Drogeria

Wielkie świąteczne porządki

Piątek, 19 listopada 2021 Autor: Anna Pańczyk,
Bez względu na to czy święta spędzamy w gronie domowników czy planujemy rodzinny zlot, przed Bożym Narodzeniem większość z nas robi generalne porządki. Wielkie sprzątanie wymaga odpowiednich produktów – zarówno tych uniwersalnych, jak i przeznaczonym dla konkretnych powierzchni. Które z nich sprzedają się najlepiej?
Świąteczne melodie, które docierają do nas podczas zakupów to znak, że na dobre rozpoczął się już okres świąteczny. Poza prezentami dla bliskich oraz długą listą zakupów spożywczych, to także moment, w którym warto przygotować domowe zapasy środków czystości – niezbędniki podczas przedświątecznych porządków, które także uratować mogą niejedną awaryjną sytuację już w czasie świętowania.

Porządkowa lista zakupów

Okres przedświąteczny to czas wzmożonych porządków w domach Polaków, a co za tym idzie – także większej rotacji produktów do sprzątania na sklepowych półkach. Jak informuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych z CMR: „W sklepach małoformatowych do 300 mkw. w grudniu 2020 r. widać było wyraźne wzrosty wartości sprzedaży względem listopada m.in. takich kategorii jak mleczka i proszki czyszczące, specjalistyczne środki czyszczące czy środki do czyszczenia dywanów i podłóg”.

Nie powinno to dziwić – w końcu w polskich domach do przygotowań poprzedzających święta Bożego Narodzenia podchodzi się bardzo poważnie. Poza tym czas ten jest również doskonałym pretekstem do odświeżenia całego mieszkania, w tym szaf i półek, do których na co dzień raczej nie zaglądamy, a także zakurzonych, trudno dostępnych miejsc. Po jakie produkty w tym okresie sięgają Polacy? Czego nie może zabraknąć na przedświątecznej liście zakupowej?

  • Środki specjalistyczne
Podstawą listy zakupowej podczas gruntownych porządków są środki specjalistyczne. Wśród szerokiej gamy produktów możemy wybierać spośród produktów przeznaczonych do konkretnych powierzchni, takich jak drewno, szkło czy ceramika, a także o konkretnych funkcjach, jak odtłuszczenie powierzchni, pielęgnacja czy ochrona.

Środki specjalistyczne przydadzą się praktycznie w każdym pomieszczeniu. Płyn przeznaczony do łazienki nie tylko wyczyści powierzchnie, ale także nabłyszczy umywalki nadając im blasku, detergent do WC poza odświeżeniem, także dokładnie zdezynfekuje muszlę klozetową oraz zneutralizuje nieprzyjemne zapachy, preparat do drewna dodatkowo nawilży i zaimpregnuje myte powierzchnie. Dodatkowych właściwości środków specjalistycznych nie sposób zliczyć. To one stanowią istotną wartość dodaną, która często determinuje decyzje o wrzuceniu danej pozycji do koszyka zakupowego.

Na dynamikę sprzedaży tej kategorii istotnie wpłynęła pandemia. Dla wielu Polaków czas ten upłynął ze szczególnym uwzględnieniem czystości, a także większą ilością czasu spędzanego w domu, co siłą rzeczy mogło generować większą niż zazwyczaj ilość śmieci oraz nieporządku w najbliższym otoczeniu.

Stąd też okres pierwszego lockdownu – marzec i kwiecień 2020 roku – okazał się apogeum sprzedaży kategorii specjalistycznych środków czystości w sklepach małoformatowych do 300 mkw. „Wartość ich sprzedaży wzrosła do zbliżonego poziomu także w grudniu 2020 r., gdzie była o ponad 15% wyższa w porównaniu do listopada” – dodaje Nikodem Pankowiak. Jak wskazują dane CMR, produkty z tej kategorii klienci sklepów mogą znaleźć średnio w 60% placówek małoformatowych.

  • Uniwersalne środki czystości
Uzupełnieniem gamy produktów do czyszczenia są uniwersalne środki czystości. Sprawdzą się one na wszystkich powierzchniach zmywalnych, które nie wymagają szczególnych właściwości pielęgnacyjnych czy ochronnych. Produkty uniwersalne to także doskonałe rozwiązanie na szybkie sprzątanie. Dzięki nim konsumenci oszczędzają czas i pieniądze. Z pewnością nie może zabraknąć ich na półce sklepowej, ponieważ po to rozwiązanie chętnie sięgać mogą klienci w świątecznym ferworze.

Największe znaczenie w tej kategorii mają produkty w opakowaniach o pojemności 1 l, a kluczowym producentem, według danych CMR, jest Colgate-Palmolive z marką Ajax. „Producent ten skupia blisko 60% udziałów w wartości sprzedaży w tej kategorii w małych sklepach. Najpopularniejszym wariantem w pierwszym półroczu był Ajax Uniwersalny Płyn do Mycia Floral Fiesta, konwalie w butelce PET 1 litr (Colgate-Palmolive)” – dodaje Nikodem Pankowiak z CMR.

Uniwersalne środki czystości są kategorią o stabilnym poziomie sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. przez większą część roku. Jak wynika z danych instytutu, kategoria ta odnotowała najmniejsze, ale nadal wzrosty, w grudniu 2020 roku względem poprzedzającego go listopada. „Uniwersalne płyny czyszczące dostępne są średnio w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw. Klient placówki małoformatowej może wybierać średnio spośród 3 różnych wariantów w tej kategorii” – dodaje analityk instytutu.

  • Środki do dywanów i podłóg
Porządki przedświąteczne różnią się od tych wykonywanych regularnie, ponieważ Polacy najczęściej podchodzą do nich bardziej kompleksowo. Nie powinno zatem dziwić, że środki do czyszczenia dywanów i podłóg w grudniu 2020 roku urosły w sklepach małoformatowych aż o ponad 75% względem listopada 2020 r.

Do czyszczenia dywanów i mycia podłóg warto przystąpić na samym końcu porządków świątecznych. Przemawiają za tym prawa fizyki! Kurz i wszelkie zanieczyszczenia, które uprzątamy z szafek czy blatów, zgodnie z zasadą grawitacji, lądują na podłodze. Zatem, aby nie mnożyć sobie pracy, z myciem podłóg warto się nieco wstrzymać.

„Produkty z tej kategorii możemy znaleźć średnio w co trzecim sklepie małoformatowym, a marką, po którą klienci sklepów tego typu sięgali najchętniej zarówno w zeszłym, jak i w tym roku, pozostaje Sidolux (Lakma), który w okresie styczeń-sierpień 2021 r. odpowiadał za niemal 50% wartości sprzedaży całej kategorii środków do czyszczenia dywanów i podłóg” – informuje analityk danych sprzedażowych z CMR.

Czas przedświąteczny nie obejdzie się bez gruntownych porządków. Jest to konieczny etap przygotowań, dzięki któremu świętowanie przebiega w jeszcze przyjemniejszej atmosferze. Sklepy detaliczne powinny być na to przygotowanie, ponieważ Polacy uzupełniają domowy arsenał i siłą rzeczy zwiększa się rotacja.

Anna Pańczyk
Redaktor





tagi: Boże Narodzenie , drogeria , produkty do pielęgnacji , produkcja , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , środki specjalistyczne , uniwersalne środki czystości ,