Wiadomości

Henkel - wysoki wzrost przychodów

Piątek, 03 sierpnia 2012 Autor: Maja Święcka,
„Pomimo trudnej sytuacji na rynku, w drugim kwartale roku zdołaliśmy utrzymać dobre wyniki. Wypracowaliśmy rentowny wzrost we wszystkich sektorach biznesu, notując istotną poprawę marży EBIT” – mówi Kasper Rorsted, prezes Henkla. – „Dobre wyniki drugiego kwartału wynikają z konsekwentnej realizacji naszych celów strategicznych. Ten sukces to ważny krok w kierunku osiągnięcia założonych celów na 2012 roku.”

Prognozy finansowe na 2012 r. podtrzymane – prognoza wzrostu EPS skorygowana w górę

„Patrząc na bardzo dobre wyniki osiągnięte w pierwszej połowie roku, jesteśmy pewni realizacji celów przyjętych na cały 2012 r. Oczekujemy, że wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym ukształtuje się w przedziale 3%–5%, a skorygowana marża EBIT wzrośnie do 14%. Naszą wcześniejszą prognozę wzrostu zysku na akcję uprzywilejowaną  (EPS) skorygowaliśmy z min. 10% do ok. 15%” – dodaje Rorsted.

W drugim kwartale 2012 r. Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie 4,206 mld euro, co stanowi wzrost o 6,4% wobec analogicznego okresu poprzedniego roku. W ujęciu organicznym, tj. bez uwzględnienia wpływu różnic kursowych oraz efektów transakcji przejęć i zbycia aktywów, wzrost ten był również znaczny w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniósł 4,0%.

Do osiągnięcia tak pozytywnych rezultatów przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesu. Dział Środków Piorących i Czystości odnotował znaczny wzrost w ujęciu organicznym na poziomie 5,1%. Wzrost organiczny przychodów ze sprzedaży zrealizowanej przez Dział Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych osiągnął zadowalający poziom 2,8%, podobnie jak w wypadku Działu Adhesive Technologies, obejmującego m.in. chemię budowlaną oraz kleje i technologie dla przemysłu, który wygenerował wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 3,6%.

Skorygowany zysk operacyjny (po uwzględnieniu kosztów i zysków o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji) wzrósł z 514 mln euro do 609 mln euro (o 18,6%), przy czym na wzrost ten wpływ miały wyniki osiągnięte w ramach wszystkich trzech sektorów działalności. Wykazany zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 8,5%, z 537 mln euro do 583 mln euro.

Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) wzrosła o całe 1,5 punktu procentowego, z 13,0% do 14,5%. Wykazany poziom rentowności sprzedaży wyniósł 13,9%, wobec 13,6% w tym samym okresie poprzedniego roku.

Wynik na działalności finansowej wzrósł w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku o 6 mln euro i ukształtował się na poziomie -35 mln euro. Efektywna stopa opodatkowania wyniosła 24,8%, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z 2011 r. (24,4%).

Zysk netto w ujęciu kwartalnym wzrósł o 9,9%, z 375 mln euro do 412 mln euro. Po wyłączeniu udziałów niekontrolujących w kwocie 11 mln euro, zysk netto w ujęciu kwartalnym wyniósł 401 mln euro (wobec 366 mln euro w drugim kwartale 2011 r.). Skorygowany zysk netto w ujęciu kwartalnym, po wyłączeniu udziałów niekontrolujących, wyniósł 420 mln euro (wobec 343 mln euro w drugim kwartale 2011 r.). Zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł z 0,85 euro do 0,92 euro. Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wyniósł 0,97 euro, wobec 0,79 euro w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Po raz kolejny odnotowano poprawę wyniku w zakresie zarządzania kapitałem obrotowym netto. W porównaniu z drugim kwartałem poprzedniego roku stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży uległ poprawie o 0,9 punktu procentowego, osiągając poziom 7,5%. Zadłużenie netto zostało zmniejszone do 1,269 mld euro wg stanu na dzień 30 czerwca 2012 r. (30 czerwca 2011 r.: 1,959 mld euro).


Wyniki działalności w okresie od stycznia do końca czerwca 2012 r.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. Henkel odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego aż o 5,6%, do 8,214 mld euro. Firma odnotowała również wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym – o 4,3% w porównaniu z pierwszym półroczem 2011 r. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł z 987 mln euro do 1,160 mld euro (o 17,6%), przy czym na wzrost ten wpływ miały wyniki osiągnięte w ramach wszystkich trzech sektorów działalności. Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) zwiększyła się z 12,7% do 14,1%.

Zysk netto za pierwsze półrocze wzrósł o 21,8%, z 671 mln euro do 817 mln euro. Po wyłączeniu udziałów niekontrolujących w kwocie 20 mln euro, zysk netto w ujęciu półrocznym wyniósł 797 mln euro (wobec 657 mln euro w analogicznym okresie 2011 r.). Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł o 21,1%, z 1,52 euro do 1,84 euro.

Wyniki 2-giego kwartału 2012 w poszczególnych sektorach biznesu

W drugim kwartale 2012 r. Dział Środków Piorących i Czystości ponownie odnotował bardzo dobry poziom przychodów ze sprzedaży i zysku, a wszystkie kluczowe wskaźniki finansowe znacznie przewyższyły poziomy odnotowane w analogicznym okresie 2011 r. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wzrosły o 6,6%, do 1,147 mld euro, wobec 1,076 mld euro w drugim kwartale 2011 r. W ujęciu organicznym wzrost ten wyniósł 5,1%.

Do wysokiego poziomu przychodów ze sprzedaży przyczyniły się wszystkie regiony geograficzne, przy czym największy pozytywny wpływ miały ponownie rynki wschodzące, na których łącznie odnotowano dwucyfrowe tempo wzrostu (najwyższe w regionach Afryki i Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Łacińskiej). W Europie Wschodniej również odnotowano wysoki poziom sprzedaży, w szczególności dzięki dwucyfrowej dynamice wzrostu w Rosji i Turcji. Tendencja wzrostowa - po nieznacznym spadku sprzedaży w pierwszym kwartale - powróciła na rynki Europy Zachodniej, pomimo niezmiennie silnej konkurencji i utrzymującej się trudnej sytuacji rynkowej w krajach Europy Południowej. W Ameryce Północnej odnotowano wzrost sprzedaży wbrew obserwowanej negatywnym tendencjom rynkowym.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł znacząco – o niemal 20%, do 167 mln euro, natomiast skorygowana rentowność sprzedaży zwiększyła się do 14,5% (o 1,5 pp), do czego przyczyniły się działania mające na celu ograniczenie kosztów i zwiększenie efektywności. Wykazany zysk operacyjny wyniósł 153 mln euro, w porównaniu z 157 mln euro w drugim kwartale 2011 r.

W drugim kwartale 2012 r. sprzedaż Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych utrzymała trend wzrostowy. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wzrosły o 4,5%, do 921 mln euro, wobec 881 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. W ujęciu organicznym przychody ze sprzedaży wzrosły o 2,8%.
 
Na ten wynik zapracowały wspólnie wszystkie regiony, jednak największe tempo wzrostu ponownie odnotowano na rynkach wschodzących. W regionach Afryki i Bliskiego Wschodu oraz Azji (z wyłączeniem Japonii) odnotowano dwucyfrową dynamikę wzrostu. Wyniki sprzedaży kształtowały się korzystnie również w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. Pomimo niekorzystnych warunków ekonomicznych na rynkach rozwiniętych, Henkel odnotował wyraźny wzrost sprzedaży w Europie Zachodniej oraz dobry poziom sprzedaży w Ameryce Północnej.

Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 7,1%, do 133 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży ukształtowała się natomiast na poziomie 14,4%, co oznacza wzrost o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z drugim kwartałem 2011 r. Wykazany zysk operacyjny wyniósł 131 mln euro, wobec 140 mln euro w analogicznym kwartale poprzedniego roku, przy czym na ubiegłoroczny wynik wpływ miał jednorazowy zysk wynikający ze sprzedaży działu markowych produktów konsumpcyjnych w Indiach.

W drugim kwartale 2012 r. Dział Adhesive Technologies po raz kolejny odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży, co przyczyniło się do dalszej istotnej poprawy osiągniętego zysku. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wzrosły o 6,9%, do 2,099 mld euro, przy wzroście organicznym na poziomie 3,6%.

Istotny wpływ na tak duży wzrost przychodów za sprzedaży miały rynki wschodzące, a zwłaszcza ponadprzeciętny poziom sprzedaży na rynkach Europy Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu. W krajach Europy Zachodniej przychody ze sprzedaży były nieco niższe niż w drugim kwartale poprzedniego roku, przede wszystkim ze względu na niekorzystne warunki rynkowe panujące w Europie Południowej. Natomiast w Ameryce Północnej nadal utrzymywała się silna tendencja wzrostowa, co istotnie wpłynęło na wzrost przychodów ze sprzedaży całego działu.

Dział Adhesive Technologies po raz kolejny odnotował poprawę skorygowanego zysku operacyjnego, który wzrósł aż o 18,7% do 330 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży zwiększyła się o 1,5 punktu procentowego, osiągając nienotowany wcześniej poziom 15,7%. Wykazany zysk operacyjny działu wyniósł 327 mln euro i był o 21,3% wyższy niż w drugim kwartale 2011 r.

Wyniki w podziale na regiony

Przychody ze sprzedaży w krajach Europy Zachodniej – które stanowią około jednej trzeciej przychodów całej firmy – wyniosły w 2-gim kwartale br. 1,425 mld euro, co jest wynikiem bardzo zbliżonym do ubiegłorocznego (w ujęciu organicznym spadek o 0,1%) i to pomimo utrzymującej się silnej konkurencji oraz pogłębiającego się kryzysu finansowego w Europie Południowej. Przychody ze sprzedaży realizowanej na rynkach Europy Wschodniej wzrosły o 5,8%, do 771 mln euro. W ujęciu organicznym wzrost wyniósł 7,9%. Ten rezultat firma zawdzięcza głównie wynikom osiągniętym w Turcji i w Rosji. Po raz kolejny odnotowano dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu, które w raportowanym okresie wyniosło 14,1%. Do osiągnięcia tego wyniku w znacznym stopniu przyczynił się Dział Środków Piorących i Czystości. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wzrosły o 20,7%, do 279 mln euro, wobec 231 mln euro w drugim kwartale 2011 r.

W regionie Ameryki Północnej przychody ze sprzedaży wzrosły o 13,2%, osiągając poziom 765 mln euro. Pomimo spadku nastrojów konsumenckich, wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym wyniósł 3,8%, na co największy wpływ miały dobre wyniki Działu Adhesive Technologies. Przychody ze sprzedaży w regionie Ameryki Łacińskiej wyniosły 270 mln euro, utrzymując się na poziomie zbliżonym do odnotowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost organiczny na poziomie 3,9% udało się osiągnąć głównie dzięki dobrym wynikom odnotowanym w Meksyku. W regionie Azji i Pacyfiku przychody ze sprzedaży wzrosły o 11,8%, do 657 mln euro. W ujęciu organicznym przychody ze sprzedaży wzrosły o 4,5%, na co w głównej mierze wpłynęły wzrosty odnotowane w Chinach i Indonezji.

Do wysokiej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży ponownie w znacznym stopniu przyczyniły się rynki wschodzące Europy Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej oraz Azji (z wyłączeniem Japonii), gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 9,3%, do 1,829 mld euro. Wzrost w ujęciu organicznym wyniósł 8,1%. Udział tych rynków wschodzących w łącznych skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży wzrósł z 42% w drugim kwartale 2011 r. do 43% w bieżącym kwartale.

Prognoza przychodów ze sprzedaży i zysku na 2012 r.

Henkel nadal przewiduje, że wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w całym roku obrotowym wyniesie 3%-5%. Oczekuje się, że tendencja wzrostowa w sektorach dóbr konsumenckich utrzyma się, przy czym spodziewany jest tutaj niski-jednocyfrowy wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym. Dla działu Adhesive Technologies oczekiwany jest średni, jednocyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Zgodnie z wcześniejszymi prognozami firma przewiduje również, że skorygowana rentowność sprzedaży (EBIT) wyniesie 14% (w porównaniu z 13,0% w 2011 r.). Henkel szacuje, że skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną będzie wyższy o ok. 15% w stosunku do ubiegłorocznego poziomu 3,14 euro, przy czym jest to poprawa wcześniejszej prognozy, zakładającej wzrost rzędu 10%. Powyższe prognozy sporządzono przy założeniu wzrostu cen sprzedaży produktów oraz kontynuacji procesu dostosowania struktur firmy do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Działania te w połączeniu ze ścisłą dyscypliną kosztową mają umożliwić firmie Henkel co najmniej zniwelowanie niekorzystnego wpływu wzrostu cen surowców na osiągany zysk.

tagi: Henkel ,