Advertisement

Kategorie produktów

Żywienie zwierząt

Wtorek, 22 października 2019 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/164. Październik 2019
Psy oraz koty już od dawna traktowane są jak członkowie rodzin. Stąd nie powinien dziwić fakt, iż na produkty dla pupili wydajemy bardzo dużo. Dlatego producenci, chcąc wykorzystać dobrą passę na rynku, oferują coraz szerszą gamę wyrobów wysokiej jakości.
O tym, że wydatki na utrzymanie zwierząt domowych są bardzo wysokie, możemy dowiedzieć się z badań rynku. Według Euromonitor International Polacy w 2018 roku na same karmy dla psów i kotów wydali 3,5 mld złotych. A ta kwota rośnie rokrocznie średnio o kilkanaście procent.

Na terenie Unii Europejskiej najczęściej spotykanym domowym pupilem jest kot. Mieszkańcy wspólnoty mają ich w sumie aż 74 miliony. Z danych FEDIAF wynika również, że jednocześnie w UE żyje z ludźmi ok. 66 mln psów. Sytuacja wygląda nieco inaczej w Polsce. W kraju nad Wisłą to psy częściej są członkami rodzin. FEDIAF szacuje ich liczbę na ok. 7,5 mln – z kolei kotów jest blisko o milion mniej. Podobna zależność występuje w Stanach Zjednoczonych oraz na całym kontynencie azjatyckim – tam również psy są częstszym towarzyszem człowieka.

Jak karmić zwierzę?

Zwierzęta, podobnie jak ludzie potrzebują zbilansowanej diety, która zapewni im prawidłowy rozwój i zdrowie. Jednak warto czasem zapewnić pupilowi jakąś pyszną przekąskę. Stąd też karmy dla zwierząt dzielimy na pełnoporcjowe i uzupełniające. Informacja czy dany pokarm należy do pierwszej czy drugiej grupy zawsze jest podana na opakowaniu produktu.

Czym jest karma pełnoporcjowa? Pożywieniem, które jest kompletne oraz zbilansowane i dostarcza zwierzęciu wszelkich niezbędnych składników odżywczych i witamin. Ponadto są bezpieczne oraz charakteryzują się odpowiednią strawnością, stałością składu i dobrym smakiem. Taka karma może być jedynym źródłem pożywienia pupila. Wśród nich możemy znaleźć również produkty skierowane do konkretnych grup zwierzaków i ich indywidualnych potrzeb. Istnieją karmy pełnoporcjowe przeznaczone dla karmiących samiczek albo dla seniorów. Nie tylko zaspokajają podstawowe potrzeby takiego zwierzaka, ale też uwzględniają jego stan zdrowia czy okresowe zapotrzebowanie na dodatkowe składniki odżywcze.

Jednak poza tym właściciele często chcą zaserwować swoim podopiecznym coś dodatkowego. I tutaj najlepszym wyborem są karmy uzupełniające. Zazwyczaj ich zadanie to urozmaicenie diety. Istnieje także grupa tzw. przekąsek funkcjonalnych, która czasem jest traktowana jako rodzaj karm uzupełniających. Wspomniane przekąski mają zazwyczaj za zadanie dodatkowo wpływać na zdrowie zwierzaka, np. zlikwidować kamień nazębny czy zniwelować ryzyko tworzenia złogów sierści.

Dane rynkowe

Instytut Kantar Polska przeprowadził badania na temat karmy podawanej pupilom wśród Polaków posiadających zwierzęta domowe. Analiza danych wykazała, że mokrą karmę w puszkach dla psów podaje swoim zwierzakom 37,3% ankietowanych. Wśród tej grupy respondentów znaczna część preferuje podawanie tego rodzaju pożywienia w ilości nie przekraczającej 1 kg tygodniowo. Takie porcje podawane są psom w ponad 37% gospodarstw domowych. 25% serwuje zwierzętom ok. 0,5 kg mokrej karmy w puszkach tygodniowo; 24% – ok. 2 kg, a na ilości powyżej 3 kg decyduje się 13% ankietowanych.

Kantar Polska sprawdził również jakie marki karmy dla psów w puszkach są najpopularniejsze wśród polskich konsumentów. Jak się okazało, najchętniej podawany jest Pedigree. Jest wybierany przez aż 24,4% osób posiadających w swoim gospodarstwie domowym psa. Na kolejnym miejscu jest Chappi – taki wybór deklaruje 22,8% ankietowanych, z kolei 10% wybiera Friskies. Popularnymi markami okazały sie również Darling, Pupil, Rafi, a także Dolina Noteci. Respondenci wskazywali też na marki Reks, Purina, Royal Canin, Butcher’s oraz Teo, Cesar i Eucanuba.

Z kolei w przypadku mokrej karmy dla kotów (zarówno w puszkach jak i saszetkach), swoim zwierzakom podaje ją 33,5% ankietowanych – zatem podobnie jak w przypadku pokarmu dla psów. Znaczące różnice można natomiast zauważyć w średniej gramaturze podawanej pupilom. W przypadku kotów największy odsetek właścicieli (41,1%) przebadanych przez Kantar Polska podaje im ok. 0,5 kg tygodniowo. Mokrą karmę w objętości ok. 1 kg serwuje zwierzętom 34,4% ankietowanych. Koty znacznie rzadziej karmione są większą ilością tego typu pożywienia. Ok. 1,5 kg mokrej karmy tygodniowo podaje swoim pupilom 16% osób przebadanych przez instytut, a powyżej 2 kg już tylko 8,5%.

Respondenci badania przeprowadzonego przez Kantar Polska podają swoim kotom przeważnie karmę marek Whiskas i Kitekat. Takich odpowiedzi udzielało odpowiednio 30,8% oraz 26,1% ankietowanych. Lubianą marką jest też Feliks – swoje koty karmi nią ok. 16,8% badanych. Często w odpowiedziach respondenci wymieniali też produkty: Sheba, Gourmet Gold, Gourmet Perle, Perfect Fit, Darling oraz Rafi.

Perspektywiczny rynek

Zwierzęta w domu, traktowane jak członkowie rodzin nikogo już nie dziwią. Co więcej, coraz częściej ich obecność w gospodarstwach domowych staje się to standardem. Jak wynika z badania GfK Global – w około połowie wszystkich gospodarstw domowych w krajach rozwiniętych i rozwijających właściciele mają jakieś zwierzę. Wliczane są w to nie tylko koty czy psy, ale też rybki, ptaki, mniejsze ssaki, gryzonie czy gady. Takie tendencje mogą cieszyć producentów karmy i akcesoriów dla zwierząt.

Ciekawostką, która powinna zainteresować przede wszystkim właścicieli psów i kotów prowadzących jednocześnie własną działalność gospodarczą jest fakt, że wydatki na zwierzę można zaliczyć jako koszt prowadzenia firmy. Trzeba jednak spełnić określone warunki. Tak więc wydatki na psa rozliczymy jeśli będzie on miał służyć naszemu przedsiębiorstwu poprzez np. ochronę posesji. Ważnym aspektem jest to, by rasa zwierzęcia sugerowała taką możliwość. Wydatki na kota rozliczymy z kolei, jeśli udowodnimy, że zwierzę zwalcza gryzonie w magazynach bądź innych budynkach należących do firmy.

Urzędnicy nie powinni mieć w takich przypadkach nic przeciwko zaliczeniu do kosztów wyżywienia, opieki weterynaryjnej, szczepień czy szkoleń naszych zwierząt jako wspomnianych kosztów prowadzenia działalności. Jednak w sytuacji, gdy siedzibą firmy jest nasze własne mieszkanie, urzędnicy mogą mieć zastrzeżenia co do rozliczania kosztów na utrzymanie zwierzaka w nim przebywającego. Praktyka urzędów wskazuje, że w takich przypadkach działalność kota czy psa są traktowane jako „cele prywatne”.

Opieka nad zwierzakiem to ogromna satysfakcja, ale przede wszystkim bardzo duża odpowiedzialność. Dostarczanie właściwej karmy pupilom jest priorytetem dla wielu z nas. Warto więc zadbać o odpowiednio duży wybór karmy w sklepie, pamiętając o produktach premium czy przekąskach.

Joanna Kowalska
Redaktor



tagi: zwierzęta, produkty, żywność, rynek, sprzedaż,