Uprzejmie informujemy, że piąta edycja konkursu "Złoty Paragon - Nagroda Kupców Polskich" została objęta Patronatem Honorowym Wicepremiera, Ministra Gospodarki - Janusza Piechocińskiego oraz Prezesa Agencji Rynku Rolnego - Radosława Szatkowskiego.

Polecamy

Poniedziałek, 12 listopada 2012

Równowaga zasadowo - kwasowa jest kluczem do zdrowia

Wielu szuka odpowiedzi na to jak dobrze jeść, żeby dobrze się czuć i nie tyć. Ale wybierając sposób jedzenia, powinniśmy znać zasadę, która stoi ponad dietami – to chemia naszego organizmu.
Książka „Alkalize or die. Superior Health Through Proper Alkaline-Acid Balance”  dr. Theodore A.Baroody’ego (tłum. tytułu: „Alkalizuj się lub umrzyj. Lepsze  zdrowie poprzez równowagę zasadowo-kwasową.”) spowodowała, że zrozumiałam tę zasadę   i stosuję ją na co dzień. Ta zasada to „75% - 80%” i oznacza,  że produkty alkalizujące organizm (zasadowe) powinny stanowić 75-80% codziennej diety, co zapewni utrzymanie odpowiedniego poziomu pH w organizmie.

Dlaczego to tak ważne? W dzisiejszych czasach to zakwaszenie organizmu jest powodem większości chorób na które zapadają przede wszystkim ludzie zachodu. W tym nowotworowych. Zakwaszeniu organizmu sprzyja zła dieta, spożywanie zbyt dużo mięsa, złe łączenie pokarmów i objadanie się na noc.

Równowaga kwasowo-zasadowa w naszym organizmie to stan,  w którym zachowany jest określony stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych, warunkujący odpowiednie pH i prawidłowy przebieg procesów życiowych. Stan równowagi kwasowo-zasadowej osiągamy, kiedy zakres pH krwi dla większości procesów przemiany materii wynosi 7,35-7,45. Większe pH oznacza przewagę składników zasadowych, mniejsze - przewagę składników kwaśnych. Niebezpieczne dla organizmu zachwianie równowagi występuje przy pH mniejszym niż  6,8 i większym niż 7,8 (dla krwi).
Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej to kwasica i zasadowica. W obu przypadkach jest to stan zagrażający życiu, w którym dochodzi do zaburzeń odczynu pH krwi. Każdy może sprawdzić swój odczyn kupując w aptece specjalne paski sprawdzające poziom pH (w moczu lub ślinie).
„Masz zgagę? Weź tabletkę. I na 24h zgaga mija.” to w skrócie przekaz reklam telewizyjnych różnych cudownych środków. Ale zgaga jest dobra - zgaga mówi nam o tym, że jest kwaśno. Czyli potencjalnie niebezpiecznie. I tak nas kocha, że wraca po tych 24h, żeby nam znowu powiedzieć, że coś jest nie tak. Ale nikt w reklamach nie doda: „Zmień sposób w jaki jesz, bo na dłuższą metę jedynie to działa”, mając tym samym na względzie nasze największe dobro, czyli zdrowie.
Podstawowy wpływ na zachowanie równowagi w naszym organizmie ma dieta, która w wielu wypadkach poprzez złe nawyki żywieniowe i brak świadomości zmierza ku zakwaszaniu organizmu.

Z chemicznego punktu widzenia pożywienie, w zależności od swojego charakteru stymuluje powstawanie w organizmie kwasów albo zasad i dlatego ma bezpośredni wpływ na stopień kwasowości lub zasadowości naszego ustroju. Zakwaszenie organizmu często nazywane jest „samozatruciem" lub „toksemią".

4  przyczyny nadmiernej produkcji kwasów w organizmie:
• spożywanie pokarmów o zbyt dużej koncentracji białka;
• spożywanie pokarmów o zbyt dużej koncentracji skrobi lub cukrów - przede wszystkim rafinowanych lub przetworzonych, w których zniszczone zostały naturalnie występujące substancje zasadowe;
• nieprawidłowe zestawianie produktów;
• zatrzymanie w organizmie resztek pokarmowych (zaparcia).
Jeżeli jesteś zakwaszony organizm wyraźnie to komunikuje: pierwszą oznaką są ciemne kręgi pod oczami. Inne, najczęściej występujące objawy nadmiernej kwasowości:
-  bóle głowy,
- częste zaziębienia,
- gorycz lub kwas w ustach,
- niestrawność,
- nudności,
- mroczki przed oczami,
- obłożony język,
 - pryszcze i krosty,
- uderzenia krwi do głowy,
- osłabienie fizyczne,
- zawroty głowy.

Jeśli chcecie poszerzyć wiedzę na ten temat polecam przeczytać „Wpływ zakwaszenia na stan zdrowia organizmu” – fragment  książki Janusza Dąbrowskiego "Barwy Twojego Zdrowia - Tajemnice suplementacji odżywiania". Dostępny na stronie: http://www.bochenia.pl/nasze-zdrowie/2010/listopad/wplyw-zakwaszenia-na-stan-zdrowia-organizmu.html

Co w związku z tym jeść?
Substancje alkaliczne występują obficie w prawie wszystkich owocach, jarzynach i warzywach, a substancje kwasowe w większości pokarmów o wysokiej koncentracji białek lub skrobi. Jeśli dzielimy nasze pożywienie na grupy, które zawierają prawidłowo łączące się składniki, produkcja kwasów zostaje automatycznie ograniczona, ponieważ węglowodany i białka - produkty najbardziej kwasotwórcze - nigdy nie dostają się do organizmu w jednym posiłku. Np. w przypadku diety Dukana należy zdać sobie sprawę, że I faza podczas której spożywamy głównie białko może doprowadzić do zakwaszenia organizmu. Polecam pić trawę pszeniczną, która ma działanie alkalizujące.

Produkty alkalizujące organizm (zasadowe) powinny stanowić 75-80% codziennej diety, co zapewni utrzymanie odpowiedniego poziomu pH w organizmie. Dieta zasadowa sprzyja zachowaniu dobrej kondycji i dobrego samopoczucia oraz zapobiega ryzyku chorób nowotworowych, chorób serca i otyłości.

Opis produktów zasadowych (alkalizujących) i kwasowych oraz sposób ich przygotowania do jedzenia (np. pomidorów nie należy gotować, ponieważ wtedy stają się kwasowe – oznacza to, że pomidorówka jest zupą zakwaszającą i chcąc ją zjeść należy pomyśleć jakimi zasadowymi produktami możemy zneutralizować jej działanie) znajdziecie np. na stronie http://abcdieta.pl/dieta-zasadowa.

Ale nie tylko odpowiednią dietą jesteśmy w stanie kontrolować równowagę zasadowo- kwasową. Zgodnie ze wskazówkami Janusza Dąbrowskiego z w/w książki „"Barwy Twojego Zdrowia - Tajemnice suplementacji odżywiania" chłodne (a nawet zimne) kąpiele działają na organizm zasadotwórczo. I odwrotnie: kąpiele w ciepłej lub gorącej wodzie działają zakwaszająco. Zimne kąpiele zwiększają przepływ i objętość tlenu w organizmie, co jest czynnikiem przyśpieszającym metabolizm i odmładzającym tkanki. Wzrost mocy systemu immunologicznego bazuje na odkwaszeniu organizmu spowodowanym zimnymi kąpielami. Zimną wodą należy polewać się stopniowo, poczynając od stóp w górę i przechodząc od wody ciepłej do zimnej. Ludzie mający kłopoty z układem krążenia, a zwłaszcza nadciśnieniowcy, powinni przed zastosowaniem zimnych kąpieli zasięgnąć porady lekarza. Już teraz zajmij się sobą - tajemnica zdrowia doskonałego tkwi w tym, że musisz sam je wybrać.

Monika Dawiec

tagi: Sante, odżywianie, odporność,

Podpis lub email (podany podczas rejestracji):
Hasło: (jeśli nie podasz hasła, przy Twoim komentarzu pokaże się numer IP.)
Dodaj swój komentarz:
podaj wynik działania 3 + 7:

Prasa Handlowa więcej »