Kategorie produktów

Rynek lodów w Polsce

Piątek, 16 marca 2007 HURT & DETAL Nr 3 (13) / 2007
Badania rynkowe pokazują, że następuje dynamiczny rozwój całej kategorii lodowej w Polsce. Rynek lodowy wzrósł o ok. 11% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy czym sprzedaż lodów impulsowych odnotowała 6% wzrost, a lodów familijnych aż 21%. Rynek staje się również coraz bardziej konkurencyjny, głównie z powodu dynamicznego wzrostu sprzedaży marek własnych.

Rynek lodowy postrzegany jest często jako rynek bardzo wielu nowości produktowych, jednak wbrew pozorom Polacy są silnie przywiązani do swoich ulubionych smaków, znanych od lat. Ulubionym smakiem Polaków jest smak śmietankowy (30% Polaków deklaruje, że jest to ich ulubiony smak), przed czekoladowym (16%) i truskawkowym (14%) (źródło TNS OBOP 2005). Absolutnym liderem zarówno w świadomości konsumentów, jak i w sprzedaży na rynku są śmietankowe Bigi Algidy i Algida Śmietankowa
w litrowych opakowaniach.

Wg AC Nielsen rynek lodów jest w 2/3 rynkiem lodów impulsowych. Spożycie lodów impulsowych w Polsce jest na relatywnie wysokim poziomie w stosunku do średniej europejskiej. W przeciwieństwie do tego konsumpcja lodów w domu (lody w dużych opakowaniach) jest na bardzo niskim poziomie, nie tylko w stosunku do średniej europejskiej, ale również średniej w naszej części Europy. Trzeba zauważyć, że wraz z postępującą koncentracja producentów i większymi nakładami marketingowo-sprzedażowymi, konsumpcja w tym segmencie lodów wymiernie wzrasta.

Jak oceniany jest dotychczasowy rynku lodów, jakie zmiany na rynku lodów czekają nas w 2007 roku oraz które produkty cieszą się największą popularnością latem, które w pozostałych okresach? - z tymi pytaniami zwróciliśmy się do lidera w produkcji lodów - firmy Unilever (Algida) oraz do Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej „JOGO”.

- Udziały rynkowe Algidy od 2002 roku konsekwentnie rosły o około 3 punkty procentowe rocznie i marka osiągnęła tym samym wg AC Nielsen 26,9%, a wg MEMRB 29,2% wartościowego udziału w rynku w 2005 roku, obejmując tym samym prowadzenie na rynku lodów w naszym kraju. W roku 2006 Algida umocniła się na pozycji lidera. Również ilościowo Algida również stała się liderem rynkowym osiągając udziały na poziomie 25%. Największym sukcesem Algidy są lody o smaku śmietankowym. Bigi i Algida Śmietankowa są zdecydowanymi liderami na rynku lodów w Polsce (odpowiednio w segmencie lodów impulsowych i familijnych), a konsumenci uznają je za najlepsze lody śmietankowe na rynku - informuje Marek Kopyto, dyrektor Algidy.

W 2007 roku Algida skupi się szczególnie na promowaniu lodów familijnych. Spożycie tych lodów w Polsce jest na niskim poziomie w porównaniu z krajami sąsiednimi. Algida jako lider chce przyjąć na siebie odpowiedzialność za rozwój kategorii. Wzrost spożycia lodów
In-Home spowoduje wzrost spożycie lodów per capita.

Algida bardzo aktywnie włączyła się w międzynarodowy program firmy Unilever – Vitality. Jego celem jest udoskonalanie wszystkich naszych produktów tak, aby miały pozytywny wpływ na zdrowie konsumentów. Algida nieustannie ulepsza receptury lodów, które już od lat istnieją na naszym rynku. Przykładem są Kolorki, w których zamieniliśmy wszystkie używane do tej pory barwniki i aromaty na ich naturalne odpowiedniki. Wprowadzane nowości również są dostosowywane do idei Vitality - zapewnia Marek Kopyto.

W 2007 nadal mocne wsparcie marketingowo-sprzedażowe otrzymają marki producenckie: Bigi i Algida Śmietankowa.

Rynek lodów w Polsce to rynek sezonowy. Około 80 % konsumpcji przypada na miesiące wiosenno - letnie (kwiecień - wrzesień). W roku 2006 dla większości producentów lodów rekordowym miesiącem sprzedaży był lipiec.
Etap znaczącego wzrostu konsumpcji jesienią i zimą wydaje się raczej odległy. Natomiast zwiększenie konsumpcji lodów w okresie wiosenno – letnim wpłynie na zwiększenie spożycia lodów w domu, a to może przyczynić się do przekształcenia lodów w produkt całoroczny. Jest to jednak proces długotrwały, który wymaga zmiany percepcji całej kategorii
i uświadomienia polskiemu konsumentowi zalet lodów takich jak: naturalność, lekkość, niskokaloryczność.

Polska jest krajem, w którym spożywa się przede wszystkim lody impulsowe. Statystyczny Polak zjada 3 litry lodów rocznie. Jesteśmy tym samym daleko w tyle rankingów spożycia lodów, bo w Europie Zachodniej na osobę przypada aż 7,5 litra rocznie. Najniższe spożycie lodów odnotowuje Rumunia: około pół litra rocznie.

Produkowane przez JOGO Łódzką Spółdzielnię Mleczarską lody są tak zwanymi lodami impulsowymi. Są to lody na patyku, znane konsumentom od kilkudziesięciu lat pod nazwą Bambino i podobnie jak lody Bari typu sandwich, wytwarzane są na bazie naturalnych składników, a więc na śmietance z dodatkiem aromatu waniliowego i cukru.
Coraz większa konkurencja na rynku lodów wiąże się z obniżaniem cen produktów, co często pociąga za sobą obniżanie jakości, poprzez stosowanie znacznie tańszych tłuszczów roślinnych zamiast śmietanki. Hossą w sprzedaży lodów był niewątpliwie początek lat 90, aż do przełomu 94/95. Oczekujemy, iż być może prawodawstwo w Polsce zmieni się na tyle, iż produkt na bazie tłuszczów roślinnych nie będzie mógł się nazywać lodem, tak jak to jest w typowo mleczarskim kraju europejskim jakim jest Dania - informuje Krzysztof Jankowski, prezes Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej „JOGO”.

Jeśli chodzi o okres letni, to największym powodzeniem cieszą się lody impulsowe – na patyku, rożki, sandwiche, w kubeczku o poj. 150-200 ml., natomiast w okresie zimowo – wiosennym zwiększa się spożycie lodów w większych opakowaniach – rolady, torty lodowe. Prawdopodobnie też w wyniku kampanii promującej szczupłą sylwetkę, w najbliższych latach konsumenci będą wykazywać większe zainteresowanie lodami typu „sorbet” lub „szerbet”, zawierającymi większą ilość soków lub przecierów owocowych.
Tradycja spożywania lodów w naszym kraju jest zdecydowanie inna niż u Szwedów, Rosjan czy Amerykanów, gdzie lody są spożywane przez cały rok i nie jest tak odczuwalny spadek konsumpcji w okresie zimowym. W Polsce lody cieszą się największym powodzeniem w okresie wiosenno-letnim. Należy jednak podkreślić, że wbrew pozorom gorące lato i temperatury około 30-35oC nie sprzyjają wysokiej sprzedaży lodów, gdyż konsumenci obawiają się przeziębień, wynikającej ze zbyt dużej różnicy temperatur. A i sam lód, jako produkt dość słodki nie gasi skutecznie pragnienia, a jedynie powoduje nieznaczne wychłodzenie organizmu. Najbardziej optymalną temperaturą do sprzedaży lodów impulsowych jest 25-28oC. My, obserwując przez wiele lat wielkość sprzedaży zauważyliśmy, iż sezon na produkowane przez JOGO Łódzką Spółdzielnią Mleczarską lody impulsowe trwa od połowy kwietnia do końca sierpnia.

W naszym kraju spożycie lodów na jednego mieszkańca, w porównaniu z innymi europejskimi państwami, jest wciąż bardzo znikome. A kształtuje się ono następująco:
Szwecja – 14 litrów / na osobę
Niemcy – 8 litrów / na osobę
Czechy – 6 litrów / na osobę
Węgry – 4 litry / na osobę
Polska – 3,2 litra / na osobę

Największą popularnością wciąż cieszą się lody impulsowe,
i tak najczęściej kupowane są:
Lody na patyku – 29%
Lody w kubku – 26%
Rożki – 16%
Sadwiche – 13%
Lody w kostkach – 9%
Inne – 7%.

Jeśli chodzi o ulubione prze Polaków smaki lodów, to przedstawia się to następująco ( wg. TNS OBOP):
śmietankowe 38%, waniliowe 16%, czekoladowe 14%,
truskawkowe 10%, inne – orzechowe, cytrynowe, pistacjowe, kakaowe po ok. 3%.



tagi: unilever,algida,lody,rynek lodów ,