Kategorie produktów

Mrożona żywność

Czwartek, 14 lutego 2019 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 02/156. Luty 2019
Rynek żywności mrożonej odnotowuje w ostatnim czasie wyraźne wzrosty. Mrożonki zajmują coraz większe znaczenie w diecie Polaków. Jednak nie w każdym formacie sprzedaży jest to odczuwalne. Głównie ze względu na wzrost zakupów online jak i większe zainteresowanie tą kategorią w sklepach większego formatu.
Mrożenie jest jedną z najlepszych metod utrwalania żywności. Po pierwsze żywność utrwalana w ten sposób zachowuje wysoką zawartość wartości odżywczych w porównaniu do innych metod, po drugie jest to szybka i wygodna forma. Mrożonki zyskują na popularności również dzięki zmianie nawyków żywieniowych Polaków, którzy przywiązują coraz większą wagę do zdrowego stylu odżywiania się.

Zdrowsza alternatywa

Mrożenie jest naturalnym sposobem utrwalania żywności. W związku z tym są idealnym uzupełnieniem diety w okresie jesienno-zimowym, kiedy brakuje sezonowych produktów.

Produkty mrożone zajmują coraz większe znaczenie w diecie Polaków, szczególnie w odniesieniu do dużych aglomeracji miejskich. Brak środków konserwujących, łatwość i szybkość przygotowania posiłku powoduje, że są chętnie wybierane. Spożycie mrożonych produktów w Polsce jest zdecydowanie niższe niż w krajach bardziej rozwiniętych niż Polska, jednak sukcesywnie wzrasta. Jednakże Polska jest bardzo liczącym się producentem owoców i warzyw mrożonych i jest to trend wzrostowy.

Znaczne wzrosty

Rocznie Polacy kupują 92 mln kg żywności mrożonej, przeznaczając ok. 770 mln zł na ten cel. W końcu już ok. 70% gospodarstw domowych korzysta z mrożonych warzyw przygotowując posiłki.

Według danych Nielsen, tylko w ciągu ostatniego roku rynek mrożonek powiększył się o 5,8% pod względem wolumenu oraz o 7,4% wartościowo. Co ważne, ten pozytywny trend dotyczy wszystkich rodzajów mrożonek, począwszy od warzyw na patelnię i mieszanek warzywnych, a skończywszy na niszy, jaką są mrożone owoce.

Ryby tylko wysokiej jakości

Kategorią znajdującą się w sklepowych zamrażarkach są ryby. Marka Frosta przeprowadziła badanie* mające na celu zbadanie preferencji zakupowych Polaków dotyczących właśnie ryb mrożonych. Jak wynika z badania najważniejszą cechą braną pod uwagę przy zakupie ryb mrożonych (filetów bez panierki i dodatków) jest jakość. Tą odpowiedź jako najważniejszą cechę wskazało 32% badanych, jako ważną 59%. Na kolejnym miejscu znalazła się mała ilość glazury czy lodu na rybie. Na trzecim miejscu znalazła się odpowiedź dotycząca ceny za kilogram produktu. Nietrudno jest się domyślić, że najczęściej wymienianym dniem dokonywania zakupów ryb mrożonych jest piątek, tak odpowiedziało 32% badanych. Konsumenci najczęściej wkładają do koszyków opakowania rodzinne, dla 3-4 osób. Respondenci odpowiadali również na pytanie dotyczące argumentów stojących za planowaniem w diecie dań z ryb. 82% wskazało na odpowiedź „przygotowuję dania z ryb, bo są zdrowe i należy je jeść”, 71% „ryby mają więcej wartości odżywczych niż mięso z kolei 68% wskazało na odpowiedź „kupuję ryby mrożone, bo są łatwiej dostępne niż świeże”.

Żywność mrożona w sklepach

Według danych CMR, żywność mrożona w badanych sklepach małoformatowych do 300 mkw. nie odnotowuje wzrostów sprzedaży. W sklepach małoformatowych w styczniu 2018 roku, w porównaniu do stycznia 2017 roku nastąpił spadek wartości sprzedaży żywności mrożonej o 1%. Jak informuje ekspert CMR, Katarzyna Cieślik, dania mrożone dostępne były w blisko 90% sklepów małoformatowych w styczniu 2018 roku. W tym samym okresie w typowym sklepie małoformatowym, który oferował żywność mrożoną na półce znajdowało się średnio 13 wariantów mrożonych warzyw i owoców, 6 wariantów mrożonych dań mącznych, 5 wariantów pizzy mrożonej. Mrożone dania gotowe dostępne były w 4 wariantach, a frytki mrożone w 3.

Według CMR, w kategorii mrożonych warzyw i owoców liderem sprzedaży w styczniu 2018 roku był Hortex.

Biorąc pod uwagę kategorię frytek mrożonych, marki, które miały największy udział w wartości sprzedaży to Aviko, Proste Historie i McCain – razem posiadały 76% udziałów wartościowych w sprzedaży.

Według Nielsena** kategoria szeroko rozumianych produktów mrożonych (warzywa, owoce, pizza, frytki, dania mrożone, ryby, pierogi, dania na bazie ziemniaka oraz zapiekanki) to rynek rozwijający się. Jak pokazują dane instytutu jego wartość w ostatnim roku 2018 (styczeń’18-grudzień’18), w skali całej Polski wyniosła ponad 2,2 miliarda złotych i jest to wzrost o blisko 4% w porównaniu do roku 2017.

„Producenci mrożonych warzyw i owoców mają powody do zadowolenia. Nie jest zapewne zaskoczeniem, iż wartościowo największe w kategorii mrożonek są warzywa, jednakże przyglądając się trendom na rynku, sprzedaż segmentu warzyw jest stabilna a bardzo wyraźnie zyskują na wartości mrożone owoce, które w ostatnim roku zanotowały wzrost o 19%” – informuje Miłosz Jentkiewicz Client Consultant w Nielsenie. Drugim najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem są zapiekanki (10%). Pozostałe segmenty rosną w ujęciu wartościowym w tempie jednocyfrowym.

Dyskonty odpowiadały za niemal ponad 48% obrotów wartościowych makrokategorią produktów mrożonych w 2017 r. i niemal 50% w 2018 r. Jest to warte podkreślenia, z racji iż waga dyskontów jest istotnie wyższa niż średnie znaczenie tego kanału dla koszyka spożywczego w Polsce które wynosi nieco ponad 32% (w ujęciu wartościowym). Kolejnym pod względem wagi kanałem są supermarkety i średnie sklepy spożywcze, które w ostatnim okresie zyskują na znaczeniu kosztem hipermarketów.

Monika Kociubińska
Redaktor





tagi: żywność mrożona , rynek , sprzedaż , konsument ,