Z rynku FMCG

Wakacyjne smaki Polaków - czyli co lubimy pić i jeść latem

Wtorek, 13 sierpnia 2019
Ziemniaki z kefirem, sałatki, makaron, kiełbasa i karkówka z grilla, lody, chipsy, owoce i czekolada, do tego woda mineralna, lemoniada, bądź mrożona kawa, piwo lub koktajl Mojito… Brzmi jak menu odczytywane przez obsługę w przyjemnym wakacyjnym barze? Ten smaczny zestaw to jednak nie menu, ale wakacyjna lista smaków Polaków, którą stworzyli członkowie największej społeczności skupionej wokół tematyki kulinariów w Polsce – Pyszności.pl. Ankieta przeprowadzona wśród ponad 4 tysięcy miłośników Pyszności prezentuje, w jakim kierunku podążają smaki Polaków w najgorętszych miesiącach w roku.
Organizm człowieka do poprawnego funkcjonowania potrzebuje każdego dnia określonej ilości płynów oraz pokarmów. To, jakie będą to pokarmy i napoje, zależy jednak od wielu czynników. Do jednych z najbardziej istotnych należą smak, czyli ochota na określone produkty oraz pora roku, która w znacznym stopniu determinuje nie tylko skład dziennego menu, ale przede wszystkim jego temperaturę i ilość. Nie dziwi zatem fakt, że zapytani o wakacyjne smaki, w ankiecie przeprowadzonej wśród członków społeczności Pyszności.pl, wymieniali produkty, potrawy i napoje, z których część nie jest tak popularna w innych porach roku, jak właśnie w wakacje.

Co jemy, gdy z nieba leje się żar? 

Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych fanów kulinariów, najbardziej popularnymi potrawami w gorących, wakacyjnych miesiącach, są: młode ziemniaki z kefirem (ponad 35%), sałatki (ponad 35%), makarony (niemal 29%), pizza (niespełna 22%), naleśniki na słodko (ponad 16%) oraz chłodnik (ponad 15%). Wśród mniej popularnych potraw wymieniane były również pierogi z owocami, racuchy czy gofry. To jednak właśnie młode ziemniaki były najczęściej wymieniane przez ankietowanych, choć w ich towarzystwie występowały również kefir, jajko sadzone, koperek oraz mizeria. Latem nie stronimy również od słodkich potraw. W okresie wakacyjnym, jak w żadnym innym, mamy dostęp do świeżych owoców, rosnących w naszej szerokości geograficznej, które często wykorzystywane są jako składnik do przygotowania posiłków, ale również traktowane są jako przekąska pomiędzy posiłkami.

1_2.jpg


Ankietowani, zapytani o najpopularniejsze wakacyjne przekąski, wymieniali najczęściej: lody (ponad 74% wskazań), owoce (ponad 56%), chipsy (ponad 22%) oraz czekoladę i batony (ponad 9%). Wśród innych łakoci, po które Polacy sięgają latem, znalazły się ciasteczka, paluszki lub krakersy, żelki, bakalie i cukierki.

2_1.jpg


Przyglądając się wakacyjnemu jedzeniu nie sposób pominąć dań z grilla. W ciepłych miesiącach rozpalenie grilla jest bowiem nie tylko popularnym sposobem na przyrządzanie potraw, ale także spędzania wspólnie wolnego czasu. Wśród ulubionych dań z rożna królują produkty mięsne. Na czele zestawienia znajduje się kiełbasa, którą z grilla spożywa prawie 39% ankietowanych. Za nią plasuje się karkówka (ponad 22%) i kurczak (niemal 17%). Wśród innych produktów znalazły się jeszcze chleb z masłem, ryby, ziemniaki i ser oraz kolejne mięsne produkty, np. kaszanka, boczek, szaszłyki oraz żeberka czy inne mięsa. Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, tylko trochę ponad 7% w grillowym menu Polaków stanowią warzywa.

3_1.jpg


By ugasić pragnienie

Wśród wakacyjnych napojów Polaków prym wiedzie woda mineralna (niemal 70%). Dalej uplasowały się: lemoniada (niemal 36%), mrożona kawa (ponad 30%), soki owocowe (niemal 28%), mrożona herbata (ponad 20%), napoje gazowane (niemal 20%) oraz smoothie (17%). Na kolejnych pozycjach znalazły się ziołowe herbaty, oranżada, tonik i piwo.

4_1.jpg


Zapytani o ulubione koktajle alkoholowe ankietowani aż w ponad 33% przypadków odpowiedzieli, że nie piją latem koktajli zawierających alkohol. W menu ulubionych wakacyjnych drinków pijącej je części Polaków znalazły się natomiast: Mojito (niemal 31%), whisky z colą (ponad 12%), Pinacolada (niespełna 6%), Aperol Spritz (ponad 5%), dżin z tonikiem (ponad 3,5%) oraz Tequila Sunrise (2,5%) i Cosmopolitan (niemal 2%).   

5.jpg


Z odpowiedzi udzielonych przez miłośników kulinariów skupionych w społeczności Pyszności.pl wynika, że okres wakacyjny to czas ciekawych smaków oraz delikatnej rozpusty. Podczas ciepłych miesięcy częściej przebywamy poza domem i pozwalamy sobie na chwile zapomnienia, jedząc potrawy i pijąc napoje, na które zwykle nie pozwalamy sobie każdego dnia. Mimo większego rozluźnienia w obszarze diety cieszy jednak fakt, że wśród ulubionych smaków Polaków w okresie wakacyjnym znajdują się jednak zdrowe produkty jak owoce, warzywa czy woda, która króluje na liście napojów – mówi Damian Defratyka, założyciel i prezes we killed tv, do której należy społeczność Pyszności.pl.   
     
Ankieta została przeprowadzona wśród społeczności Pyszności.pl w dniach 29.07-02.08.2019 roku. W ankiecie wzięło udział 4009 „food loversów” i członków społeczności Pyszności.pl.
Dowiedz się więcej: https://wekilledtv.pl/  


O Pyszności.pl
Pyszności to największa kulinarna społeczność w Polsce, na której każdego dnia publikowane są wyjątkowe wideo z przepisami przygotowywanymi przez kreatywnych kucharzy, które produkowane są w kuchennym studio nagraniowym we killed tv. Społeczność liczy już ponad 1,6 miliona „food lovers”, jednak dzięki ich lajkom i udostępnieniom filmy docierają miesięcznie do ponad 11 milionów osób w kraju. W skład Pyszności wchodzą jeszcze 4 kanały tematyczne: Pyszności Fit, Pyszności Junior, Słodkości oraz Partyshaker. Pyszności wydały już 3 książki z przepisami, z czego najnowsza „Wielka Księga Pyszności” już w pierwszym miesiącu stała się bestsellerem i nadal cieszy się ogromną popularnością. Potencjał społeczności dostrzegły już największe marki w Polsce, z którymi tworzone są niepowtarzalne kampanie branded content, pozytywnie odbierane przez odbiorców.
O we killedtv:
we killed tv to nowoczesna grupa mediowa, posiadająca kilkanaście tematycznych kanałów online, wokół których skupione są wielomilionowe społeczności. Umożliwia lokowanie produktów w treściach video i inne formy promocji marek, realizowane w sposób niedostępny dotychczas na rynku. Firma oferuje kompleksowe kampanie reklamowe i promocyjne, bazujące na branded content, obejmujące pomysł i kreację, produkcję (przede wszystkim contentu video) oraz ich kompleksową emisję we wszystkich swoich kanałach, takich jak: Pyszności, Popularne, 5 minut dla zdrowia, Partyshaker, Genialne, Nauka jest niesamowita, Kochamy Zwierzaki, Zdrowe Plecy, Fit, Junior, Słodkości, Cześć Piękna czy Mega Mama, które co miesiąc osiągają kilku- a nawet kilkunastomilionowe zasięgi organiczne. we killed tv to lider raportów Sotrendera w wielu kategoriach. Dowiedz się więcej: https://wekilledtv.pl/  


tagi: wakacyjne smaki Polaków , produkty , sprzedaż , konsument ,