Kategorie produktów

Wywiad z Anną Jakóbczak, Commercial Planning & Activation Manager, Customer Marketing, DIAGEO

Środa, 13 lutego 2019 HURT & DETAL Nr 02/156. Luty 2019
O kategoriach de luxe, ciekawych kampaniach i wielbicielach „Gry o Tron” opowiada Anna Jakóbczak, Commercial Planning & Activation Manager, Customer Marketing, DIAGEO.
Rynek alkoholi w Polsce od kilku lat rozwija się pod kątem premiumizacji produktów. Jak w te trendy wpisują się produkty Diageo?

Wyniki sprzedaży produktów z elitarnego portfolio Diageo Reserve potwierdzają utrzymujące się trendy premiumizacji w Polsce. Konsumenci spożywają mniejsze ilości alkoholu, ale stawiają na produkty z wyższej półki.

Kategorie premium i de luxe w Polsce mają zaledwie kilkuprocentowy udział w rynku, dużo niższy niż w Europie, ale różnicę nadrabiamy w tempie 13-15% rocznie.

Zauważamy relatywnie szybszy wzrost w kategorii de luxe niż premium. Jest to rezultat przechodzenia z segmentu premium do wyższego, a nie zwiększonej konsumpcji alkoholu w obrębie danej grupy konsumentów.

Polskim konsumentom oferujemy już niemal wszystkie globalne marki Diageo Reserve. Wśród nich są doskonale znane w kraju marki whisky Johnnie Walker, Bulleit Bourbon, single malt Singleton, Talisker i Lagavulin tequila Don Julio, rum Zacapa, gin Tanqueray, wódki Ketel One i kolekcja smakowa Cîroc.

Które kategorie produktowe będą rozwijały się w najbliższych latach?

Dominującym gatunkiem alkoholi w Polsce pozostają wódki, z 80% udziałem rynku i wiodącymi markami lokalnymi. Stopniowo konsumentów zdobywają jednak inne alkohole, także globalne. W segmencie premium i de luxe zyskują giny i rumy. Konsumenci szukają bardziej luksusowych alternatyw pozostając w wybranej kategorii alkoholi albo wybierając inne gatunki alkoholi, np. whisky zamiast wódki, a jednocześnie sięgają po produkty z wyższej półki.

Najszybciej rosnącą kategorią w kraju jest whisky, której sprzedaż osiągnęła już wartość ponad 2,2 miliarda złotych. Whisky to serce portfolio Diageo Reserve, zwłaszcza szkocka Johnnie Walker. To kultowa marka z 200-letnią historią, dlatego odkreślamy jej dziedzictwo, a jednocześnie stawiamy na innowacje, stąd projekt White Walker by Johnnie Walker.

Rośnie rzesza pasjonatów odmian whisky single malt. Konsumenci chętnie poznają nowe warianty, pogłębiają wiedzę o destylarniach, uczestniczą w festiwalach i degustacjach, a także wzbogacają domowe kolekcje. Dlatego już wprowadziliśmy na polski rynek większość odmian z naszej kolekcji Classic Single Malts.

Jak na nowości i innowacje w branży alkoholowej reagują polscy konsumenci?

Polacy podążają za trendem fine drinking. Wyraźnie widać przy tym, że wybory konsumentów opierają się nie tylko na klasycznym rozumieniu jakości i elitarności.

Coraz chętniej odwiedzamy bary, gdzie marki z wyższej półki stają się bardziej poszukiwane i dostępne. W 2018 roku zorganizowaliśmy pierwszy w Polsce World Class Cocktail Festival. Z degustacjami koktajli i luksusowych alkoholi dotarliśmy do kilkunastu miast. Festiwal w niecałe dwa tygodnie zanotował aż 8 tysięcy uczestników i był drugą co do wielkości imprezą tego typu, po Londynie.

Alkohole premium wychodzą ostatnio poza strefę „offline”, a na rozwój rynku wpływają millenialsi. W ślad za kulinarnymi influencerami na scenę wkracza także w Polsce nowa grupa „drinkstagrammerów”, którzy w sieci inspirują kompozycjami koktajli i dobrych alkoholi.

Cieszy fakt, że rośnie świadomość zasad zrównoważonego rozwoju. W tej dziedzinie segment premium czuje się znakomicie. Na wykorzystywanie eko składników i czerpanie z nich w 100% coraz częściej zwracają też uwagę goście barów.

Nowe opakowanie, interesujący projekt i popularny serial. Proszę opowiedzieć o samej recepturze Johnnie Walker White, jak i ciekawej kampanii…

Marka Johnnie Walker jest znana z rozpieszczania konsumentów limitowanymi edycjami whisky.

Tym razem Johnnie Walker we współpracy z HBO® przygotował specjalny blend dla fanów „Gry o tron”, czekających na ostatni, ósmy sezon kultowego serialu. Wbrew przestrogom „Nocnej Straży” podążył na Północ, na spotkanie z Mroźnym Królem, by powrócić jako White Walker.

To nowa kompozycja dwóch whisky single malt – Cardhu i Clynelish. Druga z nich pochodzi z najdalej wysuniętych na północ destylarni w Szkocji. Całość daje wyjątkowo gładki blend o delikatnym profilu smakowym, z dodatkiem karmelizowanego cukru, wanilii i czerwonych jagód. To nietypowe połączenie dla rodziny Walkerów, która słynie z whisky o dymnym finiszu.

Owijka butelki jest wrażliwa na temperaturę i po schłodzeniu odsłania tajemniczą wiadomość. Autor kompozycji, George Harper zaleca delektowanie się jej smakiem w temperaturze 1,5°, najlepiej wprost z zamrażarki. Polecamy też koktajl Walker Highball: 50 ml White Walker, 150 ml napoju Ginger Ale oraz świeża mięta i skórka z cytryny na ozdobę.

Kolejną naszą niespodzianką dla miłośników serialu jest limitowana kolekcja Game of Thrones Single Malt Scotch Whisky. To osiem odmian whisky z destylarni Lagavulin, Oban, Talisker, Cardhu, Royal Lochnagar, Dalwhinnie, Clynelish i Glendullan (Singleton). Każda z butelek nawiązuje do jednego z serialowych Siedmiu Królestw oraz zakonu Nocnej Straży.

Dziękuję za rozmowę
Monika Górka.



tagi: Anna Jakóbczak, DIAGEO,