Wiadomości

Ajinomoto Poland podsumowuje 20 lat działalności w Polsce

Poniedziałek, 08 lipca 2019
Ajinomoto Poland Sp. z o.o. z okazji 20 lat obecności w Polsce podsumowuje rozwój biznesu i określa plany rozwojowe na przyszłość. Szczególnie intensywne dla rozwoju firmy były ostatnie cztery lata, kiedy to odnotowano wzrost przychodów netto ze sprzedaży z 68 mln zł do 103 mln zł. Na stabilny i konsekwentny rozwój przedsiębiorstwa wpłynęły atrakcyjne portfolio produktów oraz intensywne działania w kierunku rozwoju dystrybucji zarówno w Polsce, jak i innych krajach Europy.
Rok 1989 był w Polsce rokiem przełomu politycznego i społecznego. W naszym kraju zaszły fundamentalne zmiany, które przyniosły ze sobą m.in. większe otwarcie konsumentów na poszukiwanie produktów zagranicznych. Polacy zaczęli poznawać kuchnie z całego świata, coraz mocniej obecne od tego momentu nad Wisłą. Przełom gospodarczy przyniósł również zmianę przyzwyczajeń żywieniowych – konsumenci zaczęli poszukiwać produktów typu instant pozwalających zaoszczędzić czas i wysiłek związane z przygotowaniem posiłku. Zmiany rynkowe zauważył również japoński koncern Ajinomoto Co., Inc., podejmując w roku 1999 decyzję o wejściu na rozwijający się dynamicznie polski rynek, otwierając w Warszawie oddział i rozpoczynając dystrybucję zup z makaronem pod marką YumYum importowanych początkowo z Tajlandii. W 2003 roku Ajinomoto Poland Sp. z o.o. przejęła firmę SAMSMAK Foods Sp. z o.o. wraz z zakładem produkcyjnym w Małkini Górnej i od 2004 roku po połączeniu już jako jedna firma rozpoczęła lokalnie produkcję i dystrybucję zup instant z makaronem pod markami SAMSMAK i YumYum.

Japoński koncern zmodernizował zakład produkcyjny, zwiększył produkcję i zatrudnienie.
Firma Ajinomoto Poland Sp. z o.o. dostosowała ofertę produktową do potrzeb rynku.

Dwie dekady obecności Ajinomoto w Polsce to inwestycje, zmiana asortymentu produktowego oraz wzrost zatrudnienia w fabryce w Małkini Górnej do ponad 300 osób. Nastąpił wzrost potencjału produkcji. W roku 2016 uruchomiono zaprojektowaną w Japonii nowoczesną linię do produkcji zup instant z makaronem w kubkach.

Zmiana przyzwyczajeń żywieniowych i trybu życia mieszkańców Polski i Europy wpłynęły także na strategię rozwoju Ajinomoto Poland Sp. z o.o. W roku 2016 spółka postanowiła wzmocnić pozycję rynkową własnych marek, takich jak OYAKATA, SAMSMAK czy YumYum. Wcześniej koncentrowała się na produkcji marek swoich klientów głównie kluczowych polskich sieci handlowych, ale też klientów zagranicznych. Udział rynkowy w Polsce własnych marek Ajinomoto Poland to 4 proc.1
Ajinomoto Poland Sp. z o.o. koncentruje inwestycje marketingowe oraz środki finansowe w rozwój dystrybucji produktów OYAKATA – są to oryginalne japońskie koncepty dań i zup instant z makaronem. Wprowadzenie odnowionej marki OYAKATA w 2016 roku oraz rozpoczęcie intensywnych działań marketingowych, przełożyło się na wzrost świadomości marki z 6 proc.2 do 12 proc.3 W ciągu ostatnich dwóch lat firma Ajinomoto Poland Sp. z o.o. zwiększyła udział w polskim i europejskim rynku. W Polsce udział marki OYAKATA wzrósł o 1 proc. wartościowo rok do roku (2018 vs. 2017, Nielsen).

Ekspansja marki OYAKATA miała też miejsce na rynkach innych krajów Europy. Produkty z tej linii mają duży potencjał rozwojowy. Jeszcze dwa lata temu dania i zupy z makaronem OYAKATA dostępne były w 7 krajach (Polska, Francja, Belgia, Hiszpania, Włochy, Niemcy, UK), a obecnie w 2019 roku można je kupić w  17 (Polska, Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy, UK, Szwajcaria, Węgry, Czechy, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwecja, Finlandia, Dania, Chorwacja, Gruzja).

Ajinomoto Poland Sp. z o.o. planuje dalsze nakłady inwestycyjne i rozbudowę parku maszynowego w zakładzie produkcyjnym oraz poprawę infrastruktury, która dodatkowo zwiększy efektywność produkcji. Firma   wzmacnia specjalizację w zakresie dań i zup na bazie przypraw płynnych oraz planuje wprowadzać kolejne innowacyjne produkty i rozwiązania dotyczące ich oryginalnego przygotowania. Zamierza też dalej inspirować konsumentów kuchnią japońską. Ajinomoto Poland Sp. z o.o. korzysta z know-how grupy Ajinomoto i dotyczy to zarówno innowacyjnych technologii produkcji, jak i wprowadzania na rynek UE produktów wytwarzanych w innych oddziałach koncernu. Nie wyklucza również kolejnych akwizycji firm z sektora FMCG.

Polacy pokochali kuchnię azjatycką4

Wchodząc w kolejną dekadę swojej działalności w Polsce, Ajinomoto Poland Sp. z o.o. stara się jeszcze bardziej poznać potrzeby i oczekiwania polskich konsumentów. W tym celu prowadzi szereg badań i testów konsumenckich, które potwierdzają wzrost zainteresowania produktami kuchni świata, w tym ofertą zup i dań gotowych.

Z kuchni zagranicznych Polacy najbardziej lubią potrawy kuchni włoskiej. Wskazują na to badania konsumenckie. Te same badania pokazują jednak również, że znacząco wzrosła liczba miłośników kuchni orientalnej. Jeszcze dwa lata temu co czwarty Polak (25%) deklarował, że lubi kuchnię orientalną. Dziś odsetek ten wynosi już 70% ankietowanych. Z tej grupy badanych, aż 60% wskazało na kuchnię japońską jako tę, którą preferuje najbardziej.  

Z przeprowadzonych w czerwcu br. badań instytutu SW Research wynika, że produkty OYAKATA kupuje kilka razy w miesiącu już co czwarty Polak. Połowa z ankietowanych osób spożywa produkty tej marki na lunch, a co trzecia na kolację lub jako przekąskę.

Jak Japonia to sushi i wasabi

Badanie konsumenckie wykazało także, że pierwsze skojarzenie z kuchnią japońską to „duże spożycie ryb” (55 proc.). Kuchnia japońska dla niemal połowy badanych to kuchnia zdrowa oraz zawierająca dużo warzyw (41 proc.). Więcej niż co trzeci ankietowany zwraca uwagę na używanie w niej dużo produktów świeżych, jej wpływ na długowieczność oraz na zastosowanie w niej sosu sojowego.

Potrawą, która zdecydowanie kojarzy się z kuchnią japońską, jest sushi (79 proc.). Prawie połowa badanych wskazuje również na zieloną herbatę (matchę, sencha). Co trzeci ankietowany zna i kojarzy z kuchnią japońską zupę miso (35 proc.). Niemal 30 proc. kojarzy tempurę (owoce morza lub warzywa w panierce i smażone na oleju), a co czwarty zna takie potrawy jak kurczak/łosoś teriyaki, zupa ramen lub pierogi gyoza.

Odpowiedzi ankietowanych wykazały także, że kuchnię japońską zwykle jemy na mieście. Najczęściej respondenci jedzą potrawy kuchni japońskiej w restauracjach (71 proc.). Prawie 30 proc. kupuje gotowe dania w sklepie, a co czwarty zamawia dania japońskie z dostawą do domu. Co piąty ankietowany jadł dania kuchni japońskiej u znajomych lub też przygotowuje je samodzielnie w domu.

Najczęściej przygotowywanym w domu daniem japońskim jest sushi (52 proc.). 26 proc. badanych, którzy przygotowują sushi, robi to co najmniej kilka razy w miesiącu. Inne często serwowane dania to zielona herbata (35 proc.), ramen (35 proc.) oraz kurczak lub łosoś teriyaki (28 proc.). 30 proc. badanych przygotowuje zupy ramen co najmniej klika razy w miesiącu.

Najbardziej popularne przyprawy kuchni japońskiej deklarowane przez respondentów to wasabi (44 proc.), sos sojowy (40 proc.) i sake (40 proc.).

- Zwyczaje żywieniowe i preferencje smakowe Polaków zmieniają się. Potwierdzają to przeprowadzone na nasze zlecenie przez firmę SW Research badania, z których wynika, że coraz większą popularnością cieszą się tu smaki orientalne – w tym oczywiście japońskie. Badanie odzwierciedla także duże zainteresowanie żywnością street food. Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie i jedzą poza domem. Rośnie też zainteresowanie kosztowaniem niecodziennych smaków oraz odkrywaniem różnorodnych kuchni, w tym japońskiej. Stąd popularność restauracji serwujących ramen czy sushi barów. Odpowiedzią na te potrzeby są zupy i dania japońskie OYAKATA – komentuje wyniki badań Prezes Ajinomoto Poland Sp. z o.o. Toshiro Tsuboi.

Biznes odpowiedzialny społecznie

Ajinomoto Co., Inc. wraz z partnerami chce budować wartość dodaną ze swojej działalności, prowadząc globalny program oparty na społecznej odpowiedzialności i wsparciu środowiska naturalnego, wg programu ASV (Ajinomoto Shared Value). Idea ta jest realizowana we wszystkich aspektach działalności firmy. Przejawem wprowadzenia jej w życie jest m.in. projekt mający na celu poprawę sytuacji żywieniowej w Ghanie, wdrożenie programu żywieniowego w szkołach w Wietnamie itp.

Ajinomoto Co., Inc. jest złotym partnerem letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich, które odbędą się w Tokio w 2020 roku. Firma wspiera olimpijczyków poprzez wdrożenie specjalnego programu żywieniowego dla sportowców, opartego na diecie bogatej w aminokwasy. Szczegóły pod linkiem: https://tokyo2020.org/en/news/sponsor/20180814-01.html

Ponadto firma Ajinomoto Co., Inc. przyczynia się do realizacji inicjatyw w kierunku zrównoważonego środowiska, podejmując liczne działania proekologiczne, w tym mające na celu redukcję emisji CO2.




1  Dane firma badawcza Nielsen, wrzesień 2018 r.
2  Źródło: badania Omnibus, GfK, wrzesień 2017 r.
3  Źródło: badania CAWI SW Research, czerwiec 2019 r.
4  Badanie „Kuchnia japońska w Polsce”, SW Research na zlecenie Ajinomoto Poland, 24 czerwca 2019 r.




tagi: Ajinomoto Poland , produkty , dystrybucja , sprzedaż ,