Z rynku FMCG

Lidl Polska: respektowanie praw człowieka to dla nas priorytet

Piątek, 10 grudnia 2021
10 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, jest to również rocznica podpisania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Lidl Polska od lat podejmuje wiele działań w celu zapewniania godnych warunków każdemu – od łańcucha dostaw przez pra-cowników i ich rodziny. W tym celu Grupa Schwarz, której częścią jest Lidl, opracowała Kodeks Etyczny, a także przystąpiła do inicjatywy ONZ „Global Compact”, deklarując przy tym realizację 10 podstawowych zasad. Sieć zaangażowała się także w inicjatywę Women’s Empowerment Principles, która koncentruje się w szczególności na wspieraniu i wzmac-nianiu pozycji kobiet.
Sieć Lidl Polska jest świadoma, że zasady społecznej odpowiedzialności biznesu nakładają na przed-siębiorstwa obowiązek dbania o przestrzeganie praw człowieka, nie tylko w ramach własnej dzia-łalności, ale także, poprzez relacje biznesowe z innymi podmiotami, w całym łańcuchu wartości. Firma od zawsze podkreśla, że dbałość o obszar społeczny to jeden z filarów działalności CSR sieci. Lidl wypracował szereg własnych standardów mających na celu respektowanie praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Odnoszą się one zarówno do dostawców, partnerów biznesowych, jak i pracowników.

Kodeks Etyczny

Grupa Schwarz, której częścią jest Lidl Polska, przykłada ogromną wagę do zrównoważonego roz-woju w obszarze społecznym i ekologicznym w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi, jak również w całym łańcuchu dostaw. Specjalnie w tym celu opracowano Kodeks Etyczny Grupy. Za-kłada on m.in. zakaz dyskryminacji, uczciwe traktowanie i oferowanie równych płac, ponadto określa jasno maksymalne godziny pracy i zasady wynagrodzeń za nadgodziny. Sprecyzowane przez markę wymogi dotyczą nie tylko samej firmy, ale również partnerów biznesowych i lokalnych dostawców. Oprócz możliwości zgłaszania naruszeń, Lidl Polska prowadzi audyty w miejscach, co do których istnieje ryzyko naruszania podstawowych praw jednostki. Co ważne, sieć proponuje godne warunki i oferuje konkurencyjne wynagrodzenie pracownikom sklepu – od 3 550 zł brutto do 4 350 zł brutto na początku zatrudnienia oraz wzrost płacy od 3 650 zł brutto do 4 550 zł brutto po roku, a po dwóch latach stażu pracy od 3 900 zł brutto do 4 800 zł brutto.

Global Compact

Sieć Lidl Polska, jako część Grupy Schwarz, przystąpiła do inicjatywy ONZ – „Global Compact”, któ-ra od 2000 roku stanowi największy na świecie projekt skupiający biznes działający na rzecz zrów-noważonego rozwoju. W ramach przynależności do inicjatywy ONZ „Global Compact” Lidl Polska zadeklarował realizację 10 podstawowych zasad programu z zakresu praw człowieka, praw pra-cowniczych, ochrony środowiska i przeciwdziałania korupcji. Realizacja założeń programu jest możliwa m.in. dzięki współpracy z rządem, administracją publiczną, sektorem prywatnym, or-ganizacjami pozarządowymi i instytucjami naukowymi ONZ.

Równe traktowanie

W 2020 roku sieć Lidl Polska podpisała także UN Women’s Empowerment Principles, która koncen-truje się na wspieraniu i wzmacnianiu pozycji kobiet w łańcuchach dostaw oraz w przedsiębior-stwach. W ten sposób firma postawiła kolejny symboliczny krok ku wzmacnianiu zasad równości płci. Zgodnie z przyjętą polityką personalną, sieć podkreśla, że wysokość płac nie powinna zależeć od płci czy wieku pracownika, lecz od czynników merytorycznych, takich jak wykształcenie, do-świadczenie oraz umiejętności. Chcąc zwrócić uwagę na te niezwykle istotne kwestie, firma nie tylko wdraża je w organizacji, ale także ma ambicje promowania ich poza swoimi strukturami. Chcąc wyróżnić firmy, dla których zagadnienie to jest równie ważne, Lidl Polska wraz z międzynaro-dową firmą doradczą Korn Ferry ustanowiły nagrodę Lidl Fair Pay. 

„Siła Lidl Polska tkwi w ludziach. Dlatego szczególnie ważne jest dla nas, aby każdy z naszych pracow-ników czuł, że jest szanowany i ma równe szanse na rozwój w naszej organizacji. Jako firma o dużej skali działalności i sile wpływu chcemy te wzorce nie tylko wdrażać w wewnętrznych strukturach, ale także promować je na zewnątrz naszej firmy. Inspirując innych, naszym celem jest wyznaczanie god-nych naśladowania standardów dla całej branży handlowej” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

Prawa człowieka a asortyment Lidl Polska

Troskę o prawa człowieka czy klimat potwierdzają również certyfikaty. Sieć dba o to, aby oferowane w jej sklepach produkty pochodziły ze zrównoważonych źródeł i były wytwarzane z poszanowaniem praw człowieka oraz środowiska. W nawiązaniu do tego, w 2019 roku firma opublikowała i stosuje serię polityk zakupowych będących wieloletnimi zobowiązaniami określającymi zasady zrównowa-żonego zaopatrywania w surowce. W efekcie w sklepach Lidl Polska klienci mogą wybierać spośród ponad 50 produktów z certyfikatem Fairtrade, które znajdują się w stałym asortymencie sieci, m.in. czekolad, pralin, owoców, kawy i herbaty. Co więcej, m.in. przed Bożym Narodzeniem ta liczba podwaja się, dzięki słodyczom marki Favorina.



tagi: Lidl Polska , prawa człowieka , Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka , rynek spożywczy , FMCG , sieci handlowe , sprzedaż , handel , konsument ,