Kategorie produktów

Szampański sylwester, czyli jakie promocje na początku karnawału

Poniedziałek, 21 stycznia 2019 HURT & DETAL Nr 01/155. Styczeń 2019
Zakupowe szaleństwo nie kończy się w Boże Narodzenie – już po świętach zaczynają się gorączkowe przygotowania do sylwestra i imprez karnawałowych. W gazetkach handlowych przez cały grudzień, obok promocji bożonarodzeniowych, gościły oferty produktów związanych z noworoczną zabawą, takich jak napoje alkoholowe, słone przekąski, a także towary tradycyjnie związane z powitaniem Nowego Roku, takie jak szampan i fajerwerki. Firma FOCUS Research International wzięła pod lupę kategorię szampanów i sprawdziła ceny oraz liczbę promocji w grudniowych gazetkach handlowych w ostatnich dwóch latach.
Trudno wyobrazić sobie przywitanie Nowego Roku bez kieliszka prawdziwego szampana. Ten elitarny trunek, którym wznosi się toasty w najbardziej wyjątkowych momentach, można było znaleźć w gazetkach promocyjnych zarówno hiper  i supermarketów, jak i hurtowni oraz sklepów typu Cash & Carry. W grudniu 2017 roku pod względem liczby promocji w gazetkach przodowała marka Moët & Chandon firmy Moët Hennessy Polska, natomiast rok później znacznie wyprzedziła ją pod tym względem marka G.H. Mumm należąca do kompanii Pernod Ricard. Ile trzeba było zapłacić za 750 ml odświętnego trunku? Rozpiętość cen była szeroka. Najtańszy w gazetkach z grudnia 2017 roku okazał się szampan marki Louis Delaunay – marka własna sieci Tesco – wyprodukowany przez Les Roches Blanches w cenie promocyjnej 63,99 zł. Rok później ten produkt również okazał się najtańszy w swojej kategorii, z ceną o kilka złotych niższą. Warto nadmienić, że najdroższym szampanem występującym w grudniowych promocjach były trunki marki Dom Perignon w sieci Eurocash, za które należało zapłacić nawet ponad 1,4 tys. złotych.

Zabawa sylwestrowa to zazwyczaj dopiero początek karnawałowego szaleństwa. Wiedzą o tym producenci i dystrybutorzy, ponieważ po Nowym Roku, oprócz przykuwających wzrok promocji w gazetkach, zadbali oni również o atrakcyjną wizualnie ekspozycję na terenie placówek handlowych. Jest to niezwykle istotne, ponieważ odpowiednie wyeksponowanie produktu przyciąga klientów, zwiększa sprzedaż, a także utrwala wizerunek marki. Firma FOCUS Research International przeprowadziła w Warszawie w dniach 2 – 3 stycznia br. roku badanie ekspozycji wybranych hipermarketów i sklepów typu Cash & Carry. W zbadanych sklepach licznie pojawiły się dziecięce stroje karnawałowe, dekoracje i imprezowe akcesoria, ale największą uwagę przyciągały działy z alkoholem. Interesujące i pomysłowe ekspozycje nawiązywały przede wszystkim do karnawałowych imprez lub do symboliki związanej z marką czy specyfiką danego napoju. Na przykład w jednym z najpopularniejszych sklepów sieci Carrefour ciekawie prezentowała się alejka reklamująca wino musujące marki Martini, zwieńczona hasłem: „No Martini, no party”. Uwagę zwracały pomysłowe wizualizacje, zwłaszcza w sieciach Cash & Carry, na przykład display z wódką Ogiński w kształcie fortepianu firmy Polmos Bielsko-Biała oraz pokaźne ekspozycje marki Jack Daniel’s, należącej do koncernu Brown-Forman Polska. Znaleźć można było również wiele standów firmy Stock Polska, czyli marek Jim Beam, Amundsen oraz ekskluzywnej wódki Beluga. Warto nadmienić, że w atrakcyjne wizualizacje zainwestowali także właściciele marek szampanów G. H. Mumm oraz Moët & Chandon. Ich ekspozycje wyróżniły się szczególnie w sieci Makro. Marka G. H. Mumm zaprezentowała się w eleganckiej podświetlonej witrynie, z kolei stand marki Moët & Chandon przywodził na myśl Paryż wyeksponowaną miniaturą wieży Eiffla. Wygląda na to, że marki te zdecydowały się nie tylko na liczne promocje w gazetkach handlowych, ale także na atrakcyjną ekspozycję sklepową.

6.JPG

W sklepach wciąż obecne były też ekspozytory nawiązujące do świąt. Postawił na nie zwłaszcza koncern Bacardi-Martini Polska. W sklepach pojawiły się ekspozytory w kształcie choinki, reklamujące wino musujące Martini, w podobny sposób prezentowała się marka ginu Bombay Sapphire. Warto wspomnieć, że niektórzy producenci alkoholi zainwestowali nie tylko w ekspozycję, ale też wyjątkowe opakowania. Było tak w przypadku alkoholi Metaxa, które sprzedawano w nietypowym opakowaniu z wbudowanymi, przenośnymi głośnikami przeznaczonymi na spontaniczną imprezę.

Liczne promocje alkoholi w gazetkach handlowych pod koniec zeszłego roku mogą wskazywać na to, że początek karnawału zapowiada się niezwykle rozrywkowo. Równocześnie noworoczna ekspozycja w hipermarketach i sklepach typu Cash & Carry prezentująca ekskluzywne napoje alkoholowe, takie jak szampan, whisky i wódka premium, pokazują, że być może polski konsument z roku na rok gotowy jest przeznaczyć coraz więcej pieniędzy na karnawał. Czy w przyszłym roku ten trend się utrzyma?


autor:
Agnieszka Smarzewska
FOCUS Research International

tagi: karnawał , promocje , alkohole ,