Drogeria

Odpowiedzialna rola silnego lidera

Piątek, 29 marca 2019 Autor: Tomasz Pańczyk,
O tym jak sprostać wymaganiom klienta na trudnym i konkurencyjnym rynku rozmawiamy z Aleksandrą Gawlas-Wilińską, Dyrektor Marketingu w dziale Laundry & Home Care w firmie Henkel Polska.
Z początkiem roku objęła Pani stanowisko dyrektor marketingu w dziale Laundry & Home Care w polskim oddziale firmy Henkel. Jakie cele postawiła Pani przed sobą na najbliższy rok?

Głównym celem dla mnie i mojego zespołu w 2019 roku będzie wzmocnienie pozycji lidera na rynku kategorii, w których jesteśmy obecni. Polski rynek FMCG jest bardzo konkurencyjny, więc dalsze wzrosty udziałów rynkowych wymagają wielu naszych wysiłków.

Chcemy umacniać naszą pozycję poprzez wprowadzanie atrakcyjnych nowości, dobranych do gustów polskiego konsumenta, wzmocnienie inwestycji mediowych (zwłaszcza z większą uwagą na działalność w internecie) oraz efektywniejsze dotarcie do naszej grupy docelowej.

Bardzo istotnym dla nas celem jest również dalszy rozwój wartości kategorii – zwłaszcza tabletek i żeli do zmywarek, żeli i płynów do prania oraz płukania.

Konsument z roku na rok staje się coraz bardziej wymagający zarówno pod względem samego produktu, jak i komunikacji. Jaką strategię przyjmie Pani w tym zakresie?

Po pierwsze wysoka jakość naszych produktów jest dla nas najwyższym priorytetem. Niezależnie od nacisków rynkowych na ceny wyznajemy zasadę, że wysoka jakość jest głównym elementem wyróżniającym naszą ofertę. Pozostajemy wierni tej zasadzie. Po drugie badamy na bieżąco zmieniające się gusta klientów w Polsce i dostosowujemy do nich nasze portfolio. Wierzymy, że dzięki bardzo rozbudowanym testom i analizom jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających konsumentów.

Jeżeli chodzi o komunikację to wraz ze zmianą sposobu konsumpcji mediów w Polsce aktualizujemy nasze mediaplany. W ostatnich latach, wraz z coraz większą rolą internetu, zwiększamy nasz udział w mediach digitalowych. Rozwijamy specjalne formaty reklam do internetu szeroko wykorzystując media społecznościowe czy współpracę z influencerami. Dzięki temu efektywniej docieramy z naszą komunikacją do grup docelowych.

Czy możemy liczyć na kolejne nowości w portfolio Henkel Polska (L&HC)?

Oczywiście! W tym roku w portfolio firmy pojawi się kilka nowości, które wpisują się w najnowsze trendy oraz są dopasowane do nawyków polskich konsumentów. Mogę zdradzić, że w segmencie środków piorących wprowadzimy nowe produkty we wszystkich głównych kategoriach: proszkach, żelach i kapsułkach. Planujemy między innymi odświeżenie linii produktowych Persila oraz naszej rodzimej marki E. W kategorii płynów do prania zaskoczymy konsumentów nowymi, ciekawymi zapachami. Ponadto do naszego portfolio produktów do zmywarek dołączą nowości o wzmocnionej recepturze. Pierwszą z nich, wprowadzoną do sprzedaży na początku roku, jest nowa linia marki Somat All in One Extra. O kolejnych nowościach będzie głośno już niedługo!

Jak wygląda polski rynek środków do prania i czystości. Jaki udział rynkowy mają poszczególne marki?

Polski rynek środków do prania jest bardzo konkurencyjny. Chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, trzeba oferować produkty wysokiej jakości w przystępnej cenie. Dlatego Henkel nieustannie poszerza swoją ofertę o nowe produkty spełniające oczekiwania wymagającego polskiego konsumenta. Dzięki temu jesteśmy liderem na rynku środków piorących i czystości zdefiniowanym przez kategorie, w których występują nasze marki, czyli środki do prania i płukania, środki do toalet, środki do zmywania, chusteczki przechwytujące kolory oraz środki do mycia okien. W tak zdefiniowanym rynku udział wartościowy produktów Henkla wyniósł w ubiegłym roku 29,4%.

Sztandarowymi markami firmy Henkel, które od dawna utrzymują silną pozycję lidera na rynku, są Persil oraz Bref. Ten ostatni odpowiada za połowę wartości sprzedanych zawieszek do toalet w Polsce.

Innowacyjność stała się w branży FMCG bardzo ważnym aspektem rozwoju biznesu. W jaki sposób produkty Laundry & Home Care wpisują się w ten trend?

W naszym rozumieniu innowacyjność produktów z segmentu Laundry&Home Care może przejawiać się na wielu różnych obszarach i wiązać się z różnymi fazami cyklu życia produktów: od opracowywania nowoczesnych formuł, poprzez proces produkcyjny i użytkowanie a na utylizacji kończąc. Henkel prowadzi stały monitoring i wprowadza innowacje na każdym z tych etapów w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, co sprawia, że nasze produkty są nie tylko coraz bardziej skuteczne, ale także przyjazne środowisku.

Dobrym przykładem są tu produkty marki Persil. Z biegiem lat mają one coraz bardziej skoncentrowaną formułę, co ma szereg pozytywnych skutków, także w odniesieniu do kwestii opakowań. Ostatnio dzięki nowo wprowadzonym butelkom płynów do prania Persil, firmie udało się zmniejszyć o 3 500 ton ilość plastiku używanego corocznie do ich produkcji. Dodatkowo nowe butelki są w 100% zdatne do recyklingu.

W parze z innowacjami na rzecz środowiska wprowadzamy ulepszenia, które z pewnością zostaną docenione przez każdego, nawet najbardziej wymagającego polskiego konsumenta: nasze produkty są np. skuteczne w coraz niższych temperaturach i coraz krótszych cyklach. Dotyczy to nie tylko środków do prania, ale też do zmywarek – przykładem produktu o tak wysokiej skuteczności jest najnowsza linia Somat All in One Extra.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny



tagi: Aleksandra Gawlas-Wilińska , wymagania klienta , rynek , drogeria , konsument , handel ,