Konkurs „Złoty Paragon - Nagroda Kupców Polskich” 2015 już w przygotowaniu! Wielka jubileuszowa gala 21 maja 2015!

Raporty

Niedziela, 12 listopada 2006

HURT & DETAL - Nr 7 (9) / 2006

Wypieki z proszku - rynek ciast w proszku i dodatków

Święta Bożego Narodzenia to najbardziej uroczyste święta w naszej tradycji. Ten okres dla każdej gospodyni jest też czasem najbardziej wytężonej pracy. Nauczyły się one jednak - tam, gdzie to możliwe - ułatwiać sobie życie. Coraz częściej konsumenci sięgają w trakcie przedświątecznych przygotowań nie tylko po dodatki do pieczenia, ale również po ciasta w proszku. Nie ma chyba świątecznego stołu, na którym nie pojawiłyby się ciasta i nie ma gospodyni, która nie będzie potrzebowała proszków do pieczenia, cukrów waniliowych i innych dodatków. Coraz chętniej "panie domu" sięgają także po nowości z segmentu ciast w proszku oraz gotowych dodatków do ciast. Dzięki nim stoły są suto i smacznie zastawione, a konsumenci w czasie świąt mają jeszcze siłę na cieszenie się wspólnym spędzaniem czasu z rodziną. W końcu po to są święta.

Convenience food

Jak zaznacza Sylwia Paszkowska, PR Manager Gellwe, w ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania tzw. żywnością wygodną (ang. convenience food), obejmującą produkty ułatwiające przyrządzanie posiłków oraz produkty gotowe do natychmiastowego spożycia lub wymagające krótkiej obróbki kulinarnej. Dlatego też rynek ciast w proszku przeżywa stały, dynamiczny wzrost. Związane jest to z utrwalaniem się zmiany modelu życia Polek i Polaków. Żyjemy coraz szybciej i brakuje nam czasu na przyrządzanie tradycyjnych posiłków. Mimo wymagającej poświęceń kariery zawodowej, nie chcemy jednak rezygnować z troski o rodzinę. A nic przecież nie buduje atmosfery domowej tak jak pachnące ciasto na stole.

Świąteczne promocje

Okres przedświąteczny jest sezonem, w którym wyraźnie widać „ruch” w segmencie ciast w proszku oraz dodatków do pieczenia. Każdy z graczy na rynku chce go wykorzystać jak najlepiej i dlatego producenci prześcigają się w promocjach i specjalnych ofertach.

Firma Gellwe przygotowała w tym roku zestawy produktów niezbędnych w kuchni z praktyczną puszką. Zestaw zawiera wszystkie potrzebne do pieczenia ciast składniki i aromaty. Dodatkowo w każdym zestawie jest upominek świąteczny, do wyboru trzy puszki: na mąkę, cukier lub ryż. „Są praktyczne, a przy tym ładne. Stanowić będą znakomitą ozdobę w każdej kuchni” – twierdzi Sylwia Paszkowska.

Aromaty i ciasta

Na zbliżający się okres Świąt Bożego Narodzenia, w segmencie przypraw i dodatków do ciast, Rieber Foods Polska wprowadził nowe, unikalne Aromaty Premium marki Delecta – informuje Bartek Jędrasiak, Product Manager w Rieber Foods Polska S.A. Jest to propozycja adresowana do wszystkich wymagających wielbicieli pachnących wypieków i oryginalnych deserów. Oprócz wyjątkowych, alkoholowych duo-smaków – Whisky Wiśnia, Likier Kokos oraz Likier Advocat, nowe aromaty wyróżniają się także kolorowymi buteleczkami, ułatwiającymi identyfikację na półce oraz posiadanym tylko przez Rieber Foods Polska - koreczkami z zabezpieczeniem, stanowiącymi gwarancję bezpieczeństwa produktu. Zapakowane w oryginalne, dwupłaszczyznowe displaye umożliwiające ustawienie kartonika na półce zarówno dłuższym, jak i krótszym bokiem, z pewnością będą wyróżniać się na półce.

Jak informuje Bartek Jędrasiak, rynek przypraw i dodatków do ciast cechuje się silną sezonowością. Wzrosty sprzedaży obserwujemy dwa razy do roku, w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy. Poza tymi okresami rynek jest stabilny. Firmy o najsilniejszej pozycji na rynku to Rieber Foods Polska, Dr Oetker oraz Gellwe.

Jeżeli chodzi o pieczenie, to na tle Europy Polacy są wciąż konserwatywnym narodem – podkreśla Bartek Jędrasiak. Silnie zakorzeniona tradycja pieczenia, szczególnie uwidacznia się w okresach świątecznych, gdy każda gospodyni chce sprawić radość swoim bliskim, własnoręcznie przyrządzonym, tradycyjnym ciastem. Cały rynek przypraw i dodatków do ciast jednak powoli zmienia się. Choć wciąż duże jest grono konsumentów przyrządzających wypieki w tradycyjny sposób, to jednak rośnie grupa poszukująca prostszego sposobu pieczenia, czyli produktów typu convenience.

W świetle powyższych informacji, można więc stwierdzić, że rynek produktów wymagających zaawansowanych umiejętności kulinarnych w przyszłości będzie powoli malał, rósł natomiast będzie rynek produktów convenience (czyli np. ciast w proszku), prostszych do przygotowania, nie wymagających zaawansowanych umiejętności kulinarnych.

Jak informuje Monika Rożnowska, Senior Product Manager w Rieber Foods Polska S.A. – Delecta ma bogaty asortyment ciast w proszku. W swojej ofercie posiadamy pierniki w dwóch rodzajach, ciasta z linii „Duża blacha”, różnego rodzaju serniki i ciasteczka. Nasza oferta jest na tyle atrakcyjna, że każdy konsument na pewno znajdzie to, czego poszukuje.

Produkty Delecty eksponowane są w okresie przedświątecznym w specjalny sposób. Staramy się rokrocznie umożliwić konsumentom odnalezienie naszych produktów, poprzez ich umieszczenie w specjalnie przygotowanych ekspozytorach świątecznych. Znajdują się tam nie tylko ciasta w proszku - dla tych bardziej wygodnych konsumentów, ale również przyprawy do pieczenia dla tych osób, które zdecydują się piec w sposób tradycyjny. Dla tych drugich są dostępne - proszki do pieczenia, cukier waniliowy, aromaty, kremy, polewy oraz cała gama budyni. Dostępne są również specjalne pakiety konsumenckie, czyli zestawy produktów z wartością dodaną dla naszego konsumenta, aby zainteresować go asortymentem Delecty. W okresie przedświątecznym organizujemy ponadto różnego rodzaju animacje z degustacjami, które przedstawiają jak łatwe w przyrządzeniu i pewne efektu finalnego są ciasta Delecty – dodaje Monika Rożnowska.

Tradycja i nowoczesność

Polska jest krajem z wyjątkowo silnie zakorzenioną tradycją pieczenia ciast. W maju 2006 w badaniu omnibusowym przeprowadzonym przez Gfk Polonia 76% badanych gospodyń domowych zadeklarowało przygotowywanie ciast według własnej receptury. Spośród wszystkich badanych kobiet 40% zadeklarowało pieczenie za pomocą ciast w proszku.

Jak widać grupa kobiet piekących tradycyjnie jest bardzo duża, podobnie jak rynek szeroko rozumianych dodatków do pieczenia – informuje Lidia Jarocka z firmy Dr. Oetker. Grupa użytkowniczek ciast jest z oczywistych względów (ciasta w proszku są bardziej nowoczesną kategorią) mniejsza. Jednak coraz częściej zdarza się, że ta sama gospodyni pewne ciasta piecze tradycyjnie, a inne za pomocą ciast w proszku. Jest to związane także z okolicznościami – jeśli jest mało czasu, lub umiejętności kulinarne gospodyni nie są największe, ciasto w proszku wydaje się doskonałym rozwiązaniem.
Ciastem, które jest chętnie przygotowywane przez tradycyjne gospodynie jest np. Sernik na zimno, Karpatka, czy Kopiec Kreta – wiele kobiet uważa, że ciasta te najlepiej wychodzą z gotowych mieszanek, a ich przyrządzenie w sposób tradycyjny jest dużo bardziej pracochłonne.

Ze względu na swój charakter obie te grupy produktów maja podobną sezonowość - najlepiej sprzedają się na święta. Można powiedzieć, że w wielu okolicznościach obie te kategorie uzupełniają się.

Aby ułatwić świąteczne przygotowania, Dr. Oetker już od listopada wprowadza do sprzedaży nową, limitowaną serię ciasteczek świątecznych: Pierniczki, Ciasteczka Maślane i Kokosanki w cenie ok. 5 zł już na półce w sklepie. Ich pieczenie i dekorowanie może stać się nie tylko doskonałą zabawą, ale też przedświąteczną tradycją w każdym domu – informuje Lidia Jarocka.

Rynek ciast w proszku jest rynkiem bardzo wrażliwie i dynamicznie reagującym na innowacje i aktywności producentów, okresowo wahającym się. Zmieniający się styl życia, pośpiech, brak czasu, wskazują na ogromne możliwości dalszego rozwoju rynku, podobnie jak dynamiczny wzrost spożycia innych produktów typu convenience (np. zupy w proszku). Wśród głównych zalet tych ciast, wymienianych przez konsumentki znajdują się: szybkość i łatwość wykonania, gwarancja udanego wypieku. Oznacza to, iż ciasta w proszku zaspokajają potrzeby, które z biegiem czasu będą się nasilać.

Należy jednak pamiętać, że tworzenie coraz bardziej nowoczesnych produktów nie może się odbywać kosztem ich jakości. Klienci cenią sobie możliwość szybkiego przygotowania ciasta, gwarancję udanych wypieków, jednak musi to iść w parze z ich doskonałym smakiem i niezawodnością – dodaje Lidia Jarocka z firmy Dr. Oetker.

tagi: ciasto w proszku, wypieki, gellwe, delecta, dr. oetker, hurt i detal, fischer,

Podpis lub email (podany podczas rejestracji):
Hasło: (jeśli nie podasz hasła, przy Twoim komentarzu pokaże się numer IP.)
Dodaj swój komentarz:
podaj wynik działania 6 + 8: