Kategorie produktów

Nastrój w powietrzu czyli rynek odświeżaczy powietrza

Piątek, 21 września 2007 HURT & DETAL Nr 9 (19) / 2007
Nowoczesne opakowania, zapachy pomagające stworzyć nastrój to tylko początek listy nowości jakie oferują producenci odświeżaczy powietrza. Klienci coraz częściej sięgają po te produkty a rynek rozwija się.

Od dwóch lat obserwuje się dynamiczny rozwój rynku odświeżaczy powietrza. Wzrost ten jest generowany zarówno przez formaty funkcjonalne (np. aerozole, mini spraye, żele) - średnio o 13% w ciagu dwóch lat, jak i emocjonalne (np. urządzenia elektryczne, świece, dekoracyjne) średnio 22%. Silna konkurencja panująca na tym rynku sprawia, że producenci ciągle poszukują nowych, atrakcyjnych rozwiązań. Wprowadzone w przeciągu ostatnich dwóch lat nowości stanowią obecnie 9% całej kategorii odświeżaczy powietrza. (Źródło danych: MEMRB, Cała Polska, lipiec 2006 czerwiec 2007, udziały wartościowe) informuje Krzysztof Niemancewicz, Trade Strategy National Manager  SC Johnson. 

Na szczególną uwagę zasługują formaty budujące nastrój, które rosną bardziej dynamicznie niż cały rynek. Dzieje się tak głównie za sprawą poprawy standardu życia społeczeństwa oraz rozwijających się potrzeb konsumentów. Wybierając odświeżacze powietrza konsumenci coraz częściej sięgają nie tylko po tradycyjne produkty dostępne w formie aerozolu, czy żelu, ale także dodatkowo kupują odświeżacze elektryczne, dekoracyjne czy świece zapachowe, stanowiące razem już blisko 25% rynku.
Mimo stałej tendencji wzrostowej dynamiczny wzrost sprzedaży poszczególnych formatów obserwowany jest szczególnie w okresie świąt, gdy konsumenci chętniej sięgają po produkty pozwalające wykreować w domu nastrój.
Na ten okres producenci starają się przygotować atrakcyjną ofertę. Firma SC Johnson wprowadza na przykład świece Brise Cosy Moments o czekoladowo-miodowej nucie zapachowej. Nowością będzie Brise Scented Oils, czyli świeca zamieniająca się w olejek zapachowy. Produkt będzie dostępny w kilku zapachach: Jabłko i Cynamon, Włoskie Lato i Indyjski Sen. Zachętą do zakupu są tu nie tylko unikalna forma produktu, inspirujące zapachy czy atrakcyjny wygląd, ale także przyciągające wzrok opakowanie.

„Pomimo „świątecznych” wzrostów sprzedaż w pozostałych okresach jest równie istotna. Warto podkreślić, iż okresy przedświąteczne obejmują miesiące: marzec-kwiecień oraz wrzesień-grudzień, co stanowi połowę całego czasu, a sprzedaż w tym okresie stanowi 54% sprzedaży całej kategorii. Oznacza to, że mimo obserwowanych skoków, sprzedaż w sezonach bilansuje się z okresami po znacznych wzrostach” – mówi Krzysztof Niemancewicz. W ofercie tej firmy nie zapomniano więc o rozwijaniu podstawowej ofert.
Na rynku pojawił się już nowy zapach Brise Kwiatowa Delikatność dostępny w trzech formatach: aerozolu, żelu oraz zapasu do urządzenia mini spray. W sprzedaży pojawiły się również nowe zawieszki żelowe Brise Citrus i Ocean. Zawieszki dostępne są w kształcie gwiazdki i rybki. Produkty nadają się do stosowania w małych przestrzeniach na przykład w samochodzie, w szafie, w szafkach z butami, czy w kuchni.

Wyjątkowo dynamiczny rozwój rynku odświeżaczy powietrza w dużej mierze wynika z nowych potrzeb polskich klientów – mówi Aleksander Olszówka Brand Manager Reckitt Benckiser Polska. Konsumenci coraz częściej odkrywają, że odświeżacze powietrza nie tylko służą do neutralizacji niepożądanych zapachów, ale że również są wspaniałym sposobem na nadanie domowi unikalnej i ciepłej atmosfery.

„O ile tradycyjne formaty odświeżaczy (głównie aerozole) wciąż wiodą prym w sferze funkcjonalnej walki z nieprzyjemnymi zapachami, to przyszłość należy do innowacyjnych produktów, które nie tylko będą pod ręką w chwili kiedy zajdzie potrzeba ich użycia, ale które pomogą stworzyć w naszym domu przyjemną i niepowtarzalną atmosferę, którą będziemy mogli się cieszyć od rana do wieczora i którą docenią nasi goście” – zapewnia Aleksander Olszówka z firmy Reckitt Benckiser Polska. Dodaje, że marka Air Wick stała się niekwestionowanym liderem rynkowym w zakresie innowacyjnych rozwiązań. Jako przykład podaje linię produktów Air Wick Freshmatic, czyli automatycznych odświeżaczy powietrza, które uwalniają zapach w odmierzonych odstępach czasu. Kolejnym nowatorskim produktem jest seria odświeżaczy elektrycznych Air Wick Aromaterapia wzbogaconych olejkami eterycznymi pomagającymi poprawić nastrój domowników.
„Produkty tego typu z cała pewnością już dziś odmieniają sposób w jaki konsumenci postrzegają odświeżacze i wyznaczają trend rozwoju całej kategorii” – zaznacza Aleksander Olszówka.

Firmą, która postanowiła zaistnieć na rynku domowych odświeżaczy powietrza jest Dr.Marcus International Sp. z o. o. Wprowadziła do oferty odświeżacze domowe SENSO HOME PERFUME w trzech aromatyzacjach: Green Tea, Grapefruit oraz Floral Bouquet. Produkt ma spełniać podwójne zadanie: odświeżać powietrza i być elementem dekoracyjnym. „Mimo iż, w przypadku samochodowych odświeżaczy powietrza, większość sprzedaży to produkty w najbardziej popularnych aromatyzacjach typu: Anti-Tobacco, Lemon, New Car, Ocean, Vanilla to z miesiąca na miesiąc obserwujemy wzrost sprzedaży produktów, których aromatyzacje oparte są na bazie perfum. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie rynku, w bieżącym roku firma Dr.Marcus International wprowadziła do swojej oferty produkty z linii Senso Passion jak również Senso Racing. Ich formuła zapachowa oparta jest na bazie kompozycji używanych przez światowych potentatów w dziedzinie produkcji perfum” – mówi Michał Jackowski, dyrektor ds. projektów i marketingu Dr.Marcus International Sp. z o.o. Oprócz wspomnianych produktów, w roku 2007 w ofercie odświeżaczy samochodowych pojawiły się pierwsze produkty w technologii membranowej – Dr.Marcus Furious oraz Senso Diabolo i Senso Sublimate. Jak zapowiada Michał Jackowski to nie są ostatnie nowości firmy.

tagi: sc johnson,reckitt benckiser , odświeżacze powietrza ,