Z rynku FMCG

Czas owoców jagodowych

Środa, 17 maja 2023 HURT & DETAL Nr 05/207. Maj 2023
Najbardziej oczekiwanym owocem sezonowym są truskawki. Maliny i borówki co miesiąc biją rekordy sprzedaży. Polacy przypomnieli sobie też smak porzeczki. Kantar zapytał o to, których jeszcze krajowych owoców chcielibyśmy spróbować w tym roku? Oto najbardziej oczekiwane gatunki!
Handel owocami jagodowymi rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Są one postrzegane jako zdrowa przekąska. Najpopularniejsze są: borówki (jedzone już przez 81% Polaków), truskawki (86%) i maliny (90%). Rośnie także konsumpcja czerwonej porzeczki, co deklaruje już 70% populacji. Jeszcze wyższe jest zainteresowanie nowymi gatunkami (82%).

Wśród najbardziej oczekiwanych są: jeżyny, których zamierza spróbować 23% konsumentów, czarna malina (22%), jagoda kamczacka (20%), agrest (18%) i minikiwi (12%). Przetworów z aronii i rokitnika chciałoby spróbować 7%, a derenia 6% Polaków.

Dostęp do dobrych odmian

Jeżyny swoją rosnącą popularność zawdzięczają coraz większej świadomości konsumentów. „Jeżyna ma dobrą percepcję. Zachodnie firmy to wiedzą, powoli i my przekonujemy się, że to pewniak w sprzedaży” – informuje Robert Bełdowski, Dyrektor Produkcji Fieldstone.

Czarna malina pokazuje jak dużą wagę przywiązujemy do walorów prozdrowotnych. „Ze względu na wysoką zawartość naturalnych barwników antocyjanów, elagotanin i innych związków bioaktywnych zaliczana jest do żywności funkcjonalnej. Dzięki polskiej hodowli mamy szansę na zwiększenie areału i nowe odmiany, a także powtarzające owocowanie” – informuje dr Agnieszka Orzeł, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.

Bardzo cieszy, że tylu Polaków wyczekuje możliwości spróbowania jagody kamczackiej (haskap) – jednego z najcenniejszych owoców jagodowych. „Jest szczególnie bogaty w antocyjany – cztery razy silniejsze niż witamina C. Zimna wiosna sprawia, że zbiory zaczniemy w końcu czerwca” – przyznaje Małgorzata Jaszyk, Nutracevit, plantator i przetwórca ekologicznej jagody kamczackiej pod marką BIOHASKAP.

Zauważamy lawinowe wręcz zainteresowanie agrestem. „Owoc ten idealnie wpisuje się w letnie trendy smakowe – jest półwytrawny, kwaskowy, orzeźwiający” – podkreśla Jarosław Czarnecki, Dyrektor Sprzedaży w Nalewkarni Longinus. Mówi się o drugiej młodości agrestu.

Przebojem staje się krajowej produkcji minikiwi. „Zeszły sezon pokazał duże ponad pięciomilionowe zainteresowanie konsumentów. Obok walorów smakowych, ma udowodnione właściwości prozdrowotne. Na polskie minikiwi zapraszamy we wrześniu” – mówi prof. Piotr Latocha, Instytut Nauk Ogrodniczych, SGGW.

Aronia i rokitnik zyskały ex aequo, po 2,3 mln oczekujących (7%). Obie jagody posiadają już grono swoich wiernych fanów. „Aronia to polski czarny skarb. Jej atutem jest udowodniony wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego, redukcję cholesterolu i regulację stężenia cukru w krwi. Jesteśmy jej największym producentem na świecie” – dodaje Paweł Eggert, hodowca, szkółkarz i plantator aronii.

„Rokitnik zawiera 190 aktywnych biologicznie składników ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym szeroki profil nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ma dziesięć razy więcej witaminy C niż cytryna i zachowuje ją w przetworach” – podkreśla Jan Hołownia, jeden z najbardziej doświadczanych przetwórców, SZARŁAT.

Ochotę na derenia ma 1,9 mln Polaków (6%). „Zaspokaja je coraz więcej przetworów. Dostępne są soki, syropy, dżemy, nalewki, pestil, owoce kandyzowane” – wymienia dr. hab. Iwona Szot, Instytut Produkcji Ogrodniczej, Zakład Sadownictwa, Szkółkarstwa i Enologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie.

Dzięki monitoringowi widać, że konsumpcja owoców jagodowych rośnie. Odgrywają one coraz ważniejszą rolę w naszym odżywianiu. Deklaracje konsumentów pokazują realne zapotrzebowanie.


Przechwytywanie.JPG





1 źródło: Kantar Public 2019-2022 i sondaż z 4/2023, w ramach projektu KZGPOiW – „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”

Fot: AdobeStock



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,