Kategorie produktów

Aranżacja sklepu samoobsługowego

Niedziela, 18 czerwca 2006 Fischer Detal Nr 1 (2) / 2006
Odpowiednie zagospodarowanie sali sprzedaży ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku niewielkich placówek handlowych. Tu liczy się każdy metr kwadratowy, a wnętrze powinno być zaaranżowane w taki sposób, by pomimo niewielkich rozmiarów sprawiało wrażenie przestronnego. Zanim zdecydujemy się na przebudowę sklepu, warto więc skontaktować się z profesjonalną firmą, która zaprojektuje regały i ciągi komunikacyjne.

To, czy sklep stanie się dla klientów ulubionym miejscem zakupów, w dużej mierze zależy od jego wystroju - mebli, oświetlenia i drogi prowadzenia.

System wejściowy
Wnętrze przyjazne klientowi powinno mieć przede wszystkim dobrze wytyczoną drogę prowadzenia. W sklepach o powierzchni około 100 m2 najczęściej nie ma oddzielnego przejazdu dla wózków, a jedynie bramka uchylna. Ma ona kluczowe znaczenie dla kwestii bezpieczeństwa - zapobiega kradzieżom i pozwala kontrolować przepływ klientów. Ich kontakt ze sklepem zaczyna się właśnie od niej, dlatego tak istotne jest, jakie rozwiązanie zostanie zastosowane. Najważniejsze, by zminimalizować negatywne odczucia, które taka bariera może spowodować u wchodzącego. Pamiętajmy, że bramka ma służyć efektywnej organizacji sali sprzedaży, nie powinna być sposobem na utrudnieni klientom życia. Oświetlenie W sklepach osiedlowych przeważa równomierne oświetlenie ogólne. Nie zawsze jest to jednak najkorzystniejsze rozwiązanie. Jeśli placówka jest zlokalizowana w dzielnicy domków jednorodzinnych, a w jej ofercie znajdują się przede wszystkim produkty z głównej i średniej półki cenowej, warto pomyśleć o akcentach świetlnych punktujących wybrane grupy produktów. Jest to prosty i bardzo skuteczny sposób na zwiększenie ich rotacji. Jeśli chcemy stworzyć odpowiedni klimat w poszczególnych strefach sprzedaży, wyodrębnić je, możemy również użyć opraw zawieszanych. Różne barwy i stopień nasycenia światła pomogą nam z kolei uatrakcyjnić wygląd produktów spożywczych. Możemy podkreślić zieleń papryki i ogórków albo czerwień mięsa. O wiele lepiej sprzedaje się żywność wyglądająca zdrowo i świeżo, niż poszarzała na skutek zastosowania bladego, mało plastycznego oświetlenia górnego. Nad stoiskiem z serami żółtymi najlepiej sprawdza się oświetlenie miejscowe, ponieważ ścianki lad znacznie ograniczają dostęp światła z systemu ogólnego. Powinny być to oprawy z rastrami, które osłaniają źródło światła i zapewniają jego odpowiedni rozsył.

Meble chłodnicze
W przypadku mniejszych powierzchni urządzenia powinny oferować jak największą ekspozycję, a jednocześnie zajmować możliwie jak najmniej miejsca. Jeśli będą zbyt masywne nie tylko przytłoczą wnętrze, ale i uniemożliwią klientom swobodne poruszanie się po sklepie. Optymalnym rozwiązaniem są regały z przeszklonymi ściankami bocznymi i lustrami, dzięki którym sklep wydaje się przestronniejszy. Już przy wstępnym doborze urządzeń chłodniczych należy wziąć pod uwagę specyfikę sklepu oraz ilość towaru, który będzie pobierany bezpośrednio przez klienta i tego podawanego przez obsługę. To ułatwi wybór spośród wielu typów mebli chłodniczych - otwartych, zamykanych z przeszklonymi drzwiami, lad chłodniczych czy wysp mroźniczych.

Odrobina luksusu
Jeśli klientami sklepu są ludzie zamożni, meble powinny podkreślać ekskluzywność towaru i prestiż firmy, budować wrażenie wyjątkowości. Wskazane jest wówczas wykorzystanie mebli wykonanych ze szlachetnych materiałów, np. drewna łączonego ze szkłem. Ciekawe, niebanalne projekty aranżacji wnętrz i nowoczesne meble to wydatek, który się opłaca. Zaprocentuje większą liczbą nowych klientów i lojalnością tych, którzy sklep już znają.
Bo funkcjonalność i estetyczność wnętrza sprawiają, że zakupy stają się dla klientów prawdziwą przyjemnością.

Pamiętajmy, że przy olbrzymiej konkurencji skupienie się wyłącznie na towarze jest niewystarczającą strategią. Nawet najlepiej zaopatrzony sklep, w którym komunikacja będzie źle rozwiązana a produkty niedostatecznie oświetlone nie ma szans na przyciągnięcie klientów.

ZASADY ARANŻACJI
• szerokie korytarze i systemy niskich półek - sklep wygląda przyjaźniej, wydaje się większy, wszystkie towary znajdują się w zasięgu ręki klienta
• reguła „prawej ręki” - ruch klientów w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara
• bogactwo materiałów - wykorzystanie półek i regałów wykonanych z różnych materiałów (drewna, laminatów, szkła, akrylu, metalu, itp.)
• światy produktów - zaprojekto- wanie na powierzchni sprzedaży specjalnych stref, np. produktów dla dzieci, makaronów. Każda z nich powinna mieć inny wystrój i charakter
• zaokrąglone końcówki regałów - produkty są lepiej postrzegane, zwiększa się pozytywne nasta-wienie klientów
• oświetlenie półek - zapewnia dobrą widoczność wszystkich produktów
• jednakowa lub przynajmniej zbliżona głębokość mebli w całym sklepie
• należy przewidzieć możliwość dokonywania w przyszłości zmian ustawienia mebli


SYSTEM WIRETECH
System WireTech firmy Wanzl to uni-wersalny mebel modułowy o nietypowej ażurowej konstrukcji. Poszczególne elementy można ze sobą dowolnie zestawiać, co pozwala optymalnie zagospodarować powierzchnię sklepu. Dzięki bogatej ofercie półek i akcesoriów system może stanowić wyposażenie sklepów wszystkich branż, zarówno spożywczej, jak i tekstylnej, RTV/AGD, księgarń, saloników prasowych i wielu innych. Podstawowa konstrukcja została wykonana z matalu łączonego z dowolnymi materiałami - drewnem, tworzywami sztycznymi, a także szkłem. Ilość możliwych kombinacji jest niemal nieograniczona.
Firma Wanzl najczęściej proponuje klientom regały przyścienne o wysokości 190cm, do której rozciąga się efektywna powierzchnia sprzedaży. Wysokość środkowych gondoli tworzących ciągi wewnątrz sklepu może być różna (najniższe mają 130 cm) i jest uzależniona od branży sklepu oraz liczby zatrudnionych pracowników (jeżeli jest ich więcej, meble powinny mieć wysokość 160-190 cm). Bezwzględnie nie powinno się jednak przekraczać 220cm, ponieważ zbyt wy-sokie regały tracą na funkcjonalności. Dla lepszego prowadzenia klienta można też zastosować standy przysufi-towe spełniające funkcje informacyjne.


ZALETY I WADY SKLEPU SAMOOBSŁUGOWEGO

Zalety
• klient sam wybiera towary, decyduje o tym, ile trwają zakupy
• efektywniejsze zagospodarowanie przestrzeni handlowej
• atrakcyjna ekspozycja towarów, możliwość jej częstych zmian
• zwiększenie liczby i rodzaju ofe-rowanych produktów

Wady
• większe ryzyko kradzieży - można je zminimalizować stosując bramki uchylne (zapewniają kontrolę przepływu klientów), bramki antykradzieżowe z alarmem, lustra kontrolne 360o (pozwalają obserwować powierzchnię całego sklepuz jednego miejsca) i paski magnetyczne

tagi: aranżacja sklepu samoobsługowego ,