Kategorie produktów

Owoce zaklęte w syropie

Sobota, 20 stycznia 2007 HURT & DETAL - Nr 1 (11) / 2007
Syropy spożywcze owocowe czy owocowo - ziołowe stanowią doskonałą ofertę dla osób, które cenią nie tylko smaczne ale i zdrowe napoje. Dzięki nim można przyrządzić napoje orzeźwiające, wzbogacić nimi smak deserów i galaretek. Świetnie sprawdzają się także jako słodzik, będąc doskonałą alternatywą dla cukru i miodu (np. do herbaty). Syropy spożywcze stanowią też doskonałą alternatywę dla napojów "kolorowych" Po rozcieńczeniu ich wodą mineralną możemy uzyskać napoje gazowane lub niegazowane oraz ciepłe albo zimne.

Syrop jest produktem funkcjonalnym, idealnym na każdą porę roku. W zimie konsumenci doceniają walory zdrowotne soku np. z malin, a latem gasi pragnienie.
Ważną grupą konsumentów są dzieci – dla nich syrop owocowy to napój, który można przygotować w dowolnej proporcji nawet dla małych łasuchów, które lubią bardzo słodki produkt.
Warto wspomnieć, że syropy często używane są jako dodatek do piwa, dlatego kupują je nie tylko klienci indywidualni ale także właściciele lokali gastronomicznych. Takie „płynne owoce” wykorzystywane są także do dekoracji dań głównych i deserów.
Jak podaje przedstawiciel firmy Herbapol Lublin S.A., polscy konsumenci syropów spożywczych w 2003 r. wydali na nie niemal 151 mln zł, w 2004 r. – ponad 157 mln zł a w 2005 roku wartość rynku wzrosła do ponad 167 mln zł. Za rok 2006 wartość rynku wyniosła 182 mln zł. Rynek syropów spożywczych ciągle notuje tendencje wzrostową. W ciągu ostatnich trzech lat było to ok. 6,5% rocznie.
Producenci ciągle spodziewają się, że rynek będzie dalej wzrastał i wiedzą, że coraz bardziej zróżnicowana oferta znajdzie nabywców.

Według danych MEMRB (listopad/grudzień 2005 - wrzesień/październik 2006) - liderem rynku syropów spożywczych jest firma Herbapol Lublin z udziałem wartościowymi na poziomie 33%. Na drugim miejscu pod względem wartości sprzedaży znajduje się Paola (29,9%), na trzecim Victora Cymes (12,5%), na czwartym Agros Nova (12,2%). Marki własne stanowią 5,2% wartości rynku, zaś pozostali producenci posiadają udział na poziomie 7,2%.
W ujęciu ilościowym najlepiej sprzedawały się syropy firmy Paola, które zdobyły 27,4% rynku obejmującego w całości blisko 21 mln litrów. Inni gracze zdobyli kolejno: Herbapol Lublin 26%, Agros Nova 14,3%, Victoria Cymes 12,6%, marki własne 11,1% i pozostali producenci 8,7%.
W ofertach producentów występują zazwyczaj 3 kategorie produktów - przeznaczone dla odbiorców indywidualnych w dwóch kategoriach cenowych (Premium i ekonomicznej) oraz skierowane do kanału HoReCa.
„Syropy spożywcze Herbapol Lublin z serii „Owocowa Spiżarnia” i „Owocowa Spiżarnia Premium” produkowane są z naturalnych soków owocowych. Uzupełniają codzienną dietę w wiele cennych mikroelementów i przeciwutleniaczy, stanowią również doskonałe źródło witaminy C. 100 mililitrów syropu dostarcza ponad 130 miligramów tej witaminy. Zawarte w syropach przeciwutleniacze opóźniają proces starzenia się organizmu, mają również istotne znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych” – wyjaśnia Jacek Sim, rzecznik prasowy Herbapol Lublin S.A. i dodaje, że syropy nie zawierają konserwantów, a ich naturalny charakter jest gwarantowany przez proces pasteryzacji.
Oferta Herbapol Lublin zapewnia konsumentom szeroki wybór produktów na każdą porę roku. Syropy spożywcze oferowane są w trzech segmentach rynku: premium (Owocowa Spiżarnia Premium), medium (Owocowa Spiżarnia) oraz ekonomicznym (Sanvit). W kanale HoReCa Herbapol Lublin oferuje syropy z serii Max. Wszystkie produkty spełniają wymagania jakościowe. „Taki podział produktów pokrywa się z siłą nabywczą konsumentów rynków większości dóbr. Syropy różnią się smakiem, ceną, opakowaniem oraz recepturą” – wyjaśnia Jacek Sim.
Syropy „Owocowa Spiżarnia Premium”, to produkty przeznaczone dla wymagających klientów, którzy podczas zakupów zwracają uwagę zarówno na jakość, jak i estetykę opakowania. Dodatkowo wzbogacony o udoskonalenie – „stop kropelkę”. Wprowadzenie specjalnego korka - „stop kropelki”, to udogodnienie zapewniające wygodę dozowania, pozwala na ekonomiczne i precyzyjne nalewanie syropu do ostatniej kropli. Dzięki temu butelka pozostaje zawsze czysta, nie pozostawia plam na blacie kuchennym i nie skleja rąk. Dzieje się tak za sprawą specjalnego korka umieszczonego w „główce” butelki, który zapewnia powrót ostatniej kropli wylewanego syropu z powrotem do butelki. W ofercie znajdziemy syropy Malina, Malina z kwiatem lipy, Czarna porzeczka, Wiśnia, Truskawka i Żurawina.
Syropy „Owocowa Spiżarnia” to produkty, przygotowane na bazie naturalnych soków owocowych. Uzupełniają codzienną dietę w wiele cennych mikroelementów i przeciwutleniaczy, stanowią również doskonałe źródło witaminy C. Owocowa Spiżarnia, wzbogacona ostatnio o trzy smaki: Malina z Dziką różą, Malina z Żurawiną oraz Malina z Cytryną, liczy obecnie dwadzieścia dwie pozycje.
Syropy „Sanvit” to produkt w przystępnej cenie. Jego wysoka wydajność pozwala na zaspokojenie potrzeb rodzin nawet z mniej zasobnym portfelem. Oferowane smaki, to: Malina, Wiśnia, Truskawka, Cytryna, Pomarańcza, Cola.
W kanale HoReCa Herbapol Lublin oferuje syropy z serii Max, które stanowią dobry dodatek m.in., do piwa. W skład serii „Max” wchodzą syropy o smakach: Truskawka Max, Wiśnia Max, Pomarańcza Max, Malina Max oraz Imbir Max, dzięki któremu można przyrządzić piwo o korzennym aromacie. Produkt dostępnych jest w dużych opakowaniach plastikowych oraz eleganckich butelkach szklanych do ustawienia na barze. Posiadają pompki zapewniające równomierne dawkowanie syropu.

Wykorzystywaniem wyłącznie naturalnych składników do produkcji syropów chwali się także firma Paola. Soki Domowe tej firmy są cennym źródłem witamin, a zwłaszcza podnoszącej odporność organizmu witaminy C. Zawierają liczne mikroelementy, przez co mają korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W ofercie firmy Paola dostępnych jest siedemnaście smaków „Soków Domowych”, pięć smaków syropów „Owoce Natury”, osiem smaków syropów „Syropy Rodzinne”. Kolejną pozycją w ofercie jest niskokaloryczny syrop „Słodki Ogród” w pięciu smakach.
Odbiorcy prowadzący punkty gastronomiczne mogą sięgnąć po syropy w dużych, ekonomicznych pojemnikach m.in. Sok domowy 1L: malina, wiśnia oraz żurawina i Super Barman - 5L : malina, wiśnia. Wszystkie produkty dostępne z poręcznymi dozownikami. W portfolio producenta znajdziemy również syrop „Mam 7 litrów napoju”. Jest to wyjątkowo ekonomiczne rozwiązanie - dla uzyskania pełni smaku wystarczy rozcieńczyć syrop z wodą w proporcjach 1 : 20.

Kolejnym graczem na rynku syropów jest Victoria Cymes. W ofercie firmy znajdziemy syrop „Słoneczne Owoce” wytwarzany na bazie naturalnego zagęszczonego soku owocowego, z dodatkiem witaminy C. Produkty nadają się do przygotowywania napojów oraz jako dodatek do deserów, drinków i koktajli. Szklanka napoju sporządzonego z tych syropów pokrywa 5% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C. Syropy „Słoneczne Owoce” produkowane są w 12 smakach. Z jednej butelki syropu można uzyskać 25 szklanek napoju.
Dodatkowo Victoria Cymes oferuje syropy zagęszczane 335 ml - (1 butelka = 20 szklanek napoju) oraz syrop zagęszczany 290 ml (1 butelka = 15 szklanek napoju).
Dla odbiorców gastronomicznych wyprodukowano syrop zagęszczany 7 kg. Jego szklane opakowanie jest nie tylko praktyczne w użyciu, ale stanowi również element dekoracyjny. Dodatkowy dozownik umożliwia łatwe i oszczędne porcjowanie syropu. Firma oferuje ponadto syrop zagęszczany 6,5 kg, który rozcieńczony w proporcji 1:10 pozwala uzyskać 70 litrów napoju. Produkt ten jest rozlewany do lekkich, wygodnych i poręcznych opakowań typu PET.

ŁOWICZ (Agros Nova) rozpoczął sprzedaż syropów owocowych w czerwcu 2004 roku. W badaniach konsumenckich poprzedzających wprowadzenie, użytkownicy syropów ocenili obecność marki ŁOWICZ w syropach jako naturalną i uzasadnioną. Marka ŁOWICZ jako ekspert w dziedzinie produktów owocowych odbierana jest również w kategorii syropów bardzo wiarygodnie. Syropy ŁOWICZ nie zawierają sztucznych barwników ani aromatów i zostały wzbogacone w witaminę C. Są więc nie tylko smaczne, ale także zdrowe. Są ekonomicznym i bardzo łatwym sposobem na przygotowanie smacznego napoju. Dodane do gorącej herbaty doskonale rozgrzewają. Możemy je stosować też jako dodatki do lodów, deserów, budyniu a także piwa.
Warto podkreślić, że ŁOWICZ jako pierwsza marka na rynku wprowadziła unikalne zamknięcie syropów - korek „niekapek”. Takie zamknięcie rozwiązuje największy problem użytkowników syropów - klejącej się butelki i brudnych rąk.
Syropy ŁOWICZ oferowane są w 8 smakach: wiśnia, malina, malina z kwiatem lipy, malina z żurawiną, pomarańcza, truskawka, czarna porzeczka i cytryna.

Na rynku obecne są także syropy Vitax. W segmencie Premium łączą one cechy jakie marka zbudowała dzięki pozycji lidera w segmencie herbat owocowych. „To herbaty Vitax postrzegane są jako najbardziej owocowe. Takie same są syropy Vitax., które od lutego dostępne będą w odnowionej, bardziej poręcznej butelce i z nowymi, atrakcyjnymi smakami” – mówi Adam Żegota, Dyrektor ds. marketingu Premium Foods S.A.
W tanim segmencie rynku dominują produkty marek własnych. Tutaj Premium Foods oferuje syrop Flosana, który jest oferowany w plastikowej butelce, która jest lżejsza niż szkło i się nie potłucze. Od roku 2006 produkt dostępny jest w promocji +50% gratis.

Na polskim rynku syropów spożywczych dominują rodzime firmy. Walka o klienta odbywa się między innymi poprzez rozszerzanie oferty o nowatorskie smaki. „Rewolucja” następuje także w opakowaniach. Część firm wprowadza udogodnienia takie jak na przykład „korek niekapek” inni oferują różnorodne pojemności opakowań. Dzięki temu nie tylko klienci indywidualni ale także właściciele lokali gastronomicznych mogą znaleźć w ofertach firm produkt dostosowany do swoich potrzeb i gustów.

tagi: syropy owocowe ,