożejącymi surowcami (ziarno, masło kakaowe, mleko). Wymusi to z pewnością podwyżki cen. Jak wpłynie to na polski rynek słodyczy czekoladowych? Czy konsument jest w stanie zaakceptować wyższe ceny?
Wzrost cen surowców negatywnie wpływa na naszą marżę. Producenci czynią starania, służące redukcji kosztów i zwiększeniu efektywności, ale mimo to branża nie jest w stanie wszystkich podwyżek brać na siebie. A nie mówimy tu o niewielkich wzrostach, przykładowo w ubiegłym roku masło kakaowe podrożało o blisko 200 proc. Przewidujemy, że wszyscy gracze na rynku będą zmuszeni do podniesienia cen niektórych produktów.
Posiadacie bardzo szerokie portfolio produktowe, jednak głównym biznesem są słodycze. Jak będziecie wspierać najsilniejsze marki słodyczowe? Czy planujecie jakieś dalsze zmiany w ofercie?
Naszym celem jest poprawa pozycji na rynku. Zgodnie z przyjętą strategią planujemy silne wsparcie marketingowe najważniejszych marek firmy, takich jak: Goplana, Solidarność, Grześki, Familijne. Rozpoczęliśmy już wspólną promocję wyrobów Goplany i Solidarności, liczymy na efekty synergii. Ponadto, optymalizujemy portfolio produktowe grupy.
Jak przedstawia się udział portfolio FC Solidarność na rynku pralin w Polsce? Jakie macie plany rozwojowe w zakresie pralin w kraju, a jakie w sprzedaży eksportowej?
Podział rynku pralin wynika ze sposobu patrzenia na ten rynek przez producentów. Solidarność skupia swoją sprzedaż w dwóch segmentach – pralin sprzedawanych na wagę oraz bombonierek prezentowych. Nasze plany rozwojowe nadal będą koncentrować się w tych segmentach.
Jak przedstawia się rozwój dystrybucji Jutrzenki Colian na rynkach zagranicznych. Czy w związku z konsolidacją planujecie dalszy wzrost eksportu (ilościowy, nowe rynki)?
Eksport jest bardzo ważnym obszarem działalności spółki Colian. Strategia grupy zakłada m.in. wzrost sprzedaży zarówno poprzez sukcesywne budowanie pozycji rynkowej na obecnych rynkach, jak i pozyskiwanie nowych obszarów zbytu. Zależy nam na wysokiej dostępności produktów w punktach sprzedaży oraz zwiększeniu dystrybucji. Dlatego w planach na kolejne lata mamy kontynuowanie i rozwijanie działalności eksportowej. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do działalności eksportowej. Nasza zagraniczna oferta jest zróżnicowana, obejmuje produkty z trzech dywizji: słodkiej, kulinarnej i napojowej. Jutrzenka Colian eksportuje produkty sztandarowe oraz globalne odpowiedniki polskich marek: wafelki Family’s, czekolady Chopin. Spółka FC Solidarność sprzedaje swoje produkty za granicą pod marką Solidarność. Ponadto, dopasowujemy asortyment do wymagań i oczekiwań rynku eksportowego, czego przykładem są mieszanki przypraw dedykowane rynkowi rosyjskiemu czy mongolskiemu.
Detaliści komponując świąteczny asortyment w swoich sklepach powinni pamiętać o ofercie okazjonalnej produktów na Boże Narodzenie 2013. Jakie nowości w tym segmencie proponuje w tym roku Jutrzenka Colian?
W tym roku marki Goplana i Solidarność przygotowały wspólną ofertę świąteczną, na którą składa się szeroki wachlarz słodyczy, dostępny w formie bombonierek, kartoników, torebek, tabliczek oraz na wagę. Znajdziemy wśród nich czekolady, trufle, czekoladki i produkty skierowane do dzieci. Propozycja obfituje w znane oraz lubiane produkty marek w opakowaniach z okazjonalnym motywem, a także wyroby specjalnie dedykowane świętom. W ofercie dominują bombonierki i praliny w prezentowych formach z elegancką świąteczno-zimową oraz dziecięcą szatą graficzną. Specjalną oprawę zyskała Śliwka Nałęczowska, czekoladki z likierem, z alkoholizowanym kremem, świątecznie prezentują się też praliny z różnorodnymi kremami.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk