Raporty

Wielkanoc w handlu

Sobota, 14 marca 2020 HURT & DETAL Nr 03/169. Marzec 2020
Wielkanoc to jeden z ważniejszych okresów dla handlu w skali roku, o czym wiedzą nie tylko hurtownicy, ale i detaliści. Jak przygotować swoje półki na przedświąteczne zakupowe szaleństwo? Czego oczekują klienci i co jest dla nich najważniejsze?
Praca pochłania większość naszego czasu, dlatego nie powinno dziwić to, jak bardzo ludzie czekają na okazje do świętowania. Wielkanoc to szczególny okres w roku, najczęściej kojarzony z wiosennym przesileniem, szeregiem tradycji i czasem spędzonym w gronie rodziny przy suto zastawionym stole… Żur z jajem i białą kiełbasą, aromatyczne pasztety oraz wędliny; ale i słodycze w postaci tradycyjnych wypieków, takich jak mazurki i wielkanocne babki. To jedynie kilka spośród licznych pozycji dostępnych w świątecznym menu. Jednak zanim świętowanie rozpocznie się na dobre, należy się do niego odpowiednio przygotować.

Tygodnie poprzedzające Wielkanoc to czas intensywnej pracy i przygotowań, zarówno ze strony detalistów, jak i odwiedzających ich sklep konsumentów. Rozsądek podpowiada, że należy się spodziewać zwiększonej rotacji, a co za tym idzie – bardziej intensywnej pracy. Z badania barometr Providenta wynika, że w roku 2019 na przygotowania do świąt wydano (przeciętnie) 563 złotych*. Najwięcej wydali badani, którzy mają już dzieci i założyli rodzinę (średnio 615 złotych), a nieco mniejsze koszty poniosły osoby bezdzietne (średnio 460 złotych). Jak widać nie są to drobne wydatki, a w tym roku (ze względu na inflację) z pewnością będą większe. Z jeden strony konsumenci uważnie liczą każdą złotówkę w portfelu, zaś z drugiej można spodziewać się wzrostu zainteresowania produktami wyższej jakości. Premiumizacja jest trendem obejmującym większość kategorii produktów spożywczych, a dążność do wyrobów o wysokiej jakości jest szczególnie widoczna przy okazji przygotowań do świąt.

Aby przewidzieć czego klienci będą poszukiwać w naszych sklepach warto zapoznać się z danymi z ubiegłego roku. W kwietniu 2019 sklepach małego formatu znacznie częściej (niż w 2018 r.) kupowano chrzan, majonez, mak i czekoladowe figurki, a także produkty do pieczenia (aż 160% wzrost w stosunku do poprzedniego roku). Wzrosła także rotacja alkoholi, przede wszystkim likeru, wódek, whisky oraz wina.

„Trzeba pamiętać, duże zakupy przedświąteczne klienci robią zazwyczaj w większych placówkach, natomiast pobliski sklep małoformatowy traktują jako miejsce do zakupów uzupełniających i awaryjnych, dlatego wzrosty sprzedaży w okresach poprzedzających Wielkanoc nie są tu aż tak widoczne jak w dużych sklepach. Jak pokazują dane CMR i PIH, w supermarketach (czyli sklepach o powierzchni 300-2500 mkw., z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu wartość sprzedaży była aż o 21% wyższa niż rok wcześniej, głównie za sprawą większych wydatków na różnego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne, przetwory warzywne i słodycze” – podkreśla Polska Izba Handlu**.

Tygodnie poprzedzające obchody Zmartwychwstania Pańskiego, obok Świąt Bożego Narodzenia, to czas zwiększonej pracy wszystkich związanym z rynkiem FMCG. Sprawdzamy jak odpowiednio przygotować sklep na przedświąteczne zakupy i co dla klienta jest najważniejszym czynnikiem podczas podejmowania decyzji zakupowych. Prezentujemy  marki najchętniej wybierane przez Polaków.

Zapraszamy do lektury tegorocznego raportu wielkanocnego!

Małgorzata Duży
Redaktor




*źródło: „Żurek kontra barszcz biały. Barometr Providenta – zwyczaje i wydatki wielkanocne 2019”, źródło: infowire.pl **”Kwiecień w sklepach małoformatowych do 300 mkw.”, 23.06.2019r., źródło: pih.org.pl




tagi: Wielkanoc , handel , FMCG , rynek , produkty , konsument ,