Wiadomości

Polacy rezygnują z mięsa. Umacnia się wegetarianizm

Poniedziałek, 07 października 2019
Zgodnie z najnowszymi badaniami* rynek spożywczy i gastronomiczny zmienia się w zaskakującym tempie. Wegetarianizm i flexitarianizm umacniają swoją pozycję, a ludzi, którzy stosują te diety będzie tylko więcej. Najważniejszym motywem ograniczania konsumpcji mięsa jest wątpliwość co do jego jakości. Taki pogląd deklaruje 54% badanych. Świadomość polskich konsumentów jest na wysokim poziomie, a sprawdzanie składu produktu nikogo już nie dziwi.
- Konsumenci stawiają większe wyzwania, takie jak hodowla bez antybiotyków, czy chociażby producenci zapewniający dobrostan zwierząt. Ważne są również rozwiązania zapewniające ograniczenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze. – komentuje Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso).

Rosnąca świadomość konsumentów wymaga również transparentności firmy. Konsument musi wiedzieć nie tylko co kupuje, ale również w jaki sposób zostało to wyprodukowane. 

- Mówimy tutaj o produkcji „od pola do stołu”, rolnik nie może rozdzielać jakości „dla siebie” i „dla innych”. Ma wyprodukować dla wszystkich odbiorców wieprzowinę tak dobrej jakości, jak dla siebie. -  stwierdza dr hab. Martyna Batorska z SGGW. 

- Transparentność firmy i produkcji staje się coraz ważniejsza. Bardzo ważne jest, aby takie produkty certyfikować. Konsument musi mieć pewność jakiej jakości jest dany produkt, skąd pochodzi i jak został wyprodukowany. Jako pierwsi w Polsce prowadzimy produkcję z certyfikatem Zerowego Śladu Węglowego przyznanego przez niezależną organizację TÜV – uważa Grzegorz Brodziak, Dyrektor Zarządzający Goodvalley.

Skuteczne ograniczanie i neutralizowanie emisji dwutlenku węgla jest nowym trendem w hodowli zwierząt. Świadomość wpływu na środowisko w dobie kryzysu klimatycznego jest kluczowa, jeżeli rolnictwo ma być traktowane w kategoriach odpowiedzialnej i zrównoważonej produkcji.

- Produkcja energii w biogazowniach przy wykorzystaniu odchodów zwierzęcych i biomasy rolniczej w znacznym stopniu przyczynia się do ograniczenia ilości gazów cieplarnianych. Takie rozwiązanie pozwala również zasilić gospodarstwo w układzie zamkniętym, a nadwyżki energii można sprzedawać na zewnątrz. Wyzwania, które stoją przed producentami rolnymi, którzy zajmują się wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, związane są z niestabilnością systemu wsparcia dla tego sektora. Ten nowy kierunek w dalszym ciągu wymaga wsparcia i przewidywalnej polityki ze strony państwa. – ocenia Grzegorz Brodziak.

Zadaniem producentów mięsa jest pokazanie konsumentom, że możliwa jest produkcja mięsa w sposób neutralny dla klimatu, z zachowaniem standardów dobrostanu zwierząt, bez użycia antybiotyków – czyli w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.




*  https://www.rp.pl/Przemysl-spozywczy/310019879-Polacy-rezygnuja-z-miesa.html 



tagi: Związek Polskie Mięso , wegetarianizm , flexitarianizm , przemysł spożywczy , gastronomia , rynek mięsny , wędliny , konsument ,