Kategorie produktów

Na zdrowie – dla psa i kota

Czwartek, 14 lutego 2019 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 02/156. Luty 2019
Na co zwrócić uwagę wybierając produkty dla zwierząt domowych? Zarówno pies, jak i kot potrzebują dopasowanych do swoich potrzeb produktów. Pamiętajmy – zdrowy pupil to szczęśliwy pupil!
Karma dla zwierząt powinna być przede wszystkim zbilansowana, co oznacza jej kompletność pod względem składu. Dobrze dobrana karma dla zwierząt domowych powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki, pierwiastki, witaminy potrzebne do zdrowego życia, prawidłowego funkcjonowania oraz prawidłowego wzrostu biorąc pod uwagę dzienne zapotrzebowanie zwierząt. Dodatkowo karma powinna być dostosowana do danej konkretnej grupy zwierząt, uwzględniając wiek, stan fizjologiczny oraz aktywność fizyczną pupila.

Psie smakołyki

Na rynku dostępnych jest wiele wariantów żywności dla psa a ich wybór nie jest łatwy. Karma sucha to najpopularniejsza żywności dla pupila. Jest zarówno wygodna jak i ekonomiczna. W karmie tej kryje się skondensowany pokarm z niewielką zawartością wody. Jest ona bardziej treściwa i kaloryczna niż inne karmy. Zazwyczaj około 100 gramów karmy suchej odpowiada wartości odżywczej zawartej w około 300-400 gramach karmy mokrej. Dodatkowo ma ona pozytywny wpływ na uzębienie pupila ponieważ ściera kamień nazębny.

Karma mokra dzięki dużej zawartości wody pozytywnie wpływa na układ trawienny i moczowy psa. Jest też bardziej preferowana przez pupila ze względu na swój zapach i apetyczny smak. W przypadku tego rodzaju karmy należy zwrócić szczególną uwagę na jej skład. Najtańsze saszetki i puszki mogą zawierać niewielkie ilości mięsa oraz dużą ilość składników zagęszczających i zastępujących mięso, np. zboża, włókna sojowe. Co prawda nie są one szkodliwe ale posiadają mniejszą wartość odżywczą.

Wybór nie jest łatwy, w związku z tym wiele właścicieli czworonogów stosuje mieszany system żywienia. Podawanie jednego typu karmy i uzupełnianie jej przekąskami z drugiego rodzaju gwarantuje dostarczenie pupilowi odpowiednich wartości żywieniowych.

Kocie menu

W przypadku mruczków sytuacja wygląda bardzo podobnie. Podstawowy podział karm na rynku to właśnie karmy suche oraz mokre. Karmy suche zawierają mniej sztucznych składników a dzięki procesowi suszenia składniki odżywcze w nich zawarte mogą wytrzymać dłuższy czas bez zepsucia i utraty swojej wartości. Ten rodzaj karmy wpływa też pozytywnie na higienę jamy ustnej kota ścierając kamień nazębny.

Karma mokra bardziej nawadnia organizm. Jest ona też mniej kaloryczna dlatego też jest bezpieczna do podawania kotom mającym tendencję do tycia. Jej intensywny zapach wpływa na chętne spożycie porcji.

Koty potrzebują jak najwięcej białka zwierzęcego do prawidłowego funkcjonowania. Gotowe karmy są komponowane według zaleceń specjalistów badających potrzeby organizmu kota. Dzięki temu wiemy, że karma zapewni naszemu czworonogowi wszystko, co niezbędne. Mimo, że wysokiej jakości karma jest droższa, to jest to wydatek, który na pewno będzie procentował, może pomóc w zwalczaniu problemów związanych z matową sierścią, „zakłaczaniem” przewodu pokarmowego, nadwagą lub schorzeniami pęcherza moczowego.

Wiele weterynarzy twierdzi, że najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie karmienia mieszanego. Dzięki wymiennemu stosowaniu karmy suchej i mokrej dostarczamy kotom wszelkich niezbędnych składników odżywczych i korzystamy z zalet obu typów karm.

Karmy na paragonach

Według danych CMR w pierwszym półroczu zeszłego roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży miała karma mokra dla psów oraz karma mokra dla kotów. „Jednak biorąc pod uwagę wolumen sprzedaży to zdecydowanym liderem była karma mokra dla psów. Klienci na półkach mogli znaleźć średnio około 18 wariantów karm dla psów i kotów. Ponad 7 wariantów stanowiły karmy mokre dla kotów, a ponad 6 karmy mokre dla psów” – informuje Daniel Antonik z CMR.

Według zestawienia CMR, wśród marek najważniejsze były marki Marsa. Pedigree, Kitekat, Chappi oraz Whiskas w pierwszym półroczu 2018 r. miały odpowiednio 14%, 13%, 12% oraz 10% udziałów wartościowych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Rafi producenta Dolina Noteci, Purina Felix, Purina Gourmet i Purina Friskies od Nestlé, Pupil i Teo od Pupil Foods oraz Roxi produkowany przez Kares.

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgali po opakowania o gramaturze 100 gram. Znajdowały się one na co czwartym paragonie z karmami dla zwierząt. W sklepach małoformatowych często wybierane były również karmy o gramaturze 400 g, 415 g i 500 g.

Już ponad połowa Polaków ma w domu jakieś zwierzę. Najwięcej z nich posiada psy, na drugim miejscu są koty. A co najważniejsze z roku na rok przybywa coraz więcej właścicieli zwierząt domowych. Oznacza to, że rynek będzie wciąż rósł a kategoria staje się niezbędna w każdym sklepie.

Monika Kociubińska
Redaktor



tagi: zwierzęta, pies, kot, dieta, zdrowie,