Technika w handlu

Setki działań – jeden system, czyli DSM od MAGO

Środa, 27 listopada 2019 HURT & DETAL Nr 11/165. Listopad 2019
Z obserwacji rynku wynika, że sieci handlowe mają duży problem z różnicami między cenami przy kasie, a cenami produktów na półce sklepowej. Firma MAGO posiada znakomite rozwiązanie tego problemu
Problem z różnymi cenami wynika przede wszystkim z niedoborów personelu. Pracownicy w sklepie mają wiele priorytetów w swojej pracy, jak wykładanie towaru na półkę, przyjmowanie dostaw, obsługa kasy, a zmiana cen to proces, który zajmuje sporo czasu. W zależności od sieci handlowych, rodzaju i wielkości sklepu zmienia się codziennie od 100 do nawet 1000 cen. W przypadku średniej wielkości sklepu, w którym zmienia się od 200 do 300 cen, to łatwo sobie uzmysłowić, że przekłada się to miesięcznie na tysiące zmian cen w każdym miesiącu.

System DSM ma taką bazę wiedzy, która podpowiada pracownikowi sklepu, gdzie musi się udać i jaką cenówkę wymienić. System pilnuje też, żeby pracownik faktycznie to zrobił. Nawet jeżeli przerwie proces to bardzo łatwo jest do niego wrócić. Wystarczy włączyć urządzenie mobilne z naszą aplikacją, która pozwala płynnie wrócić do procesu zmiany cen. System DSM w zorganizowany, logiczny sposób „układa” pracownikowi pracę, żeby on przemieszczał się po sklepie zgodnie ze wskazówkami zegara. System pamięta, że te same produkty są rozmieszczone w kilku miejscach w sklepie. Dzięki temu praca personelu jest bardziej zorganizowana i bardziej systematyczna.

W systemie DSM nazywamy wszystkie regały w sklepie i wprowadzamy ich adresy. Dzięki temu wszystkie operacje wykonywane w systemie bazują właśnie na tym adresie. Jeżeli pracownik podchodzi do półki i skanuje jej kod kreskowy – system wie na której półce w danym momencie pracuje pracownik sklepu. System zapamiętuje czynności wykonane na półce. Jeżeli produkt został odłożony, system to odnotowuje. Jeżeli została wymieniona etykieta – system pamięta, odnotowuje ten proces i zaznacza na zielono dokonaną zmianę. System dzięki codziennej pracy personelu zapamiętuje layout sklepu i gdzie co się znajduje.

Przy implementacji DSM nie eliminujemy wyłącznie problemu zmiany cen, ale możemy wspomagać zatowarowanie, zamówienia towarów, kompletację towarów w przypadku e-commerce. W Polsce promujemy rozwiązanie zwane hybrydowym, tj. implementujemy system DSM w całym sklepie. Na większości sklepu działamy z etykietami papierowymi, a etykiety elektroniczne proponujemy tylko tam, gdzie ilość zmian cen jest największa. Takie podejście pozwala nam zoptymalizować koszty inwestycji w ten system, bo nie robimy etykiet elektronicznych wszędzie na sklepie, tylko tam gdzie są one nam faktycznie potrzebne.

System DSM jest skalowalny. Posiada cały szereg różnych modułów, które bazują na cyfrowej mapie sklepu. Najczęściej używanym modułem jest moduł etykiet cenowych – przeznaczony zarówno dla dużych sklepów, jak i małych formatów. W zależności od rozmiaru sklepu dobieramy ilość zestawów mobilnych, z którymi pracuje personel. System można rozbudowywać – co oznacza, że można zacząć od jednego modułu, a po jakimś czasie powiększać o kolejne funkcjonalności.

Michał Pajączek
Manager ds. nowych technologii
Grupa MAGO





tagi: system DSM, MAGO,