Z rynku FMCG

Rola biznesu w zapewnieniu ryb dla przyszłych pokoleń

Środa, 06 marca 2019
Przełowienie zagraża stabilności populacji ryb i może pozbawić środków do życia 800 milionów ludzi zależnych od rybołówstwa – alarmuje Fundacja WWF Polska. Zrównoważone rybołówstwo może okazać się rozwiązaniem tego globalnego problemu środowiskowego, o ile zabiegać o nie będą wszystkie zainteresowane strony.
Potrzeba działania na rzecz ochrony zasobów ryb morskich sprawiła, że Fundacja WWF Polska przyłączyła się do międzynarodowego projektu Fish Forward - Odpowiedzialna konsumpcja ryb i owoców morza dla dobra ludzi, oceanów i klimatu.1 W ramach inicjatywy WWF planuje zawierać partnerstwa z przedsiębiorcami świadomymi problemów trapiących morza i oceany oraz pragnącymi wspólnie dokonać zmiany w kierunku zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej oferty produktów rybnych.

Obecnie ponad 90%2 zbadanych stad ryb na świecie jest przełowionych lub poławianych na najwyższym możliwym poziomie. Nielegalne połowy, które są na szóstym miejscu najczęstszych przestępstw na świecie jeszcze bardziej pogłębiają problem przełowienia – ich roczna wartość szacowana jest na kwotę ponad 35 mld USD.3 Nadmierne połowy są tym bardziej alarmujące w czasach postępującej zmiany klimatu. Przewiduje się, że zmiana klimatu przyczyni się do zmiany produktywności oceanów i doprowadzi do zmniejszenia liczebności stad w obszarach globalnego południa.

„Aby zachować zasoby mórz i oceanów, niezbędne jest przejście na zrównoważone rybołówstwo. Europa jest największym importerem morskiej żywności na świecie5, dlatego my – jej mieszkańcy, jesteśmy siłą napędową przyszłych zmian. Dokonując zakupu produktów rybnych i owoców morza decydujemy o przyszłości ludzi, oceanów i otaczającego nas świata.” – mówi Anna Sosnowska – Specjalistka WWF Polska, koordynatorka projektu Fish Forward w Polsce. „W aspekcie ekonomii, ocean byłby siódmą co do wielkości gospodarką świata. Zrównoważone wykorzystywanie jego cennych zasobów jest wstępnym warunkiem ochrony i tworzenia odpowiedzialnych miejsc pracy i firm” - dodaje Axel Hein, Ekspert ds. Ochrony Ekosystemów Morskich, WWF Austria.4

Wraz ze wzrostem populacji świata globalne zapotrzebowanie na ryby i owoce morza nadal rośnie. Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) szacuje, że aby sprostać ciągłemu wzrostowi popytu będziemy potrzebować dodatkowych 45 milionów ton ryb i owoców morza do 2030 roku. Sprostanie takiemu zapotrzebowaniu na zdrowe źródło białka będzie miało poważne konsekwencje środowiskowe i społeczne, chyba że zaczniemy działać na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rybołówstwa. Jednak już dzisiaj gatunki takie jak tuńczyk błękitnopłetwy czy węgorz europejski są zagrożone wyginięciem.

Zrównoważone połowy można określić jako połowy odpowiednich gatunków ryb i innych organizmów morskich na dopuszczalnym poziomie, przy respektowaniu oficjalnego doradztwa naukowego. Istotne jest również respektowanie obowiązującego prawa oraz stosowanie zrównoważonych technik połowowych, które mają na celu ograniczenie negatywnego skutku prowadzonej działalności połowowej na środowisko morskie, w tym ograniczenie tzw. przyłowu (przypadkowego połowu zwierząt morskich) i zredukowanie oddziaływania na dno morskie i niszczenia morskich siedlisk przydennych.

WWF współpracuje z firmami i ich dostawcami w przemyśle rybnym, aby zmienić ich praktykę biznesową na mniej obciążającą dla środowiska przyrodniczego. Zmiana powinna dotyczyć wszystkich praktyk, takich jak na przykład: to w jaki sposób są wytwarzane produkty morskie, przetwarzane, konsumowane i finansowane na całym świecie w odniesieniu do zmniejszenia ich wpływu na środowisko i społeczeństwo.

W wizji WWF przyszłość rybołówstwa i akwakultury rozwijałaby się w zrównoważony sposób, w zdrowych ekosystemach, przynosząc korzyści ludziom i firmom, które są zależne od ekosystemów morskich. “Uważamy, że zaangażowanie firm jest niezwykle pomocne i niezbędne, by osiągnąć tę wizję. Sektor prywatny, a zwłaszcza sprzedawcy, importerzy i eksporterzy, a także producenci powinni rozpocząć od wprowadzenia zrównoważonego portfolio produktów i dywersyfikacji produktów morskich promując takie produkty morskie, których pozyskiwanie nie obciąża środowiska ekosystemów morskich i oceanicznych oraz nie zagraża różnorodności biologicznej. Drugi krok stanowi wdrożenie standardów pracy z dostawcami w celu mitygacji ryzyk takich jak np. nielegalne połowy, łamanie praw człowieka. Trzecim i kluczowym zadaniem biznesu jest edukacja i zwiększanie świadomości klientów służące kształtowaniu nowych nawyków i postaw konsumenckich i tzw. zrównoważonego koszyka dóbr.” - mówi Barbara Dąbek - Liderka WWF ds. Partnerstw Strategicznych.

WWF współpracuje i zaprasza do współpracy firmy, które są skłonne do progresywnych rozwiązań i do poprawy sposobów pozyskiwania lub hodowli ryb i owoców morza. “Naszym długoterminowym celem jest zapewnienie przejścia na zrównoważoną produkcję i konsumpcję w całym sektorze rybołówstwa.” - dodaje Barbara Dąbek.

Jednocześnie WWF Polska organizuje kampanie mające na celu zwiększenie świadomości konsumenckiej na temat zrównoważonej konsumpcji ryb i owoców morza. Jedno z narzędzi, które powstało w tym celu to Poradnik Rybny WWF: Jaka ryba na obiad?, w którym znajdują się wytyczne, jakie ryby należy wybierać, a których unikać, aby był to wybór w jak największym stopniu przyjazny środowisku morskiemu. Wyedukowani konsumenci będą więc poszukiwać na półkach sklepowych produktów rybnych pochodzących ze zrównoważonych połowów.

Jest wiele korzyści płynących z zaangażowania firm w przyjazne środowisku rybołówstwo. Badania wskazują, że inwestowanie w działalności przyjazne środowisku mogą zmniejszyć koszty o 50%.6 Tym samym, zyski nie są więc tylko środowiskowe, ale także biznesowe. Firmy angażujące się w zrównoważony rozwój zmniejszają ryzyko związane z problemami reputacji, wahaniami cen, niestabilnością finansową, naruszeniem praw człowieka, konfliktami społecznymi i zmianą klimatu.
Konsumenci coraz bardziej domagają się środowiskowej i społecznej odpowiedzialności za produkty, które kupują. Badania odpowiedzialności konsumenckiej pokazują, że około 90% amerykańskich konsumentów zmieniłoby firmę lub markę na taką, która wspiera ‘dobrą sprawę’, jeśli cena i jakość byłyby zbliżone.7 Podobny procent dotyczył zbojkotowania firmy, o której dowiedzieliby się, że stosuje złe praktyki, niekorzystne dla środowiska lub społeczeństwa.

“Wierzymy, że większość firm jest otwarta na ryby i owoce morza pochodzące ze zrównoważonych połowów, i chciałaby odpowiednio pozyskiwać swoje produkty, w trosce o środowisko, gatunki, ludzi zależnych od rybołówstwa i naszą wspólną przyszłość.” - dodaje Anna Sosnowska.

POMÓŻ NAM ZMIENIĆ ŚWIAT. CHROŃ MORZA I OCEANY - KUPUJ ODPOWIEDZIALNIE Z PORADNIKIEM RYBNYM WWF – wejdź na http://ryby.wwf.pl





1  Strona internetowa projektu Fish Forward: https://www.fishforward.eu/pl
2  FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations). The State of World Fisheries and Aquaculture 2016. Rome. Page 5. http://www.fao.org/fishery/sofia/en
3  Global Financial Integrity. 2017. Transnational Crime and the Developing World. http://www.gfintegrity.org/report/transnational-crime-and-the-developing-world/
4  http://report.ipcc.ch/sr15/pdf/sr15_spm_final.pdf
5  EUMOFA (European Market Observatory for Fisheries and Aquaculture Products). The EU Fish Market. 2014 Edition. Page 1.

6  Deloitte Development LLC 2012. Selected Sustainable Value Chain Research Findings.
7  Cone Communications Echo 2013. Global CSR Study. 37 pp.

tagi: ryby , Fundacja WWF Polska ,